Fortrydelige hændelser

Treston Reynlest

Treston Reynlest

Forhenværende Ridder af Lysets Krigere - nu vanæret og i eksil

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 32 år

Højde / 187 cm

Elvira 26.10.2021 11:45

Kære Josefine

Allerede dér var han gået i stå, for selvom han havde forsøgt at dysse det ned overfor sig selv, siden sin ankomst til Fristavn, så blev hendes to sidste breve ved med at spøge i hans hoved. Dét, der havde sat det hele i gang, var en lidt for frimodig formulering fra hans side, og han ville ikke risikere...
    Men dét var jo også løgn. En lige så fed løgn, som dét brev, han havde sendt tilbage, fordi han ikke havde haft nosserne til at håndtere de følelser, der var blevet trukket ud i lyset...
    For spændingerne mellem ham og Josefine havde ligget der længe - havde været en fast følgesvend i deres venskab, hvilket på den ene side havde åbnet dem for hinanden, men på den anden også side også have gjort alt hundrede gange mere kompliceret...

Kære Josefine
    Jeg håber først og fremmest, at du har det godt. Og jeg håber, du ikke har været alt for bekymret over min mangel på breve. 
    Der er simpelthen bare sket så meget, siden min ankomst til Fristavn, og det er først nu, jeg for alvor har haft roen til at sætte mig og forfatte et brev t

"Hold nu kæft, Reynlest..." mumlede Treston for sig selv og gav sig til at strege ud - besluttede sig for, at dette måtte være et kladde-brev, og så måtte han jo skrive det rent senere, når ordene ville, som han ville...

Der er simpelthen bare sket så meget, siden min ankomst til Fristavn, og det er først nu, jeg for alvor har haft roen til at sætte mig og forfatte et brev t modet og overskuddet til at prøve at formulere begivenhederne på skrift. 
    Jeg fundet begge de kvinder, jeg tog ud for at lede efter, og ingen af delene gik stille af sig... Vi har dog alle siden haft mulighed for at snakke tingene igennem, og alting er... civiliseret imellem os. Begge har det godt, selvom Zirra har døjet med noget sygdom på sin rejse. Jeg tror, hun har presset sig selv for hårdt...

Det var meget bevidst, at han skrev i så vage vendinger. Josefine vidste lige så vel som han, at man ikke ville tøve et sekund med at kaste ham i galgen, hvis det kom frem, at det første han havde gjort, da man sagde god for at lade ham rejse fra Dianthos, var at opsøge Sedna...
    Treston skulle i hvert fald ikke nyde noget af at forfatte noget, der kunne ende som en tilståelse. Ikke hvis han kunne undgå det.

Mine bekymringer angående eventuelle magiske påvirkninger af min beslutningstagen viste sig at være unødige. Min vilje er min egen. Og selvom jeg ved, at du muligvis ikke ser det på samme måde, så kom det i hvert fald som en lettelse for mig.
    Jeg håber, du har det godt. Og jeg håber, du har fulgt mit råd om, at finde nogen at snakke med, mens jeg er borte - det er ikke godt for nogen, at sidde for meget i eget selskab.

De bedste hilsner
    Treston

Han stirrede længe på brevet. Kort og formelt og stift, var det - underligt akavet. Hvorfor skulle det være så forbandet svært at formulere et brev til sin bedste veninde? 
   Men han kendte jo godt svaret til dét spørgsmål, så med et suk gav han sig til at skrive brevet rent.

Josefine Solberg

Josefine Solberg

Diplomat for lyset.

Kaotisk God

Race / Engel

Lokation / Dianthos

Alder / 38 år

Højde / 166 cm

Hope 26.10.2021 21:08
“Frøken solberg.” lyd det lyse stemme igennem de ny udsmykket værelse.
”Josefine er fint Emma.. Hvad er der?”
”Der er kommet et brev, det var sent til dine gamle gemakker.”
”Tak, bare læg det på bordet.”
”Javel.”
Der var mange ting der havde ændret sig på rigtig kort tid, måden folk tiltatle hende var en af dem og det var urimeligt svært at blive venne sig til. En anden ting var de mange breve folk sendte hendes vej, altid flere at blive tilført til bunken hun nok en dag skulle gå igennem. De fleste var dem var ikke noget vigtigt alligevel blot folk der håbefuldt skrev i håb om at få en masse ud af lyset uden at give ret meget tilbage. Men de skulle svares, hvert en...Hun sad stille et øjeblik fordybet i sine papirer, sin kalender. Før det gik op for hende hvad der endelig var blevet sagt, men som det gjorde gik hun i stå og stirret på de elleve breve der nu lå på kanten af bordet.
”Mine..gamle gemakker?” Det var ikke mange som ikke havde hørt nyheden, og de få som ikke havde ville nok aldrig kunne finde på at sende et brev. Det var en meget lille liste af folk som ville sende det til det, faktisk gik der flere sekunder før hun fandt det første navn som kunne være på den liste. Hun vendte og drejet brevet flere gange i hånden. Der var ikke noget fuldt navn på det, blot et T i det ene hjørne. Det var tydeligt ikke tiltænkt hendes position men hende selv, hvilket kort føltes som en hel ny oplevelse som hun førte brev kniven til brevets kant.
Få, ganske få ord inde i brevet vidste hun hvem det var fra, derfor sad hun også med et smil som hun læste brevet første gang. Ikke fordi der endelig stod nogle gode nyheder i brevet. Der var faktisk ikke en god nyhed i det brev, men blot fordi det var ham var det svært ikke at smile som det blev læst. Hun var alligevel ikke glemt. Anden gang hun læste brevet forsvandt smilet dog en smule som hun begyndte at tænke dybere over indholdet, og det virkede til, hvis man tænkte over deres sidste breve mens man læste det, at endnu mere ikke var skrevet end faktisk skrevet. Det var med et dybt suk, at hun lagde brevet på bordet. Den nederste skuffe blev åbent og en lille trææske blev taget op og sat ved siden af brevet. Dens indhold var flere løse sider af papir og det øverste fandt hendes hånd.
”Treston.
Det er længe siden jeg har hørt fra dig, og jeg kan ikke lade være med at tænke over hvorfor? Det ene mulighed jeg kan finde er at du har mødt dem, eller rettere hende, en anden er en jeg ikke ønsker at indrømme er en mulighed..at du læste det brev og det har slået en flække i vores venskab.”
Hun stoppede med at læse det, og lagde det ved siden af kassen, det næste papir var dog skrevet som hun løg det andet var, i fuldskab, en hav af forvirret følelser og hændelser der var endt på pairet. Hun sukkede dybt som hun lod fingerne finde hvile om fjeren og lod dens ende dryppe i blækket. Et stykke tid sad hun og stirret på papiret uden at vide hvad hun skulle skrive, og om hun faktisk skulle skrive noget. Han var vanæret, i eksil, og som Kester flere gange havde sagt, måtte hun begynde og passe bedre på sig selv, og var dette noget som endelig hjalp hende? Var Treston endelig stadig den støtte som han havde været? Disse tanker sat dog sit mærke som flere små prikker af sort blæk i hjørnet af papiret. Som hun sad i sine tanker lod hun blikket falde over hans brev igen.
Kære Treston.

Begyndte hun med et lettere suk.

Det varmer at høre fra dig. Føles så om der er gået år, og lyder til det er sket en del hos os begge. Er glad for at høre der er falde ro til mellem de to kvinder, selv om det må have været svært. Mistænker aldrig de to bliver helt glade for hinanden sådan som omstændighederne nu er. Ved at jeg kommer til at have svært ved at blive glad for hende, specielt hvis det virkelig viser sig at følelserne er ægte. Husk hvad jeg sagde den dag, tænk dig nu godt om hvad disse følelser er og hvor meget du vil tillade de styre dig, du har allerede betalt en stor pris grundet de følelser. Men hvis i to får snakket det igennem, og hun skifter erhver, så vil jeg være glad på jeres vegne.

Hun åndet ud og rystede hovedet, kunne det virkelig passe at de to ikke længere kunne skrive sammen uden de begge to blev nødt til at dreje sandheden en smule? Hvor var deres forhold på vej hen? Venner, og absolut så intet andet? Var det ikke det de havde aftalt på trods af de gnister hun selv havde følt så ofte, men aldrig indrømmet hun havde følt, ikke engang over for sig selv, før hun begyndte virkelig at savne ham, før hun risikerer at miste ham? At faktisk sige farvel til ham. En enkelt tåre faldt på kanten af brevet, men blev hurtigt tørt væk, forhåbentligt uden at efterlade alt for tydeligt et mærke.

Vedrørende Zirre, så er rejse syge noget mange lider af når de rejser langt uden at tænke over hvad de pakker, sikre dig at hun får massere vand, og for alle gudernes skyld sikre dig at hun ikke indtager alkohol. Det vil kun gøre det hele værre. Noget groft brød, samt rovfisk , og kød fra dyr med kløve, og grøntsags suppe som mellemmåltid og hun vil få det bedre inden for bare nogle få dage. Alternativ kan hun tygge på ingefær, ville virke som en plastre. Hvis det ikke bliver bedre så skriv, og jeg vil kan i forbindelse med lyset finde god grund til at tage til, hver en i befinder jer så hurtigt mine vinger kan få mig til jer, eller hesteryg hvis i er for langt væk.

Jeg er faldet i god snak med en yngre herre, en Donnar, som var tidliger lærling i arresten men skiftede stilling kort efter du rejste. Vi mødes næsten to gange om ugen, bare for at snakke om alt mellem himmel og jord..ofte mig der føre ordet men rart at have en der lytter. Så du skal ikke bekyrmre dig om mig. Jeg skal nok holde mig selv optaget, med min nye stilling som diplomat. I guderne jeg vidste ikke de havde så meget papir arbejde, men er på sin vis rart..Bruge det meste af dagen for mig selv, planlægger, undersøger og skriver. Skulle have overvejet denne mulighed før.

Hvordan går din genskoling? Snart udsigt til at komme hjem?
Mangler i tre noget? Sig endelig til hvis jeg kan gøre noget?
Varme hilsner. Josefine solberg.

Ps. Send deres fremtidlige breve til lysets boliger på safirtræde, nummer syv hvis det skal være direkte til mig og ikke forbi lysets interne post system først.

