Den lille Denaro så undrende på Tara, som hun syntes at snakke med sig selv. Hun kunne da ikke være helt normal, folk snakkede da ikke med sig selv. Det gjorde han da hvert fald ikke. Eller?
Han kløede sig i nakken, også et underligt spørgsmål at stille sig selv.
"
Det var da dig der gav ham ringen så han fik magt" Denaro så undrende på Tara, som om han havde påpeget det mest åbenlyse i verdenen, alligevel forklarede han videre.
"
Ringen var Tenebris artifakt inden de gamle forseglede ham, så det er kun naturligt at den giver ham styrke. Havde du givet Laetus ring i stedet, så havde hun styret forkammeret." Han stirrede lidt på hende. "
Du er skør"
Det sidste var en kort konstatering inden han svag benene op og satte sig i dørkammen ved siden af de tre.
Den mindste skikkelse, Denaro, rejste sig op og med et suk begyndte sand at flyve op. Det dansede omkring de tre med et par lavmældte ord fra den ældste, fik den rødhårede til at forme et våben, et spyd, der straks forvandlede sig til et sværd, videre til et skjold. For hver forvandling kom et lavmældt ord fra den ældste, en kommando.
Den lille Denaro, Tara's vejviser, afgav et gab og tiden satte op. Solen passerede hurtigt henover himlen.
"
Debai og Recu bragte mig herhen, så vi voksede op her, hvor mine kræfter frit kunne blive kontrolleret." Forklarede Denaro med et belærende blik på Tara. Han var begyndt at betvivle hendes intelligens.
Tiden slog ned til normal igen og de tre rejste sig, som var det tid at drage hjem. Et sæt gik gennem den rødhårede.
"
De er på vej" Hans stemme var lav, næsten en hvisken, men alligevel stod den tydeligt i luften.
"
Hurtigt, gem dig" Recu's stemme lød klart og Denaro lød i skjul i gyden.
10 fremmede dukkede op. Voksne, der let steg både Recu og Debai over hovedet, den største førte ordet.
"
Så har i truffet en beslutning?" Et smøret smil gled over hans læber idet Recu og Debai vekslede et blik.
"
Du sagde vi havde til i morgen" Det var Debai der tog ordet. "
Eller er..."
Han blev afbrudt i sin sætning af en næve, der sendte ham i sandet.
"
Alt andet end et rungende ja er forræderi imod byen" Smilet faldt sammen til et alvorligt blik idet flere af hans bandemedlemmer trak våben. Køller og knive.
Den mentale guide, Denaro, rejste sig op.
"
Det er Ika, han er bygadernes boss, Debai og Recu bad om hans beskyttelse da de kom hertil, men de har ikke kunne betale for det." Forklarede han og gik ind i gyden til Denaro fra mindet, som han forlod gyden syntes stemmerne at falme hen til en summen, som var lyden kun eksisterende omkring ham.
"
Så i stedet for penge har han bedt om mig, hvis han kan høste min affinitet for sand vil det være den mindste leg at beskytte byen fra fjender."
Bag ham tog scenariet pludselig aktion, Debai trak våben, men før han nåede at svinge det borede tre knive sig gennem hans bryst. Recu tog en kølle til hovedet før han nåede at se hvad der skete. Et skrig lød fra gyden, hvor de to Denaro var løbet ind, og en orkan af sand brød ud.
Et lyn skød fra bandelederen og reflekterede af sandet. For et øjeblik syntes lynet ikke at have gjort noget, men med et stoppede sandet i luften og man kunne se den lille Denaro stå rædselslagen mellem det flyvende sand inden det skød imod ham som jern til et magnet. Et lavt bump lød som den sandtildækkede skikkelse faldt til jorden.
Guiden fortrak en kort mime af ubehag.
"
Jeg bryder mig ikke om lyn" mumlede han, mere for sig selv end nogen anden.