Samuel havde også i dag forsøgt at komme på bedre tanker. Han var på vej tilbage fra en tur gennem markedet, hvor han var stødt på en sød ung pige. Virkelig sød. Han var kommet til at kludre i et par ord flere gange, og hver gang kunne han mærke kinderne blive helt varme. Han havde været helt flov, da hun havde tilbudt ham en lille kurv fyldt med ferskner, men han kunne ikke sige nej. Men i baghovedet lurede Eskild hele tiden.
I stedet for at dreje af mod templet, begyndte Samuel helt automatisk nu at gå mod byvagternes hovedkvarter. Med kurvens hank hængende på det nederste af en bøjet arm, trådte han hen til den første byvagt, han så.
"Undskyld, ved du hvor jeg kan finde Eskild?" Spurgte han smilende den lidt ældre herre, bedekransen knuget i den anden hånd.
"Jeg kan da se om jeg kan finde ham," svarede den anden høfligt, dog lidt følelseskoldt. Han gav tegn til at Samuel kunne følge med, men han valgte at blive stående og vente udenfor. Ved deres sidste møde endte de alene i Samuels sovekammer. Det havde godt nok været hans egen skyld, men tænk, hvis han endte i noget lignende igen. Det gik ikke.

"De fristelser, der har mødt jer, er kun menneskelige. Og Isari er trofast; hun vil ikke tillade, at I fristes over evne, men vil sammen med fristelsen også skabe udvej, så I ikke bukker under. Fristelse er ikke en synd, men det kan føre til synd."