Brevet blev forseglet med lysets mærke, lysets diplomaters mærke, et lille J tegnet på hjørnet og ellers blev det afleveret og sendt afsted. En god fordel med denne nye position, ens breve blev sendt afsted hurtigt og med de bedste ryttere, ofte magisk afsendt endda. Hun sukkede dybt som det blev afleveret, en del af hende fortryd faktisk at hun overhovedet havde givet ham et svar, en del af hende vidste godt hun aldrig ville komme videre sådan her, men..der var stadig et lille håb at ting kunne blive som de engang var, eller endnu bedre, som hun ønskede det kunne blive.
Treston Reynlest

Treston Reynlest

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 32 år

Højde / 187 cm

Elvira 01.11.2021 07:09
    Treston fik først mulighed for at læse Josefines brev godt tre dage efter, at det var ankommet, for dét, nær at have mistet sin lillesøster til... til hvad-end det var, Sedna havde skåret ud af hende... 
    Alting havde været kaotisk, for at sige det mildt, og Trestons fokus havde meget naturligt ligget hos Zirra. Faktisk havde han fuldstændig glemt midt i alle bekymringerne, at han havde modtaget Josefines brev, og da først lillesøsteren var uden for livsfare, var det Sedna, han stædigt havde kastet sin opmærksomhed på - i et skrøbeligt forsøg på at nyde tiden, de havde tilbage sammen, uden at han skulle forholde sig alt for meget til de ting, der var sket...
    Men han kunne ikke lukke øjnene for sine drømme, og det var en sen nat, da han vågnede fra mareridtsbilleder af monsterbørn med alt for mange lemmer, at han kom i tanke om brevet fra Josefine. Han havde sat sig op i sengen og stirrede bare en tid med hamrende hjerte ud i mørket, mens ekkoet af Zirras skrig fortonede sig i hans ører. Med en rystende hånd rakte han ud og lagde hånden imod Sednas ryg - et forsøg på at berolige hende og holde hende i søvnen, hvis nu hans bratte opvågnen skulle have forstyrret hende. 
    Hans åndedræt lød meget højt i kammerets nattemørke, og selvom han rimelig hurtigt fik det under kontrol, ville hjertet bare ikke sætte farten ned. Så til sidst viklede han sig forsigtigt ud af tæpperne og steg ud på gulvet - kunne ikke holde ud at sidde stille i sengen og endnu mindre tanken om at forsøge at lægge sig til at sove igen! Og det var så dér, han kom i tanke om brevet - brevet, som han havde lagt uåbnet ned til de andre i vadsækken med dén tanke, at han ville forholde sig til det, når der ikke var helt så mange andre, alvorlige ting at bekymre sig om...
    Men nu ville det klart være en bedre distraktion end opiumspiben... Så meget var sikkert. Og derfor fandt han også sig selv i den tomme, mørke krostue små fem minutter senere - med den slidte jakke løst over skuldrene, en tændt olielampe på bordet foran sig, og Josefines åbnede, læste brev liggende opslået ved siden af et utilskrevent stykke brevpapir. 

Kære Josefine
    Tingene har udviklet sig en del her i Fristavn, og jeg

Men så standsede han. For selvom han havde brug for at fortælle hende om det - at dele oplevelsen med nogen, der ikke selv havde været til stede - så krævede det jo ligesom, at han måtte forklare Zirras situation... Og dét kunne han ikke tillade sig.
    For selvom han stolede på Josefine - ville lægge sit liv i hendes hænder - så havde Zirra det helt sikkert ikke på samme måde. Og mens blækket lige så stille dryppede fra pennespidsen og ødelagde papiret, kom han med synkende hjerte frem til, at det ikke var hans hemmelighed at dele. Ikke med nogen...

Kære Josefine
    Jeg synes også efterhånden det føles, som om det er lidt for længe siden, vi har set hinanden. Der er simpelthen sket så... meget, og det er underligt ambivalent for mig. En del af mig ville ønske, jeg kunne tage dele af det sidste - hvad? Næsten et år? Tage dele af dét, og bare slette det fra min hukommelse... Men samtidig er en anden del underligt taknemmelig for, at tingene skete, som de skete. I hvert fald nogle af dem...
    Jeg husker, hvad du sagde til mig dén dag, og jeg tager mine forholdsregler

Pennen stoppede over papiret, mens Josefines ord rungede gennem hans hoved. Ellers vil jeg have det svært med ikke at tage kærligheden fra dig... Om og om igen. Han kørte en hånd over ansigtet med en lille, frustreret lyd. Det var jo ikke rigtigt... Da først han var blevet sikkert på, at Sedna ikke havde manipuleret magisk med hans følelser... Så var alle forholdsregler ophørt. For han kunne ikke se dét, han følte for Sedna, som noget farligt - noget, der skulle tages forholdsregler imod. Det var bare forvirrende og fantastisk på samme tid...
    Men selvom hans følelser hverken forstod eller kunne tilgive Josefines trussel, så kunne hans fornuft og hans logik godt. Forholdsreglerne dog - de ville nok ende med at blive taget et andet sted...

Jeg husker, hvad du sagde til mig dén dag, og jeg tager mine forholdsregler - og betaler prisen, hvis det er dét, der skal til. Og det ville da være dejligt, hvis vi engang kunne komme til et punkt, hvor vi kunne støtte hinanden et hundrede procent i vores beslutninger - men dét forventer jeg nu ikke af dig, Josefine. Så skulle jeg have handlet anderledes... og dét mere end én gang...
     Vi fandt ud af, hvad der var galt med Zirra, og hun har det efter omstændighederne godt nu - bedre dag for dag. Jeg skal prøve, om jeg kan skaffe nogle af de ting, du remser op i dit brev - men kundetilfredsheden er ikke rigtig en prioritet her i Fristavn, så jeg ved ikke, om jeg tør sætte forventninger for højt... Men tak for hjælpen, Josefine.

Og jeg havde fuldstændig glemt at spørge ind til din nye stilling! Godt at høre, at arbejdet bekommer dig vel. Jeg forestiller mig, at én med din tålmodighed og indlevelse er som skabt til det - også dén del, der består i at holde styr på en million papirer! Fortæl mig endelig om det, når de engang sender dig ud. Kunne forestille mig, at der er en lang periode her i starten, hvor du først skal præsenteres for en masse folk og lige lære arbejdsgangen at kende... 
    Donnar lyder som en god fyr - jeg er glad for, at der er nogen til at lytte. 

Igen tøvede Treston, for han ville spørge ind til, om hun havde fulgt hans råd og skåret al kontakt til Kester... Men han vidste ikke, hvordan han skulle spørge, uden at det ville støde hende - med dén risiko, at hun i ren opsætsighed gjorde det stik modsatte...
     Især ikke, når han nu var kommet frem til, at han ikke kunne dele Zirras oplevelser med nogen, uden Zirras samtykke. End ikke Josefine...

Har du egentlig helt mistet kontakten til dine gamle kollegaer, nu hvor du besidder stillingen som diplomat? Eller har du stadig tid til at kigge forbi i Helerhuset eller i forhørslokalerne fra tid til anden? Har folk taget dit karriereskifte godt? 

Det føltes, som at lyve, når han fiskede efter et svar på dén måde. Men Treston vidste ikke, hvad han ellers skulle gøre.

Med hensyn til min genskoling, så er der om ikke andet taget hul på den. Jeg er færdig i Zircon og om et par dage regner jeg med, at vi sætter kursen imod Lazura. Derefter er der kun Fredskilde og Balzera tilbage, men ingen af byerne ligger selvfølgelig lige i Fristavns baghave... 
    Men jeg skylder nogle penge hjemme i Dianthos, og de skal tilbagebetales inden for de næste syv-otte måneder. Så medmindre, der går ét eller andet helt galt, er jeg i hvert fald hjemme inden dét.

Jeg savner dig, Josefine. Og jeg håber, du har det godt.

De bedste hilsner
    Treston
Josefine Solberg

Josefine Solberg

Diplomat for lyset.

Kaotisk God

Race / Engel

Lokation / Dianthos

Alder / 38 år

Højde / 166 cm

Hope 01.11.2021 11:24
”Frøken Solberg, dagens breve.”
Hun nikkede over bordet som de blev lagt i kurven der hang i på kanten af bordet.
”Tak Emma.. Jeg tænkte på..”
”Et af dem har det mærkelige T i hjørnet.” afbryd den unge kvinde hende og Josefines blik skiftede øjeblikkeligt til kurven, dog kun et øjeblik før blikket hævede sig til Emma.
”Kigger du mine breve igennem?” lyd det med et let munter.
”Nej, forsikre mig bare der ikke er nogle der bliver sent forkert frøk…Josefine.”
”Har du lagt det øverst?”
Emma rystede kort på hovedet, og tog brevet frem fra kurven, uden tvivl vidste hun hvor det var lagt i kurven og kort efter var det i Josefines hånd hvor det bliv undersøgt nøje som Emma forlod lokalet, hun burde ikke, hun burde lade det vente til dagen var ovre og hun havde fået godt de tin hun havde sat sig for, men alligevel førte hun brevkniven til brevets ende, og lod sit blik falde over det sorte blæk. Der var flere ting som blev læst gang på gang, specielt hans ord om deres sidste møde i Diantos før han blev smidt for hundene og sat fri i verden. Så de er stadig i fristhavn. Som tanken poppede op i hendes tanker gled blikket over kortet der beriges hendes bord. Ville ikke være umuligt at overraske…Tanken blev sluttet lige så pludseligt som den startede og blikket ført tilbage på de resterne ord. Hun træk kort på smilet ved ordene om Zirre, men også som han endelig henviste sig til hendes arbejde og hendes bunker af papirer.  Lazura. Gik tankerne og blikket igen imod kortet. Det sidste han skrev fik hende dog til at hæve et øjenbryn, hvordan i alverdens navn ville han anskaffe sig penge, på denne rejse, ingen ville ansætte ham? Ville de med de rygter der…det var vel ikke rygter, men en ridder…lejesoldat? Eskorte? Det var vel ikke umuligt så længe folk ikke spurgte så meget ind til hans tidligere arbejde. Men tanken fik alligevel et smil, en sandt smil frem på hendes læber, så han virkede faktisk til at ønske at komme hjem.
Treston, kære treston.

Begyndte hun, men valgte at kassere brevet allerede.

Kære Treston.

Lad være at tænk så meget over hvad jeg sagde den aften, hvis i to virkede har snakket din fantastiske plan om at lade kildes hånd finde dig efter dit stunt, så er jeg sikker på at enhver kvinde der elsker dig ville have sat dig godt på plads og jeg håber at i har fundet en god løsning hvor dine følelser ikke længere får dig til at fortage så tåbelige ting. Så for den sags skyld så lad det ligge.

Det gjorde ondt at skrive, det var ubehageligt, men det var ikke løgn, for hvilken kvinde ville bare acceptere at ens mand elskede en så højt at hans eget liv ikke længere havde betydning og med glæde var noget han brugte som stats i livets terningespil. Men det værste ved at skrive dette, var at hun skrev så om hun kendte hende Sedna, og alt hun vidste var de rapporter hun havde læst, voldelig, manipulere, både fysisk og mentalt, udførte tortur imod både civile og lyset, der var intet pænt skrevet om hende, og endnu mindre der talte godt for hende. Var det virkelig den kvinde Treston havde beskrevet den aften? Og, endnu vigtigere er dette virkelig hans type? Troede det var gifte kvinder, og kvinder han ikke kunne opnå. Det fik det dog til at give lidt mening for hvorfor hans blik aldrig havde ligget på hende selv.

