Morgana trak kappen tættere om sig og holdt skærmende en hånd frem for ansigtet, der pludselig blev blotlagt for vinden, da kappens hætte blev kastet tilbage af et rasende vindstød. Iskrystaller stak på hendes kinder og rev det mørke hår ud af den vante knold. Hun kneb generet øjnene sammen mod smerten og kulden og forsøgte at se noget frem for sig. Det hele var et hvidt, koldt inferno, der umuliggjorde nogen form for orientering.
Hvordan pokker havnede jeg også her?! Hun fik bakset hætte op for ansigtet igen og forsøgte at fæstne den, så vinden ikke rev den af igen. Det var ikke let, for lige så snart hendes fingre kom ud i kulden, var det som om den hylende vind rev hendes kropsvarme med sig ud i intetheden. Hurtigt fik hun gemt hænderne ind under kappen igen og skuttede sig elementernes raseri. Hun sukkede irriteret, da hun mærkede en kold, våd følelse i nakken. Smeltet sne. Misfornøjet forsøgte hun at bedømme, om hun ville være nødt til at tage hætten af for at tømme den, eller om hun kunne leve med fugtigheden.
Jeg må virkelig til at tænke mig mere om, før jeg bare vandrer af sted! Morgana havde uden planer fulgt en tilfældig rute op mod bjergene. Tidligere på ugen havde vejret været pragtfuldt og havde lokket med løfter om et snarligt forår, og intetanende var hun vandret op i bjergene, hvor det dårlige vejr havde ramt hende. Heldigvis havde hun haft alle sine fåtallige ting med sig, både den tykke kappe, tæpper og vinterbeklædningerne. For en gangs skyld havde hun endda husket at proviantere i en af de små byer, hun var kommet igennem. Hun havde byttet et par tegninger for maden og et varmt skind.
Pludselig blev hun revet ud af sine tanker, da hun opdagede, at vinden var løjet af. Hun var kommet i læ af en klippeside, og hun rettede sig en smule op i et forsøg på at orientere sig. En svag lyd nåede hendes ører fra væggen ved siden af, og forskrækket trak hun sig væk fra den, hvilket redede hendes liv. Sneen, der væltede ned, ville have fanget hende i et dødeligt favntag, hvis hun var blevet stående.
Rystende stod hun og forsøgte at forlene sig med tanken om faren, hun havde været i, da hun blev opmærksom på en farve midt i al det hvide. Det var udvisket på grund af snestormen, men hendes nysgerrighed blev vakt, og hun trak igen hen mod klippevæggen, om end ret betænkelig. Sneen var løs og dyb, og det var besværligt at bevæge sig i den, men jo tættere hun kom, jo mere sikker blev hun på, at der lå noget i sneen. Eller nogen. Tanken fik det til at løbe koldt ned at ryggen på hende, og hun bevægede sig hurtigere frem.
Det gibbede i hende, da hun nåede frem og konturerne af et menneske tonede frem. Hun gispede bekymret og lagde sig besværet af sneen på knæ ved siden af personen. Hun gravede forsigtigt sneen væk fra personens ansigt, så hun kunne se, om personen stadig levede.
Hun holdt ansigtet ned til hans og lyttede efter et åndedrag. Hun åndede lettet op, da hun bemærkede det svage tegn på liv, og begyndte at forsøge at få personen gravet fri. Sneen var tung og hendes fingre begyndte snart et protestere mod den uvante kulde. Opgivende forsøgte hun at hale personen fri, men hun vidste, at hun ikke havde mulighed for at bringe ham ned fra bjergene. Hun stak hendes spinkle arme ind under hans og trak alt hvad hun kunne. Han var tung for hende.
”Hey. Hey, kan du høre mig hr.?” Hun dappede ham på kinden og ruskede forsigtigt i ham. Han var nødt til selv at hjælpe lidt til, hvis hun skulle kunne få ham fri. Som han lå nu, havde hun ingen mulighed for at hjælpe ham. Han var udsat for stormen og risikoen for endnu en sammenfald af sneen.
"Hey, vågn nu op!" Panikken kunne høres i hendes stemme.