Kitt havde ingen af delene. Ikke i denne by. Ikke endnu ihvertfald.
En mand som ham burde kunne træde direkte ind uden spørgsmål, men han havde gjort sig fri af sit adelige navn for længe siden, og nu stod han på den forkerte side af reglementet. En mindre mand ville acceptere skæbnen, men Kitt Tane var ikke en mindre mand.
Han tog et par skridt frem, til hans tilstedeværelse ikke længere kunne ignoreres. En ung kvinde, sandsynligvis en lærling i stedet for en af de mere erfarne bademestre, kastede et blik op mod ham. Han smilede.
”Min kære, du ser ud til at kende stedet godt. Måske du kan hjælpe en rejsende?” Hans stemme var blød som silke, hans blik varmt som vandet, han ønskede at sænke sig i.
Hun tøvede. Det var det første tegn på, at han allerede havde hende i nettet.
”Jeg … hvis De søger de almene bade, så er de dér, ved …”
Kitt rystede let på hovedet og lænede sig en anelse nærmere, nok til at hans skygge gled over hende.
”Ah. Men ser du, jeg har haft en lang rejse. En trættende én. Og jeg kunne godt bruge lidt mere end … dét.” Han lod sit blik glide hen mod det kølige vand, lod foragten ligge i det usagte. ”Måske du ville gøre mig den tjeneste at glemme de unødige formaliteter? Jeg tvivler på, at nogen vil beklage sig … og jeg ved, hvordan man viser sin taknemmelighed.”
Hans fingre fandt en mønt i hans hånd. Ikke meget, men nok til at forvirre hende. Nok til at lade hende tro, at det var hendes beslutning.
”Bare et enkelt bad,” tilføjede han lavmælt. ”Ingen vil bemærke det.”