Er glad for at høre at Zirre har det bedre, lyder til at det ikke var rejsesyge, men som sagt pas godt på hende, og når muligheden ligger sig og hun bliver sent hjem så er de velkommen til at sende hende forbi mig, i stedet for jeres moder og fader. Tænker det ville være bedst for alle hun finder ro, før hun møder jeres fader. Har lovet at holde en vinge over hende og det løfte bryder jeg ikke. Hvis hun får et tilbage fald så skriv. 

I forbindelse med det nye år, foregår der en masse forhandlinger med de adelige, rige, og fine rundt omkring i landet, og jeg vil sikkert kunne planlægge et møde i nærheden af jer hvis i har behov for en heler, dog kan jeg ikke gøre dette med kun et dags forberedelse. Men det er en mulighed, hvis sygdommen kommer retur, eller spreder sig til jer andre, tænker ikke jeres kroppe er ret gode til at beskytte sig selv efter den kaotiske rejse.

Hvordan skulle hun lige tage hånd om det næste, hun ønskede ikke at lyve, hun ønskede ikke at lyve mere en højst nødvendigt, var nok mere rigtigt så løgne var der nok af i det hele, for risikeret han sig liv igen for denne Sednas skyld ville hendes trussel ikke kun være en trussel. Men for nu blev den tillid lagt hos Sedna for hvis hun virkelig elskede ham som han gør hende, så ville problemet løse sig selv. Men her var det noget helt andet hun ville lyve om, så fortalte hun det bare som det var, ville han blive sur og det var nok bedre at spare ham for, han havde nok at se til, syg søster, fremtidig kone fra mørket, og en genskoling. Så bedre at spare hans sind for nu. Og dog, for hvad kom det endelig ham ved, hvorfor beskyttet hun ham endelig stadig.

Der har været nogle som har stillet en masse spørgsmål ved min beslutning både i heler huset og arresten. Men tror ikke nogle har haft noget imod det, nogle har sagt jeg bruger mine talenter forkert, men beslutningen er taget. Naturligt er det umuligt for mig at holde mig fra helerhuset, er der næsten to aftener om ugen. Er en sær måde for mig at tømme mit hoved for tanker, nok de dage jeg har sovet bedst er forbundet med mine turer derud.
Ser stadig folk fra arresten, de hjælp mig blandt andet med at flytte fra mine gamle gemakker, og Donnar var lærling under Kestor, så naturlig når jeg ser ham ser jeg også de andre. Forsøger at se folkene fra arresten og helerhuset mindst en gang om ugen hvis jeg kan, bare for at bibeholde nogle relationer selv om det føles som en kløft stille og roligt bliver formet i nogle af de relation. Så har jeg også fået min egen sekretær, Emma, dog er det meget reduceret hvor meget vi har snakket privat. Hun er gamle spionlærling så hun stiller en masse spørgsmål, og har nogle nærgående observationer til tider.
Er glad for at læse at du faktisk har gjort tanker i forbindelse med din genskoling, må indrømme jeg havde været bange for du overvejet slet ikke at gøre det. Syv måneder er længe Treston, håber ikke at der gå så længe før vi ses.

Savner også dig.

Josefine Solberg.

Igen blev brevet forseglet med lysets mærke og hun havde besluttet sig for at få det sendt, få det ud af verden så hun kan fokusere på sit arbejdet.
”Emma, kan du få dette sendt?”
”Selvfølgelig Josefine.”
”Tak.”
”Må jeg spørger hvem T er? Du virker til at blive lidt nedtrykt over at få de breve.”
”Det er en lang historie, men hvis du har tid når vi er færdige så, kan jeg fortælle det over en kop te i det der..nye te hus.”
”Så hvor meget har vi tilbage i dag?”
Treston Reynlest

Treston Reynlest

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 32 år

Højde / 187 cm

Elvira 02.11.2021 07:24
     Da Treston modtog Josefines brevsvar havde han undskyldt sig og var gået ned på havnen for at finde roen til at samle sig om, selv at få nogle ord ned på papir. En del af ham kunne godt se, at det udefra virkede uhyre fordækt - for hvorfor kunne han ikke bare sætte sig med pen og blæk i krostuen, som et almindeligt menneske? Men det kunne han ikke - han følte, han havde brug for ensomheden. Ensomheden og havbrisen og lyden af skrigende måger...
     Og der var intet fordækt over brevene til Josefine...! Men alligevel havde han ikke fortalt Sedna om dem... Måske var det, fordi han ikke vidste, hvor han skulle starte med at fortælle. Eller måske var det, fordi hvert eneste brev gav ham en underlig følelse af frygt og forventning i maven...
    For det var ikke løgn, når han skrev, at han savnede Josefine. Men det var lige så sandt, da han fortalte Zirra, at det var... kompliceret...
    Treston havde sat sig til rette på kajen på præcis samme sted, hvor han og Zirra havde krænget deres hjerter ud til hinanden. Det var et godt sted - et trygt sted. Hér ville han gerne læse Josefines brev.
    Den første del fik ham til at trække humorforladt på smilebåndet - for han kunne høre hende sige det. Søde, blide Josefine, der bestemt ikke var så blid endda, når man rigtig lærte hende at kende...
    Men hun havde jo ret - Sedna var ikke just blevet begejstret. Ligesom Zirra heller ikke var det...
    Næsten som fulgte brevet hans tanker, fortsatte Josefine med at skrive om hans lillesøster. Trestons grimasse blev en anelse mørkere. Der var vist ingen risiko for, at hendes 'sygdom' ville sprede sig til hverken Sedna eller ham selv. Langt farligere var det, at kimen til den stadig vadede rundt hjemme i Dianthos, og troede han var sluppet godt fra alle sine forbrydelser...
    Og igen fulgte Josefines brev hans tankespor, for de spørgsmål, han havde stillet, til hendes tidligere arbejdspladser viste sig at give pote, og Treston blev kold over hele kroppen, da han læste Kesters navn - midt i en hel almindelig sætning. Følelsen af Zirra, der knugede hans skjorte og græd sin smerte ud i hans arme - lige hér, på kajkanten - forstyrrede et øjeblik de sorte bogstaver på brevpapiret. Zirra, og dét, hun havde været igennem. Zirra, og de ting, hun havde fortalt... 
    Men Kester... Det var ikke bare smerte, smerte kan jeg klare, det var ... Han ville virkelig have hævn.
    Trestons hænder havde knyttet sig af sig selv, så brevet blev krøllet i hans næve. Han følte sig fuldstændig ubrugelig, og han hadede det. Hjælpeløs. Uduelig. Hvordan zalan skulle han overbevise Josefine om, at holde sig fra dén slange til Kester, når hun nu var så sikker på sine egne evner som menneskekender?
    Hans hænder rystede stadig en lille smule, da han pakkede sine skriveredskaber ud og gav sig til at skrive:

Kære Josefine

Sådan startede han altid ud - dén del var heldigvis let hver gang.

Normalt ville jeg besvare dit brev fra starten til slutningen og i god ro og orden, men dét er jeg simpelthen ikke i stand til denne gang. I stedet må jeg begynde med dét, der er vigtigst og ligger mig mest på sinde.
    Vi har diskuteret det før, og jeg ved, du ikke har lyst til at høre det, men jeg kommer til at sige det alligevel. 

Kester er syg, Josefine. Han er afsporet og ondskabsfuld og helt igennem modbydelig, og det gør mig bange helt ind i sjælen, at du skriver, I stadig har berøringsflade med hinanden. Jeg havde virkelig håbet... 

Her standsede han op med en banden, for de endnu rystende hænder havde fået pennen til at klatte blæk midt i sætningen. 

Jeg ved, at du må tro, der ligger noget andet bag - at jeg har set mig sur på ham eller på én eller andet forskruet måde er misundelig på jeres venskab - men det er altså ikke tilfældet. Jeg er bange, Josefine. Jeg ved, hvad han er i stand til, og det gør mig kold af frygt at vide, at du er alene hjemme i Dianthos og stadig har ham i din kreds...
    Han har gjort folk, jeg holder af, fortræd - alvorligt fortræd. Jeg vil ikke også se dig brænde fingrene på ham. 

Det ville ikke være nok - dét kunne Treston se, allerede mens han skrev sine egne ord. Det ville ikke være nok, for Josefine havde arbejdet sammen med manden længe, og det var efterhånden ikke nogen hemmelighed, at Treston og Kester havde et udeforstående - ikke efter at Kester havde fået drejet sandheden i retten, så det lød som om Treston havde truet ham til tavshed. Ikke hvis Kester havde fortalt, at Treston havde forsøgt at slå ham ihjel til dén forfærdelige familiemiddag...
    Og hvordan ville Treston ikke selv reagere, hvis nogen kom og fortalte ham, at Farran, som han havde kendt siden rekruttiden, pludselig viste sig at være skingrende sindssyg? At Farran havde mishandlet kvinder? At Farran var forskruet og helt igennem rådden? 
    Han ville have meget svært ved at tro det - selv hvis det var én som Josefine, der kom med nyheden. Så det var jo ikke så underligt, at hun havde været skeptisk... Slet ikke når man tog i betragtning, at Treston ikke just havde opført sig troværdigt her på det sidste...
    "Pis..." mumlede han og skar en træt, desperat grimasse. "Pis også..."

Jeg ved, jeg har gjort ting, der har fået dig til at tvivle på mig - ting, der har slået skår i din tillid. Men jeg lover dig, Josefine, dét hér er min ramme alvor, og jeg er oprigtigt bange for, at han vil gøre dig noget. Skær kontakten, eller sørg i det mindste for, aldrig at være alene med ham. Så må jeg se, hvad jeg kan gøre herfra...

Pas på dig selv, Josefine. 
    - Treston
Josefine Solberg

Josefine Solberg

Diplomat for lyset.

Kaotisk God

Race / Engel

Lokation / Dianthos

Alder / 38 år

Højde / 166 cm

Hope 02.11.2021 13:10
”Emma, kan du få fingerne i skriften fra Trestons  Reynlest rettergang?”
”Ehm..ja selvfølgelig..men, er det en god ide? Vil”
”Ja... Der er noget jeg bliver nød til at læse deri.”
”Du har fået endnu et brev har du ikke?”
”Emma…kan du få fat i dem eller ej?”
”..Fint..går ned og henter dem, men Josefine, jeg tror ikke det er en god ide, du kommer ikke videre i dit liv sådan her..”
”Det er ikke Trestons ord jeg vil læse.”
Det blev stille, og Emma rejste sig øjeblikkeligt som Josefine træk sig tilbage til sit bord, og lod igen blikket falde over Trestons brev, et brev hun ville ønske han aldrig havde sent. For hvordan kunne han sige atl dette om sin gamle bekendt, var det helt tilbage fra væbner tiden? Der blev sagt noget om det i retsagen og ganskevis kunne hun huske dele, men, at bare huske var ikke nok for dette. Flere gange læste hun Trestons ord, I gudernes navn hvad fik ham til at tænke sådan, afreagere sådan? Besvare kun en del af brevet og slet ikke forholde sig til alt det andet. Var Kestor virkelig så forfærdelig en figur i hans hoved. Selv tilbage i cellen den hans navn nok til at få Trestons blod til at koge. Nok til at Trestons skrev at han var bange på hendes vejen at hun var alene med ham. Hvad i gudernes navn var sket mellem dem.
”Josefine..Skriften fra rettergangen..Men, er det virkelig en god ide at svare? Du har..aldrig virket så..påpasselig før.”
”Emma..Der er noget jeg er nød til at få svar på. For nogle gange kan jeg ikke genkende ham I hans ord, og det er altid når..det omhandler et bestemt emne..og nok er nok.”
”Javel frøken.”

