Solen var knap stået op, og i det tidlige dagslys, var området omkring en af byens større brønde så småt ved at blive fyldt med mennesker. To byvagter var udstationeret ved brønden, for med tørken, der havde ramt byen, måtte vandet rationeres. "Kun en halv spand til hver." Sagde den ene byvagt med et træt ansigsudtryk, idet han hejsede den første spand op fra brønden. Det var mest byens fattigere beboere, der var forsamlet her, for Det Øvre Bydistrikt, hvor de adelige boede, havde deres egne brønde.
"Jeg har syv børn!" Lød et desperat råb fra menneskemængden. "Hvordan skal jeg kunne klare mig med en halv spand vand?" Et suk lød fra den ene byvagt: det havde sandsynligvis været lidt for meget at håbe på, at byens beboere villigt ville affinde sig i situationen.
"Jeg så hr. Thyred hente en hel spand i går! Får de adelige mere end os almindelige mennesker?" Råbte en mand utilfreds og spyttede på jorden. Hans ord fik en bølge af uro til at brede sig blandt de forsamlede, og menneskemængden begyndte at skubbe og mase sig fremad mod brønden. Byvagterne bakkede en anelse, og den ene lagde hånden på sit sværdskæfte. Det var ikke usandsynligt, at nogle af byens mere velhavende borgere havde haft held med at bestikke de vagthavende byvagter ved brøndene til at være lidt mere rundhåndede..
"Ro i rækkerne! Ellers får ingen vand!" Råbte den ene byvagt. En let tone af desperathed havde sneget sig ind i hans stemme, og det var tydeligt, at menneskemængden var mere end rigeligt klar over, at de nemt kunne overmande byvagterne ved brønden, for de fleste fortsatte med at mase sig fremad..
Alle med karakterer i Hovedstaden under tørkeplagen kan deltage i tråden. Det er op til jer, hvad der videre sker med menneskemængden og byvagterne. Da denne tråd foregår under tørkeplagen, kan og må ingen deltagere i tråden benytte sig af magi.