Alran morede sig egentlig over hendes reaktion. Måden hun gispede på var ærligtalt kært. Men det morende udtryk i hans beskidte ansigt falmede overraskende hurtigt til noget langt mere uforståeligt, idét han følte hendes små fingre tage fat om hans hånd. Hendes berøringer virkede så blide, som var han selv lige så skrøbelig, som han netop havde gjort metalpladen, og at han også ville blive knust i tusinde stykker, hvis hun tog for hårdt fat. Han var ikke sikker på, om det egentlig var tilfælde, eftersom at den hårde hud, han havde bygget op omkring sine muskuløse hænder, meget muligt kunne ødelægge den fulde oplevelse for ham.
Undrende fløj et af øjenbryn op igen, og han opdagede slet ikke, hvordan han et meget kort øjeblik nok havde set på hende, som var hun en komplet idiot, inden det var gået op for ham, hvad det egentlig var der foregik. Og da det sket røg det andet øjenbryn hurtigt op for at være sammen med de første i ren og skær forundring. Han var selvfølgelig godt klar over, at hans fingre ikke var, hvad man så ved en hver anden, man trådte på, men så mærkeligt kunne det da heller ikke være. Det var ikke noget han selv mente stak ud. I hvert fald ikke noget han var bevidst om, eftersom at der vel var ubevidste grunde til, at han oftere end ikke bar handsker. Selv udenfor sine arbejdstider.
Han kunne ikke holde et drillende smil på afstand over hendes reaktion. Man skulle tro, at hun sjældent bevægede sig udenfor en dør, sådan som han var blevet interessant i hendes øjne. Han nåede dog kun lige at åbne munden for at forklare tingene for hende, før hun fjernede sig fra ham igen. Overrasket så han til, som hun elegant nåede op at stå. Og ligetil så han til, da hun drejede omkring som en ballerina. Det kom lidt bag på ham hvor hurtigt hun var blevet tør. Og så rent hendes hår virkede til at være, sådan som det flagrede om hende. Hans manglede kun et par dage mere, før det sikkert ville kunne stå selv. Men nu var hun også en pige. Og de tog sig måske også bedre af sig selv. Han kunne nok lærer en smule fra dem.
De ord, der forlod hendes mund kom helt bag på Alran. Han blev nærmest mundlam. Han kunne i hvert fald ikke få et eneste ord indført. Han sad bare, som var hans bagdel limet fast til stengulvet, og stirrede på hende, mens hun spyttede det ene efter det andet ud efter ham. Det var underligt. Og ganske surrealistisk. Tænk at en lille tøs som hende kunne have så meget på hjertet. Og så omkring
ham. De kendte knap nok hinanden, men alligevel troede hun mere på at han havde mere at give, end han selv havde.
Selv efter, at hun virkede til at være færdig, havde han problemer med at få tungen på gled igen. Han var rettere sagt målløs. Men så efter de første par sekunder i stilhed, brød han pludselig stilheden med, hvad hun kun havde fået en smagsprøve på før. Han lo. Højlydt og ærligt. Den kom helt nede fra maven, kunne man høre. Han blev nød til at læne hovedet helt tilbage, da han næsten ikke kunne styre sig selv. Og en hånd blev ligeledes lagt mod panden der blev der før, latteren endelig faldt ned igen.
”Rosalind! Kære..” startede han under det sidste af de sidste tegn på hans glædes udbrud.
”Jeg tror, du har misforstået mig noget så grueligt. Jeg gør ikke, hvad jeg gør kun fordi jeg ikke kan andet. Eller fordi det er det nemmeste. Jeg kunne sågar blive staldskraber eller opvasker – Det ville være et lettere arbejde end at være ’Smeden Alran’, som du så fint siger.” Latteren sad stadig fast på hans læber, da han lænede hovedet frem igen og flyttede de rødbrune øjne tilbage på hende.
”Du får mig næsten til at lyde ynkelig.” Han rystede lidt på hovedet i takt med at han fik trukket på skulderne.
”Du bekymre dig for meget om andre.”
Han satte en støttende hånd i gulvet for at hjælpe sig op at stå på benene igen. Hvorfor havde han også overhoved sat sig ned. Han var for stiv i kroppen til at kunne bevæge sig lige som Rosalind. Han havde seriøst brug for massage. Han børstede roligt sine hænder af i sine bukser, inden han trådte det sidste stykke hen til hende, hvor den ene af hans hænder lagde sig på hendes hoved.
”Okay, du vinder. Jeg elsker mit arbejde. Du skal bare ikke forvente, at det er noget jeg konstant gider ytre mig om. Jeg kan ikke se mig selv lave andet, og jeg har absolut ingenting imod det.”
Alran Nork’gher Bathen - mixed breed - blacksmith