Skriften blev nærstuderet, og læst flere gangen, specielt de to ord om hinanden. Hvad er der sket mellem jer to? Spurgte hun sig selv som hun læste det, for Trestons ord, hans blik i retsalen var præget af had for den mand, i cellen var det også den følelse der kom frem, kold, forfærdelig, had.

Kære Treston.
Nogle gange så tvivler jeg på om jeg overhovedet kender dig, så jeg vil gøre dette meget direkte, og forklare hvordan det hele ser ud fra min side af. 
På den ene side har jeg en mand jeg holder af, som altid har været der for mig, som ud af intet begyndte at føle et ustyrligt had, et had så dybt at han selv indrømmer at have presset ham imod en væg og truet den anden mand i en retsag. En mand som overrasket alle med sine handlinger og sin moral på trods af en fortid med ærefulde, respektfulde handlinger, en fortid alle nu betvivler hvor ægte de har været.

Så er der den anden mand, en mand der altid har været lidt i bagsiden af historien, fuldt ordre uden at tøve, gjort hvad der blev sagt, en mand der virkelig gør sit for sit arbejde, og gerne hjælper til der hvor han bliver spurgt om det er i arresten, i varehusene, eller andre steder hvor behovet for hjælp er. En mand der bruger dele af sin fritid på velgørenheds arbejde hos kirken. 

I dag, betvivler alle den første mand, mens alle respektere den anden, som stadig kæmper for at få mere respekt til sit navn. Mens den første har mistet sit. 

Treston jeg bliver nød til at spørge dig, hvorfor du hader ham sådan,  hvad er der sket mellem jer to? I indrømmer begge i skriftet fra rettergangen at i var kammerater før, og se jer nu? Nu får du mig ærligt til at tro at du ville overflade ham på gaden. Så hvad er det der foregår? Hvad er det du ikke fortæller mig. 

Og hvad er du bange for der sker mig? Jeg er i en by, beskyttet af lyset? Hvad skulle han kunne gøre her i byen? Jeg kan læse hans følelser, så selv hvis han føler aggressioner kan jeg undgå ham? Jo han føler ikke altid anstændige ting, men det kan man heller ikke sige om dig. Så enten forklare du mig hvad i gudernes navn der foregå, hvad der er sket mellem jer to, siden du har fået lyst til at ”tæve hans hjerne ud over paladsets brosten” og jeg skal nok også få spurgte ham, hvad du har gjort siden han tænker som han gør over for dig. Baseret på hvad i to siger, så skal jeg nok holde mig fra ham hvis dine ord er tilfredsstiller, ellers, så kan du lade det være og lade mig have mine relation, for hvad kommer det dig vel alligevel? Hvem jeg ser i en by hvor du ikke engang har lov til at være. 

Jeg har sagt det før, han er en god mand, hjælpsom, venlig, fuldt med ære og lyst til at forbedre sig selv. Ikke at du ikke er de ting, du er det og langt mere, men en hel anden snak. 

Og du skal ikke være bange for han er alene med mig, han har sagt at han ikke finder det behageligt at være omkring mig alene uden jeg har amuletten på, noget om at han ikke kan lig når andre ved hvad han føler bedre end ham selv. Så mig skal du ikke være bange for der sker noget ved. Jeg klare mig, jeg har det fint, og jeg er ikke i nogle fare, lige meget hvem af lysets folk jeg omgås.

Er det hele fordi han er blevet trolvet til din søster?

Og til din orientering så skal jeg bruge aften med dem, Kes, Donnar, og to andre fra Arresten, mener den ene af dem holdt øje med Sedna dengang, men deres navne undgår mig som jeg skriver dette.
Josefine.

Hun åndede lettet ud som hun fik skrevet det sidste, det var sært at skrive, i virkeligheden havde hun lyst, det føltes så om hun havde holdt vejret mens hun havde skrevet det.  Og den sidste sætning, som hun læste den selv vidste hun faktisk ikke hvorfor hun havde skrevet den. Det, havde ikke noget sted ud over at provokere, så længe overvejet hun om det skulle genskrives uden den, men i stedet satte hun en, linje, to linjer igennem den sidste sætning. Det kunne vel stadig læses i det rigtige lys, men det var godt nok. Brevet blev pakket, forseglet, og sendt.
”Er du okay?
”Jeg har det fint Emma..Tak for i dag.”
Treston Reynlest

Treston Reynlest

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 32 år

Højde / 187 cm

Elvira 02.11.2021 21:35
    Det havde varet et godt stykke tid fra at Treston læste Josefines sidste ord og til at han turde samle pennen op og dyppe det i blækhuset. Hans hjerte hamrede stadig af vrede - vrede imod Josefine, vrede imod Kester, vrede imod verden. Og af frygt, naturligvis. Hendes sidste sætning - dén, der halvt om halvt var blevet streget ud... 
    Hun havde skullet se dem dén aften hun sendte brevet. Hun havde været alene sammen med dem. Alt og intet kunne være sket, og der var ikke en skid, han kunne gøre ved det...

Josefine
    Af alle mennesker i denne verden - med den eneste, mulige undtagelse værende Zirra - er du dén, der kender mig bedst. Du ved, hvad jeg drømmer om. Hvad jeg er i stand til, og hvad jeg aldrig kunne gøre. Hvordan min moral er skruet sammen, og hvor kompromisløst, jeg følger den...
    Du kender mig. Tror du virkelig, at jeg ville forsøge at tage livet af en mand i koldt blod, hvis jeg ikke havde en meget god grund? Tror du, jeg ville være i stand til dét? 
    Hvis svaret er ja, så må jeg give dig ret - så er der vitterligt gået noget galt. Så kender vi ikke hinanden, som jeg troede, vi gjorde. 

Treston løftede penne fra papiret, inden der skulle komme flere, hårde ord ned på det. Det var jo ikke sådan hér, han ville have det... Og det var bestemt heller ikke sådan, han i sidste ende fik hende overbevist om, at han talte sandt. 
    Det havde bare ramt ham - dét med, at hun tvivlede på, om hun overhovedet kendte ham. Havde ramt ham, så hans indre var blevet koldt og hårdt og sammenknuget... Dog tog han en dyb indånding og tvang sig selv til at anlægge en mere forsonlig tone, da han satte pennen til papiret igen:

Jeg forstår, at alt dét hér ikke ser godt ud, dér hvor du står. Jeg forstår, at det er forvirrende og svært at tro. Men jeg beder dig - lad dig ikke vildlede af, hvad andre tror om mig. Og lad dig slet ikke forblænde af, hvad du tror, du ved om ham. At folk respekterer ham skyldes så absolut kun, at han er en forbandet dygtig løgner...
    For ja - der er ting, jeg ikke fortæller dig, simpelthen fordi det ikke er min plads. Jeg er ked af det, Josefine, men selvom der ikke er noget, jeg hellere ville, end at forklare dig det hele fra ende til anden, så byder min samvittighed mig at holde igen - simpelthen fordi jeg bliver nødt til at beskytte nogen. At gøre mit til, at en forfærdelig situation ikke bliver endnu mere forfærdelig...
   Hvad jeg kan sige er dog, at jeg ved, han ikke afstår fra at gøre folk fortræd. At han sandsynligvis har udnyttet sin position som afhører til at misbruge hjælpeløse fanger. Under flugten fortalte Sedna mig, at han i cellen havde sparket hende i ansigtet og truede med at 'tæve hende sønder og sammen og hamre sin pik ned i halsen på hende' - hans egne ord. Angiveligt for at at give mig skylden bagefter - fordi jeg med store bogstaver bad ham holde sig fra cellerne og deres indsatte. 
    Dét er en del af grunden til, at jeg hader ham. En lille del, Josefine. At han sidenhen har sat sig for at lade sin hævn gå ud over både mig og Zirra ved at narre vores fader til at overveje ham som hendes ægtemand... At han hviskende lovede mig, at han ville gøre ved min søster, hvad han havde troet, der skulle gøres ved Sedna i dén celle... Dét er en del af grunden til, at jeg forsøgte at myrde ham til dén middag. Igen - en lille del af grunden. At hentyde, at mit had udelukkende skulle udspringe fra svinets trolovelse med min søster er simpelthen for lavt, Josefine - eller også insinuerer du noget, jeg helst ikke vil tro om dig. Jeg håber, kommentaren var et lidt for hastigt udslag af vrede - dét forstår jeg, og dét kan jeg tilgive, for der er uden tvivl også en del ord i dette brev, jeg kommer til at fortryde, når det er afsendt...
    Men nej. Jeg hader ham, for dén han er og de ting han gør. Jeg hader ham dog også for hans opførsel overfor min søster - en opførsel, han kommer til at betale for. 

Hvis du vitterligt mener, du ikke kender mig længere - fint. Så betyder ovenstående nok ikke andet for dig, end at jeg virkelig er dén forræder, man dømte mig som. Men du kender mig, Josefine, og du ved, at jeg ikke ville skrive sådan hér til dig, hvis jeg så anden udvej. 

Hold dig fra ham. Hold dig fra alle, der kalder ham deres ven. Pas på dig selv.
    - Treston

Josefine Solberg

Josefine Solberg

Diplomat for lyset.

Kaotisk God

Race / Engel

Lokation / Dianthos

Alder / 38 år

Højde / 166 cm

Hope 03.11.2021 13:01
Det gjorde ondt, det var faktisk direkte modbydeligt at læse brevet denne gang, men hun fortjente hver et hårdt ord sendt imod hende for hende besvarelse tidligere måtte have prikket flere ubehagelige steder på Treston. Men denne ene fridag skulle ikke ødelægges bare på grund af dette ene brev, så det var bedre at få svaret skrevet med det samme, der var næsten to dage mellem hvert brev, så mon en dag mere ville gøre det ubehag. En ting var dog sært, hvorfor de stadig var i den havn, havde Zirres stilstand været så dårlig at de blev nød til at blive? Eller, nydt de deres frihed for engangsskyld?

Jeg beklager.

Sådan startede hun, sådan blev hun nød til at starte, for at høre Trestons ord sådan her, at se ham beskrive det hele på sådan en måde, at spørger om hun faktisk kendte ham, beklages måtte der.

Treston, jeg bliver nød til at forklare mig selv en smule, men først vil jeg undskylde jeg skrev flere ting der ikke hørte til nogle steder, det havde været en hård dag, da det viser sig at alle dine problemer i byen, ender altid i mit skød. Jeres Fader, kom ind på mit kontor i alt for dårligt et humør, tror faktisk han havde drukket en smule, og spurgte om vi havde kontakt, om jeg kendte noget til hvor du var, hvor Zirra var endnu vigtigere (for ham). Han forklaret hvordan landet ligger, og at Zirra havde spurgt om et måned til at finde en bedre part, men nu er der gået måneder. Din fader giver dig skylden for at Zirra ikke er kommet tilbage i nu, at du må have fundet hende, og lagt dumme ideer i hovedet på hende. Jeg forsøgte at forklare en mellemgrund, men han nægtede at lytte, men jeg fik ham overtalt til ikke at efterlyse Zirra i nu, men jeg ved ikke hvor længe der gør før han kaster en efterlysning efter hende.

Det gjorde naturligvis ikke mit humør bedre, at dette skete netop som jeg gemte dit brev bag ryggen. Kester, jeg ved godt du ikke vil lytte, men han var faktisk en god hjælp til at få jeres fader til at finde ro og vente med efterlysningen. Men dette var sådan min dag så ud, før jeg skrev til dem. Først læste jeg dit brev, så din far, så sammen med din far snakkede jeg kort med Kestor, og så min besvarelse.

Beklager de hårde ord jeg lå deri.
Jeg mente ikke at jeg ikke kendte dig tværtimod, jeg ville blot forklare hvorfor det er svært at tro på de ord du siger om Kestor. Endnu mere nu om dage end tidligere, ved han ser jeres familie periodisk og din far kaldte ham en ”god, flittig svigersøn,” og samme tid har han hjulpet mig med mine børn, mest Elanora. Jeg har svært ved at se hvorfor en mand der gør så meget for byen, for lyset, for sine bekendtskaber, kan være sådan en forfærdelig mand som du skriver.

Den aften, spurgte jeg ham om hvorfor han hader dig, og svaret var bundet i jalousi og stolthed, gaskevis havde jeg min amulet på, men hans ord var, nærmest ord ret. ”Jeg hader ham fordi han kastede det perfekte liv fra sig, fordi han aldrig tog sit liv og sin plads seriøst. En mand i en familie der kommer mere og mere frem i lyset, mens jeg har skulle kæmpe mig til alt, og så smider han det væk, hvordan kan jeg udvise respekt for sådan en mand? Og så lå han med mørket og kastet sin ære væk, hvordan kan jeg lig sådan en mand?” hvis dette er sådan det ser ud fra Kestor, så vil jeg gerne høre det fra dig, og dit brev beskriver gode grunde til at hade ham. Men jeg vil forklare lidt om livet som afhører, vi siger, og gør ting vi ikke selv kan stå ved vi har sagt eller gjort. Selv jeg har sagt forfærdelige ting til andre, ikke noget så grafisk som du beskriver, jeg har altid været meget følelses styret  og ikke fysisk, men jeg har truet folk med deres følelser og deres bekendtskaber, og jeg er ikke stolt af det, men mine resultater taler for sig selv, selv om jeg endte på god fod med de fleste fanger, så har jeg også sagt forfærdelige ting. Jeg tror altså ikke på han ville gøre hvad han har sagt til Sedna, men blot forsøgte at tvinge ud af hende på, dog på en forkert måde. Men nok om det.

Jeg holder mig fra ham, jeg ser ham kun med fællesbekendt skaber, og i offenligheden, men jeg vil ikke lukke mit venskab med ham før jeg har beviser for det du siger er rigtigt. Jeg tror dig, men jeg tror ikke virkeligheden ser ud som du siger. Jeg kender dig, eller rettere jeg troede jeg kendte dig, for nu skriver du direkte at du ønsker at slå denne mand ihjel, så jeg vil spørge dig, er det den Treston jeg kendte? Som ønsker mord? Jeg faldt for dig, fordi du søgte en fredfuld fremtid lige så meget som jeg gør.

Hun gik i stå og stirret på den sidste sætning hun skrev, og blinkede flere gange, det var svært at tro hun havde skrevet det uden at tænke over de ord hun havde skrevet.  Et pænt stykke stof blev taget frem, og netop som hun overvejede at fjerne det, valgte hun at lade være. Stoffet fandt sted på bordet og fjeren blev taget op igen med en dyb vejrtrækning.

Din lyst til at se en fremtid i lys, hvor alle kunne begå sig uden bekymringer, fri for monster, og modbydeligheder. Det lyder som noget fra et eventyr, men det var, og er, en stor del af din charme. Selv hvis han havde, været fysisk med din kæreste, ville det så betyde døden var den eneste vej frem? Har din tid i lyset ikke lært dig at der er bedre måder at håndtere den slags problemer på? Hvis du har beviser, hvis du kan fremskaffe mig beviser eller vidner, så skal jeg nok håndtere Kestor, på en lovlig, og retfærdig måde, og få ham låst væk i en celle resten af hans liv, hvis det du siger er rigtigt. Men koldhjertet mord, er ikke en løsning selv hvis du taler sandt.

Hun sukkede dybt og lod blikket falde til den tegning Elanora havde givet hende, stolt fremme på bordet, hvis ikke det var Kestor hjælp havde hun aldrig snakket med hende, Treston fik hende til at stå på trappen, men Kestor hjalp ikke til at tage et skridt frem, og han var der til at hjælpe hende helt op på den også.

Noget helt andet er Elanora, som jeg gerne vil have lidt støtte i. Hun har arvet empatiske evner, og det gør livet hårdt for hende. Modsat mig kan hun få andre til at mærke hendes følelser, og det gør hende på ingen måde populær blandt de andre børn. Faktisk så upopulær, nogle har været fysiske overfor hende. Det virker til at hun har arvet min kontrol over det også så jeg aner ikke hvad jeg kan gøre nu, jeg er ved at spare penge på til at sende hende på skole for magiske egenskaber, men, det koster for et år af gangen, og det sætter mine planer for en hus og adoptere dem lidt på hold. Så er lidt forvirret om hvad den rigtige vej er, for hun skal have en læremester, uden tvivl, ellers vil hendes liv blive mere problematisk end mit.

Alexander har det godt, arbejder i en smedje, og vil gerne være byvagt, men har bruger meget tid væk fra børnehjemmet og jeg tror Elanora er en del af grunden. Tør bare ikke spørger ind til deres forhold, virker, ikke som et sted jeg har ret til at stikke næsen ind som det er nu.

Pas på hinanden, og endnu mere dig selv.

Josefine.

Brevet blev forseglet, pakket, og sendt som det første næste morgen.
”Emma, kender du en god juveler? Skal have lavet en kopi af denne.”
”En….kopi af kiles amulet? Oh! Den magineutralicerne en? Hvorfor vil du have to af dem?
”Vil ikke have to, vil have en, og en der ligner på en prik..kender du en?
”Kender et par stykker, kan lave en liste.”

Treston Reynlest

Treston Reynlest

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 32 år

Højde / 187 cm

Elvira 22.11.2021 10:39
    Josefine.

Jeg må gøre som du og lægge ud med en undskyldning. Den sidste tid har været følelsesladet, for at sige det mildt, og det ramte mig mere, end det burde have gjort, da du insinuerede, at jeg har ændret mig til noget, du har svært ved at genkende. Måske er det fordi, jeg har følelsen af, at jeg det sidste halve år har været mere tro imod mig selv, end det ellers har været tilfældet længe... Dén erkendelse gjorde mig bange, tror jeg. Bange for, at jeg i min iver for at leve op til min fars forventninger ikke bare har løjet for mig selv, men også for de folk, jeg holder af...
    Men de tanker er ikke vigtige nu. Jeg forstår kun alt for godt, at en sådan dag, som du beskriver, kan afføde nogle uigennemtænkte ord. Det skræmmer mig at høre, at min fader opsøgte dig - og især i dén tilstand... 

Trestons indre havde faktisk knuget sig sammen til en lille-bitte, kold klump, da han læste Josefines brev igennem første gang. Dastor... beruset på Josefines kontor. Josefine, der netop havde takket ja til en stilling som Lysets diplomat... Hans fader måtte godt nok være langt ude i tovene, for at tillade, at nogen i en magtposition skulle se ham sådan! Dastor, der altid bekymrede sig så frygteligt om familiens gode rygte...

...Men du skal have stor tak for, at mane ham til besindighed. Det burde ikke have været din opgave, men jeg er taknemmelig for, at du tog den på dig. Og selvom jeg ved, jeg ikke burde bede dig om mere, vil jeg gøre det alligevel; jeg har vedlagt et brev til min moder med en... en delvis forklaring af, hvad der er sket. Vil du ikke være sød at sørge for, at hun får det? Gerne udenom min fader, hvis det er muligt...

Han havde udeladt en del detaljer. Alle detaljer, der involverede Sedna, for det første, og også alle detaljer, der havde at gøre med Kester, og dét han havde gjort imod Zirra. Dét var Zirras historie at fortælle - hvis hun ønskede, at deres forældre skulle vide noget, burde hun selv have lov til at bestemme hvordan og hvornår... 
    Men han havde skrevet brevet for at forsikre moderen om, at de begge havde det godt. Så håbede han, at Eylia kunne få hold på sin mand...
    ...Så håbede han, at hun ikke var endnu mere påvirket af alt dét hér, end Dastor var det... Og at Kester ikke var kommet ind under huden på hende også. 
    For dét, at Kester tilsyneladende havde slået sine klamme kløer i hans forældre - havde formået at orme sig endnu længere ind under huden på Dastor i Treston og Zirras fravær... Dét skræmte ham. Manden var jo syg - syg helt ind i sjælen... 

Kester gør ret i at huske, at han langtfra er en del af familien Reynlest endnu - og står det til mig, bliver han det heller aldrig. Og tro mig, når jeg siger, at Zirra har det på samme måde. Vi skal nok få vores forældre til at komme til fornuft...
    Og så bliver jeg jo nødt til at spørge dig. For jeg kan jo læse af dine ord, at det er svært for dig at tro på Kesters sande natur - og som jeg har sagt gang på gang, forstår jeg det så udmærket. Han er en formidabel løgner. 
    Men om du ender med at tro på mine beskyldninger imod ham eller ej, så er det et faktum, at Zirra hellere vil springe i en vulkan end giftes med ham. Og er det så ikke nok? Eller hvad? Mener du alvorligt, at ægteskabet er helligt nok til, at Zirra bare må bide sit had i sig?

Det var pisseprovokerende at spørge sådan - dét vidste han godt - men Treston kunne alligevel ikke lade være. Selvom det aldrig var noget, de havde snakket om direkte, så havde Treston en klar fornemmelse af, at Josefine ikke nødvendigvis altid havde været lykkelig i sit ægteskab....
    Måske tog han fejl. Hans mistanke baserede sig på småting - blikke, tonefald, vage bemærkninger - og han havde aldrig fået mistanken bekræftet. Men hvis han havde ret, så måtte hun da om nogen kunne sætte sig ind i frygten for et forfærdeligt ægteskab...!

At målet helliger sig midlet er sandt til en grad - det ved alle i Lysets tjeneste. At det sommetider går... ureglementeret for sig i en forhørssituation kommer ikke bag på mig og at du har gjort og sagt ting, du nødigt vil være ved, chokerer mig ikke - jeg har selv gjort det samme i pressede situationer. 
    Men jeg køber ikke forklaringen om, at Kesters ugerninger hører i samme kategori. Gjorde de dét, skulle manden udvise fortrydelse. Eller skam. Eller som et minimum en usikkerhed. Er dét følelser, du nogensinde har mærket fra ham?

Den næste del af hendes brev havde han gruet for at tage hul på. Det havde været skræmmende læsning... 
    Jeg faldt for dig, fordi du søgte en fredfuld fremtid lige så meget som jeg gør. At se ordene sort på hvidt... Han var pludselig blevet meget bevidst om, at han havde været frygtlig naiv. Han havde jo mærket det imellem dem, den sidste dag inden han forlod Dianthos - at der lå noget, som de skulle rede ud, hvis deres relation skulle kunne fortsætte som hidtil. 
    Dén følelse var så absolut kun blevet bekræftet, da han modtog hendes brev... brevet. Dét brev, som hun påstod at have skrevet i fuldskab, og som han havde påstået aldrig at have læst...
    Men nu stod det her - sort på hvidt, mejslet i sten - og der var ingen vej uden om det.

Én af dine bedste kvaliteter, Josefine, er din evne til at tro på det gode i mennesket -  i verden - selvom du om nogen kender til alt det dårlige...
    Selv har jeg mistet troen - i hvert fald troen på, at godheden findes i alle. Og i hvert fald på, at godheden og Lyset går hånd i hånd. Eller at godhed avler godhed. Jeg kender efterhånden alt for mange gode mennesker, der ikke har oplevet andet end lidelse, og hvis dét er Isaris retfærdighed, så vil jeg hellere være fri. 
    Dog er jeg stadig meget bevidst om, hvordan verden bør være, og i dén forbindelse, hvad Lyset burde repræsentere. Dér, hvor det går galt, er at Lyset siger ét, men gør noget andet - og dét kan jeg ikke tilgive. 
    Lige præcis dét hykleri, er Kester et fortræffeligt eksempel på - et symptom på sygdommen. I kraft af sin Riddertitel, burde manden værne om godheden - i kraft af sin titel og sine løfter har han faktisk et endnu større ansvar end nogen anden. 
    At han så skider på dét ansvar og i stedet udnytter sin position til at gøre ondt... Dét gør ham fortjent til en straf værre end døden. 
    Nu har jeg jo fået et unikt indblik i måden Lysets lov bliver eksekveret. Hvis Lysets Lov dikterer, at jeg burde have dinglet for at redde et liv - hvorfor fortjener Kester så ikke døden for at ødelægge et? 

Treston løftede pennen og ventede, til hans hjerte var holdt op med at hamre, før han fortsatte - forholdte sig til den sidste del af hendes brev.

Hvad angår Elanora, så lyder det, som om du har ret i, at hun kunne have glæde af en mentor af en art - én, der kan lære hende at begå sig med sin evne. Jeg ved dog ikke, om jeg tror, din plan om at sende hende på en skole er det bedste, du kan gøre for hende...
    Min fader sendte mig fra hjemmet da jeg kun lige var fyldt tolv. Og selvom Mørket erobrede Dianthos ikke længe efter, og alle vi væbnere blev sendt hjem til vores familier igen, så var det hårdt. Børn kan være ualmindeligt modbydelige imod hinanden, og man skal ikke undervurdere, hvor ensomt det kan være, ikke at have noget velkendt i ryggen. Når du nu fortæller, at hun i forvejen har det svært med de unger, hun kender på børnehjemmet - tror du så ikke, at det vil være endnu sværere for hende, at falde til et helt nyt sted? 
    Selvom du måske ikke vil høre det, så tror jeg desuden, at du er den bedste læremester, hun kan få, Josefine. Hvis der er nogen, der kan sætte sig ind i, hvordan hun føler. Så er det dig.

Vær stærk og pas på dig selv.
    Treston
Josefine Solberg

Josefine Solberg

Diplomat for lyset.

Kaotisk God

Race / Engel

Lokation / Dianthos

Alder / 38 år

Højde / 166 cm

Hope 23.11.2021 11:59
At læse breve at forskellige natur var hun efterhånden blevet van til, og endda læst breve der havde gjort hende vred eller irriteret var noget som var sket nogle gange. Dette brev, dette brev med det forbandet T i hjørnet af kuverten gjorde ikke meget godt for hendes humør. Dagen havde været stille og rolig og hun havde endda været i stand til at vente med hans brev til at hun var kommet hjem. At læse at Treston indirekte skrev at den mand han altid havde været, manden hun både har set op til, men også tænkt alt for meget på, måske faktisk ikke var den sande ham satte en masse ubehagelige følelser i gang. For med alt dette var godt kendte hun endelig denne mand, hun havde aldrig forstillet sig at han ville starte en mindre brand i Dianthos, aldrig forstillet sig at han ville vende lyset ryggen, og at tænke at han faktisk hjælp den kvinde, som havde misbrugt hans søster, og flere af hans kollegaer, endda tilgav hende nok til at opsøge hende, til at komme sammen med hende, og nu skrive at han måske altid har været en anden end hun kendte, og han bare ikke selv vidste det. At sige det gjorde ondt at læse, at tænke over det gjorde intet bedre.

Det sværeste at forstå var dog at både ham og Zirre, kvinden der blev mishandlet og misbrugt, brugte tid med Sedna i et roligt tempo den dag i dag, og så gav det hele faktisk mening i engles hoved.
De voldsomme følelser, en formodet tilgivelse fra Zirre, og alle disse ændringer af hans adfærd, der var få forklaring, og i skriften fra retsalen var svaret, og hold kæft de forbandet Raynlest børn er nogle alfehjerner. De vidste af den kvinde kan manipulere med folks følelser og de stod nu begge og have tilgivet hende, og tog hende side. At de kan være så blinde og ikke forstå hvad der er der sker.
At Treston tidligere havde skrevet at det kun var hans egne følelser måtte være latterligt nemt at overbevise ham om, hvis man manipuleret hans følelser fra starten og nu havde hun været en del af det selv også. Der var dog et stort spørgsmål tilbage, hvorfor hadet imod Kester? Hvis følelser var manipuleret, så gav det vel også mening at give dem et nyt mål for deres negative følelser, hun gjorde det selv ofte, tog de negative følelser væk for at styre hvor folks tanker bevæget sig hen. Det gav alt for meget mening, at få dem alle til at hade Kester, ville få dem til at fokusere på dem frem for alt det andet og undgå at se hvad der foregik.

På en eller anden latterlig måde berolige disse tanker hende, for det måtte vel betyde at Treston, manden hun kendte og holdt kær, stadig var derinde et sted, spørgsmålet var bare hvordan man kunne få ham frem igen. Hun træk kort på smilet og lod en fingre glide over til skakspillet hun havde, en fingre nåede den sorte sides dronning og med en let bevægelse væltet hun den af brættet med et hadefuldt alfespark.

Brevet til hans moder blev lagt til side, og forbliv lukket det kom ikke hende ved hvad det kunne indeholde som om det fristede, og pennen blev fundet frem og i måne lyset begyndte hun at skrive.

Kæreste Treston.

Kan vi ikke lade være at snakke mere om Kester? Jeg forstår du hader ham, jeg forstår Zirre hader ham, og jeg skal nok holde ham fra jer samt jeres Fader så længe det er muligt. Men for nu, så kan vi ikke lade være med at snakke om den problematik? Den er endt med at fylde for meget og jeg er ærligt ikke interesseret I at lade et negativt emne være et så stort omdrejningspunkt for vores, alt for få, interaktioner disse dage. Men med det sagt skal jeg nok nævne overfor Kester at han ikke bære jeres efternavn.

Men selv mens jeg skriver det, er jeg klar over at det ikke er meget positivt vi har at skrive om, som vores liv er nu er de langt fra hinanden og hvis vi begge forsætter med livet som vi gør, er jeg bange for vi begge kun vil komme længere fra hinanden. Holder for meget af dig til at syntes det er en god ide. Savner vores lange natter, og håbe inderligt at de kom retur når dit liv falder mere til ro igen.

Den kvalitet du beskriver er også min dårligste Treston, betyder at jeg tager ser ting i det forkerte lys, med for meget håb i blikket, men måske er det netop derfor jeg har fået den stilling jeg nu har. Men det bedste med denne stilling er at jeg nemt kan hjælpe dig med at finde et arbejde her i byen igen efter din genskoling, og hvis intet findes har du nogle gode erfaringer og til tider syntes lyset jeg skal bruge en livvagt.

Du skriver en masse om lyset, og Treston, husk at for lysets synpunkt var det ikke bare et tilfældigt liv du reddet, men en kvinde som har udført tortur imod vores folk, og taget livet på væsner der kæmper for lysets tjeneste, samt var det en kvinde som står for det modsatte af hvad lyset står for, og du befriet hende, altså et symbol for netop det vi bekæmper. Så det er svært ikke at se forstå at lyset reagere så hårdt som lyset gjorde ved dine handlinger. Men selv lyset så godhed i dig og dine tidligere gerninger og lod være med at lade straffen ende dit liv. Netop fordi, lyset tror på det bedste I andre væsner. Jeg er helt bevist om at alle ikke kan se godheden i ting, og endnu flere har svært ved at finde godheden i sig selv, men, jeg kan ikke forkaste den virkelighed som jeg tror på selv om jeg kan se fejl i det, jeg kæmper for fred, og ikke udryddelsen af vores modpart, for at kunne gøre dette er jeg nød til at kunne se lys, selv i mørket.

Du har nok ret, I at jeg selv ville kunne hjælpe hende meget. Men jeg betvivler jeg har ret til at hjælpe hende, og Alexander, føler jeg har svigtet dem, og den skyld vokser kun fra dag til dag. Alexander havde ret den aften hvor vi mødte ham. Det er uretfærdigt jeg har ventet så længe som jeg har, og forstår mere og mere i dag hvorfor du har presset mig sådan til at se dem. Skulle have lyttet til dig tidligere, tilbage den gang du så livlig, fortalte mig at du havde fundet ud af hvor de var, eller rettere din søster. Skulle have tvunget dig til at trække mig over til børnehjemmet den dag. Beklager at jeg aldrig lyttede..men føler det er for sent at lytte til dit råd i dag, når det kommer til dem. Har, virkelig ikke ret til at være en del af deres liv, og måske er det bedre at lade andre tage sig af dem, end at tvinge mig til at være en del af deres liv igen.

Beklager jeg aldrig lyttede. Savner dig.
Kærligst, Josefine.

Naturligvis var dette brev skrevet i en mindre sky af tilbageholdte ord, men sådan var det altid mellem dem, og hun vidste, at det også var sandt for ham. Men en ting hun vidste hun ikke kunne skrive, var Kester og en af hans venner, havde lagt en ide på bordet, at en af dem kunne adoptere dem. Ideen var ikke forfærdelig i hendes hoved, hun kunne måske faktisk føle hun havde ret til at være en del af deres liv sådan. Men at sige det til Treston ville kun gøre ting mere problematiske og gøre det greb der var om hans følelse mere fast, specielt i hadet imod Kester.
Treston Reynlest

Treston Reynlest

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 32 år

Højde / 187 cm

Elvira 08.02.2022 12:09

Kære Josefine

For at starte ud med at besvare dit spørgsmål. Jo - vi kan godt lægge snakken om Kester på hylden. For nu. Den frustrerer mig lige så meget som den frustrerer dig, og skal jeg være ærlig, er det mit klare indtryk, at du ikke vil høre, hvad jeg har at sige. Eller i hvert fald, at vi ikke kommer til enighed af at skrive ord frem og tilbage.

Det var både bittert og en lille smule småligt, men Treston havde haft en lang dag med bøn og tempeltjeneste i Lazura, og han følte sig ualmindelig opgiven. Hvis hun gerne ville stikke hovedet i sandet og lade som ingenting... hvad kunne han så helt ærligt gøre? Hér - dagsrejser fra Dianthos? Uden udsigter til at kunne vende hjem sådan lige med det første? Han havde absolut ingen mulighed for at påvirke hendes valg i højere grad, end hvad han havde forsøgt med sine breve. Og dét nægtede hun jo tydeligvis at høre på...

Og nej - der er måske ikke meget positivt at skrive om. Men det bekymrer mig nu ikke så meget. Vores venskab har aldrig været letsindigt, Josefine, men i mine øjne betyder det bestemt ikke, at det har mindre værdi. Tvært imod. 
    Dog kan jeg på den positive front oplyse om, at vi er rykket videre til Lazura, og at jeg har påbegyndt min genskoling i templet dér. Efter dét, er der kun Balzera og Fredskilde tilbage - så retter vi kursen hjemad. Og så må vi se, hvad der sker...
    En stilling som livvagt til Lysets Diplomat ville bestemt ikke være at kimse sig af - dog kunne jeg godt frygte, at Hærens officerer og Lysets Dommer ville få et mindre føl på tværs, hvis du ansatte mig... Jeg tror ikke, man ønsker mig tilbage i nærheden af Lyset, og jeg er ærlig talt heller ikke selv sikker på, at det længere er dér, jeg hører til...

Han sad en tid og stirrede tomt ned på sine egne ord, før han satte pennen til papiret igen.

Om dét så skyldes, hvad jeg tidligere har skrevet om Lyset og mine skuffelser i Hæren... Dét må være op til nogen andre at bedømme. Måske kommer følelsen sig i virkeligheden af, at min stakkels mandighed ville have svært ved, pludselig at skulle se dig som en overordnet.

Det sidste var et yderst halvhjertet forsøg på at være morsom - og dét håbede han, hun kendte ham godt nok til at kunne se. Hendes seneste brev lå åbnet ved siden af ham, og han lod øjnene løbe ned over det, for at se, om han nu også fik svaret på alt. Så gik det op for ham, at hendes næste sektion havde omhandlet Lysets synspunkter, og hendes egen forklaring på, hvorfor tingene var endt, som de var endt. Og fordi han både var frygtelig enig og frygtelig uenig, dyppede han bare atter pennen i blækhuset og undlod at kommentere. 
    For hun havde ret; Lyset havde reageret på hans handlinger, præcis som Lyset også burde. Som han også havde forklaret hende engang, havde han troet fuldt og fast på Lysets ret til at straffe ham. 
    Det var rammesætningen, den var gal med - præmissen. Præmissen for hele denne forbandende evighedskrig...

Jeg tror, jeg bedre end før forstår din modvilje imod at tage kontakt til Alexander og Elanora. For når man har været skyld i andres ulykke - om det så er forsætligt eller ej - så kan man hurtigt få dén tanke, at de er bedre tjent, hvis man skærer sig ud af deres liv. 
    Men i sidste ende, Josefine, så bør det ikke være op til dig - det bør være op til dem. Og skal jeg komme med et gæt, så tror jeg, Elanora ville foretrække dig frem for nærmest enhver anden i denne verden. 

Jeg savner også dig. Mere end jeg havde forestillet mig, at jeg ville. Jeg savner vores snakke og vores gåture. Jeg savner de mere ukomplicerede tider i vores venskab... og så er en lille del af mig bange for, om de nogensinde kommer tilbage. Jeg føler efterhånden, at jeg har været så længe hjemmefra, at alting må se anderledes ud, når jeg kommer hjem... Og jeg frygter, at du føler det på samme måde.
    Men jeg håber, du har mod på at prøve. Trods alt, der er sket.

De bedste hilsener
     Treston

Josefine Solberg

Josefine Solberg

Diplomat for lyset.

Kaotisk God

Race / Engel

Lokation / Dianthos

Alder / 38 år

Højde / 166 cm

Hope 18.04.2022 22:15
Første gang hun havde læst brevet var på vej imod elverly, nyhederne om lyset ikke længere forviste mørkevlere havde kastet mere arbejdet over lysets papirskubbere end nogle havde forventet og mange forhandlinger skulle gøres på ny, selv om aftale hende kun var at lyset havde gjort deres, var dette alligevel ikke godt nok for mange af elverrigets forretnings personer, som krævede bedre told nu mørkelvere kunne købe deres varer i Dianthos. Det havde været en trættende tur og det brev som hun havde læst første gang på turne til elverly, var blevet læst mange gange i de månederne, og nu en sidste gang på vej hjem i karrenten, som hun endelig kunne give sig selv lov til at besvare det. En fejr, blæk, og blankt papir blev langt frem foran hende som hun lænede sig over bordet på vej hjem, og for første gang i uger gav hun sig selv fri.

Kæreste Treston.

Jeg beklager, at det har taget så længe for mig at få besvaret dig brev. Nyheden om mørkelvernes forbedret civile status træk meget mere arbejder ned over lysets ører og specielt mine end nogle havde forstillet sig, har brugt de sidste uger i elverly for at håndtere visse forhandlinger, er du klar over hvor svært det kan være at forhandle med folk der bruger argumenter som: ”I de sidste femhundrede år har jeg drevet min forretning på denne måde! Og nu kan jeg ikke længere?!” Det har været noget af en tur, ville ønske jeg fik mere tid til at se det smukke landskab. At se ’Dagens stemmes hus’ var dog en vidunderlig oplevelse. Hun er besynderlig kvinde og mere flirtende end selv de mest fulde unge riddere. Må jeg være ærlig at indrømme at mange af elverne er grundet deres uretfærdige lange liv. Har gjort mig helt bekymret over hvordan jeg vil ændre mig når jeg bliver flere hundrede år gamle. En ting jeg aldrig før har skulle tænke over, eller aldrig før har fået kastet i hovedet så meget som jeg fik på denne tur.

Må være ærlig at sige jeg skriver dette blev uden helt at kunne huske det sidste jeg skrev til dig, og da jeg skriver fra en karet er jeg nød til at gætte ud fra min hukommelse og hvad du skriver. Omkring Kestor så tror jeg det er bedst at vi lader det problem lægge til vi to kan sætte os ned og se hinanden i øjne mens vi snakker om det, ellers bliver vi aldrig nå frem til enten A eller B. En dag jeg håber snart kommer.
Er glad for at høre du faktisk er i gang med den genskoling, og lyder til at tage den seriøst, de første skridt er altid de sværeste og jeg ved at du nok skal komme i mål.

Lad være at vær så på tværs, en liv som min undersåt, ansat under mig, af lyset, men ikke en del af det, tror jeg mange ville få glæde af. Nok mest mig, ville være en sær ændring at for en gangs skyld at kunne give dig ordre. Men spørg til side, forstår dig godt, og hvis du ikke ønsker at være i nærheden af lyset efter måden lyset behandlede dig på så forstår jeg udmærket og vil altid give dig min fulde støtte hvis det er den vej du vælger at bevæge dig ned af. Lige meget hvilken vej vil jeg støtte dig.
Det håber jeg at du ved.

Der stoppede hun, for hun vidste godt det ikke var helt sandt. Der var uden tvivl ting hun ønskede han ville gøre, uden tvivl ting hun ønskede han ikke havde og ikke ville gøre og i gudernes navn der var mange ting hun ønskede at han ville gøre om.
”Det håber jeg at du ved.

Kan være du har ret i det med Alexander og Elanora, at jeg er nød til at lægge bolden hos dem og så lade dem gå til mig. Jeg har lige brugt flere måneder i elverly, så selv hvis de var i mine varetægt ville de blive passet mere af barnepiger end af mig, og det er ikke et liv jeg vil kaste dem ind i, med mindre de selv vil gå ind i det. Måske skal jeg sende et brev til dem og forklare det, ved bare ikke hvordan man skal starte sådan et. ”Hej. Mor her, hvis i gerne vil bo med mig så: her er mit hus nummer”. Kunne godt bruge en til at hjælpe med at føre pennen, et af dine mange talenter.”

hun kiggede ned over brevet med et smil, for det var sådan her hun huskede dem mest. Et smil på læben, et seriøst emne som blev snakket om i en useriøs tone. Hold op hvor var lettende at skrive til ham på denne måde, og virkelig rart at kunne uden at mærke hans følelser. Måske var et liv med amuletten ikke den værste fremtid. En tanken der hurtigt blev mødt af et opgivende suk før hun forsatte.

Savner også dig. Savner dig langt mere end jeg troede jeg ville, og på måder jeg ikke troede jeg ville. Savner at sidde i dit vindue på dit alt for store ridder værelse og bare lytte til dine familie problemer, de mange gange der gik alt for længe og måned havde overtaget nattens himmel før vi fik set os om, og jeg blev nød til at flyve ned på mit værelse. Du er klar over at det er din skyld jeg har fået en vane med aldrig at lukke og låse mine vinduer ikke? Bare sådan jeg ikke behøvet forklare jeg kom alt for sent hjem og ind af hoveddøren. Ting er anderledes i dag Treston, mit syn på mange ting er og tror jeg har ændret mig meget mindre end dig. Når vi ses igen, så lad os gå en lang tur, bare os to. Du skylder også en middag. Det er den eneste måde vi kan se hvordan ting har ændret sig, og måske har mange ting ændret sig til noget bedre, end vores sære venskab. Vidste du godt at flere i heler huset troede vi var et par? Specielt de unge lærlinge, som kun rigtigt så os mens du var såret og jeg nærmest smidt hvad eller hvem jeg havde i hænderne.

Håber vi ses snart. Savner dig alt for meget.
De bedste, og varmest hilsner Josefine.

Brevet blev forsejlet med et smil, og et afslappende åndedrag. Bare nogle timer til Dianthos og så kunne hun sende det.
Treston Reynlest

Treston Reynlest

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 32 år

Højde / 187 cm

Elvira 17.05.2022 11:59
Kære Josefine

Du behøver på ingen måde undskylde for sene svar - jeg ved alt om, hvad der sker, når arbejdet tager over. Selv har jeg også haft… en del på tallerkenen, om man vil, så jeg forstår det så udmærket.
Det lyder dog, som om du er faldet godt til i din nye stilling, og som om, du er sprunget ud i det med begge ben og hele din opmærksomhed. Jeg har selv kun haft begrænset at gøre med elvere - i hvert fald dem af dem, der har valgt at blive i deres skove og byer, og ikke har bevæget sig ud iblandt os mennesker. De har altid forekommet mig en anelse arrogante, men måske er det netop som du siger - måske er det resultatet af et langt liv.
Jeg bør måske ikke, men jeg kan levende forestille mig, hvordan en nærgående elverkvinde kunne være både en udfordring og en… opfordring, måske?

Han smilede skævt, mens han skrev det sidste. Kiggede så på det et øjeblik og blev bekymret over, om det var for meget - om hun ville tage det ilde op eller læse det som unødvendigt flirtende. Men i sidste ende valgte han, at lade det stå, for hvis de nogensinde skulle finde tilbage til deres ubesværede venskab, så nyttede det ikke noget, at han censurerede sig selv.

Inden du kommer alt for godt i gang, fru Solberg, så må jeg lige minde dig om et par ting! For det første, er undersåt og underordnet to meget forskellige ting! Og for det andet, har min rang som Ridder da aldrig nogensinde forhindret dig i at give mig ordre alligevel! ”Lad være med at bevæge dig, når jeg syr et kødsår!”, ”Luk skabet efter dig, når du henter flasker i mine gemmer!”, ”Tag kortere skridt, så jeg kan følge med uden at skulle bruge mine vinger!”

Det sidste havde hun nu aldrig bedt ham om, men ingen spøg, uden et strejf af fornærmelse.

Blev jeg vitterligt ansat som din livvagt, ville jeg frygte, at sådanne ordre blot blev endnu værre! ”Bær min oppakning!”, ”Intimidér mine politiske modstandere!”, ”Hold din mund, så du ikke bliver skyld i en diplomatisk fadæse!” - ja, jeg frygter faktisk, at det ville være ganske umuligt for mig at indgå i en sådan konstellation, uden at skulle pakke mig selv fuldstændig sammen. Og dét ville jo være synd!

Han valgte meget bevidst ikke at kommentere på den mere alvorlige del af dét afsnit - på måden Lyset havde behandlet ham på. Eller på hendes forsikring. For en lille del af ham troede ikke på, at det var sandt, hvad hun skrev, og dét gjorde ham umådelig trist til mode.

Jeg vil altid gerne hjælpe dig, og selvom jeg selvfølgelig helst ville gøre det oven på et godt måltid mad og siddende overfor dig i en pejsestue et sted, så vil jeg også gerne prøve pr. brev. Vi kunne jo eventuelt gøre det sådan, at du skriver et udkast til et brev til Alex og Elanora og sender det med dit næste brev til mig? Så kan jeg se på det, rette i det, hvis du ønsker det, og sende det tilbage til dig?
Men skal jeg være ærlig, så tror jeg, det i sidste ende er mere eller mindre ligegyldigt, hvad der står i et sådan brev - det vigtige er din intention, og dén skal de nok kunne mærke.

Den næste sektion var svær, fordi det både havde givet ham et smil på læben og en klump i halsen at læse dét, hun havde skrevet. For ved guderne - han savnede også hende. Han savnede dét venskab, de havde haft, inden alting gik ad Zaladins til…

Jeg savner dén måde, du leger min mor på, når jeg har gjort noget dumt - dine reprimander og din påtagede opgivenhed, og dét smil, du alligevel ikke helt kan skjule. Jeg savner, at have én, der ikke er bange for at kalde mig en idiot, men som oftest gør det på en sødere måde. Jeg savner at føle mig så mødt og så set, som jeg gør i dit selskab.
Jeg skylder en middag og dén skal du få. Og jeg skylder en lang forklaring og en lige så lang gåtur. Og jeg tror også, jeg skylder et par undskyldninger… men dem kan vi jo tage til dén tid.
Hvad angår, hvad folk tænker om vores relation, så forstår jeg godt, at de kan synes, den er svær at gennemskue. Guderne ved, at vi jo også selv har fundet den… rodet.

Det var meget bevidst, at han skrev det i datid - så lød det, som om der var fuldstændig styr på den nu. Som om forvirringen og ’det rodede’ hørte fortiden til…

Men vi kan jo trøste os med, at mine besøg i Helerhuset (forhåbentlig!) bliver færre nu! Måske det fremover kun bliver dine tjenestefolk, der kan starte sladder…
Vi tager snart fra Lazura og sætter sandsynligvis retningen imod Balzera. Jeg er fortrøstningsfuld, Josefine. Det føles, som om jeg snart er på vej hjemad.

Alt det bedste
Treston
Josefine Solberg

Josefine Solberg

Diplomat for lyset.

Kaotisk God

Race / Engel

Lokation / Dianthos

Alder / 38 år

Højde / 166 cm

Hope 26.10.2022 11:46
”Kære Alexander, jeg ved det var hårdt at møde mig på gaden den dag, og at det billede jeg gav dig af mig nok ikke var som du ønskede."[/b] I et sæt blev brevet fået op fra bordet, krøllet sammen og kastet i papirkurven, hvor det mødte de andre flere hundrede papirer der havde mødt samme skæbne. Denne forbandet opgave var den sværeste hun nogle side havde haft, en opgave så svær den faktisk havde holdt hende fra at besvare hans brev da hun var bange for at skuffe ham ved netop ikke at udføre opgaven. Hvor svært kan det være at skrive et brev.. Men beslutningen var taget, der skulle svares i dag! Nu gik den simpelthen ikke længere med bare at lade hans brev ligge, og det var heller ikke sundt at blive ved med at genlæse det samme brev. Måske var dette faktisk muligheden for ikke at svare? Endelig komme videre som Kestor flere gange havde anbefalet, og benytte afstanden for en mulighed for at starte helt forfra. Men det føltes aldrig rigtigt, hvis det skulle ende så skulle de mødes først! Og med den beslutning tog hun brevet op igen, bare en sidste gang før svaret skulle skrives, om brevet til hendes børn så måtte undværes eller om modet faktisk blev fundet! Ting gik ofte nemmere med en presset tidshorisont.

Opfordring, af en eller anden grund sad det ord mere fast end det har gjort tidligere, og for en gangs skyld vidste hun hvordan hun skulle starte.

Kæreste Treston.

En opfordring? En nærgående, flirtende elverkvinde er på ingen måde en opfordring, ville det nok være for dig, men for mig? Hun var en af de mest belastende kvinder jeg længe har mødt, og nok den kvinde jeg mindst forstå i verden. Hvordan kan nogle som helt beglo en anden person, flirte, opfordre til at dele et badehus med dem, men samme tid føle intet andet end morskab, ingen lyst, ingen spænding, kun morskab, har mødt mænd der uden tvivl havde motiver i en dialog, men aldrig før jeg har følt mig som intet andet end et underholdnings objekt uden mål, lige meget hvordan jeg begik mig fik hun hvad hun ville, det var et forfærdeligt møde. Tror de timer i arresten hvor folk har overvejet hvordan de skal slå mig ihjel var mere behagelige. Håber blot at hun ikke viser samme interesse hvis jeg nogle sinde skal tilbage til elverly. Jeg forstår ikke hvordan folk kan se andre på den måde.

Hun kiggede over det hun havde skrevet, og tilbage over hans ord og træk på smilet over at han fik sig selv så nøjagtigt formuleret i breve som han gjorde. Man kunne fornemme hans skæve smil, som han skrev det ord, opfordring, i hans vildeste fantasi ville det være en mulighed. 

Hun fandt et smil, et naturligt, glad smil som hun læste videre og lod sin egen fjern møde blækket på ny.

Nu, må du stoppe knægt, jeg er udmærket klar over at du har smilt som et lille barn på isharis dag hver gang jeg har hævet stemme af dig, jeg er endnu mere klar over hvor stolt du var af dig selv første gang du fik mig i det røde fælt, og siden da er det kun en evne du er har udviklet, med alarmerende hast må endda sige, en af dine mest provoerne talenter, er netop din evne til at frustrere mig. Så måske ville det gøre godt at der kom sådan ordentlig rang mellem os, men du har nok ret, på trods af dine talenter omkring beskyttelse, ville dine syndige handlinger og holdninger forholde mig langt flere problemer. Det ville ikke overraske mig hvis du sagde ja, og vi mødtes på Arys borgen og du på en eller anden måde ville få lagt med en komtese mens vi andre sad til møde. Eller endnu mere realistisk få startet et slagsmål, nok i forbindelse med dine flirtende handlinger rettet imod gifte eller trolovet kvinder.

Treston, du ville måske have godt af at pakke dig selv ind en smule. Tror din familier ville have langt flere problemer hvis dig og din søstre lærte at pakke jer selv ind og opfører jer normativt korrekt.

Et ønske fru Reynlest nok havde bedt alle tænkelige guder om flere gange. Smilet forsvandt en smule som hun læste sine egne ord, det var blevet skrevet uden at tænke, men med Sedna i billedet var det måske skrevet lidt for hårdt. Ikke at hun ønskede at vise hensyn til kællingen Sedna, men hvis de følelser stadig lå i hans sind var det muligt han ikke ville tage pænt imod hendes ord, men på trods af det ønskede hun endelig ikke at rette det til eller starte forfra.

Den næste del af hans brev spang hendes tanker let og elegant over, børnene kunne vente et øjeblik. Der var noget galt, et eller andet var sært ved en måde han skrev det sidste på, et eller andet gjorde utrolig ondt ved hvert ord. Nærmest som han opgave at få det igen, at alt ville forandre sig. Nej, alt havde forandret sig. En tåre faldt på papiret og efterlod en fin rund våd plet.
Treston, jeg er ikke færdig med at give reprimander, eller forklare dig at du er en idiot og hvorfor du er en idiot. Nogle ting ændre sig ikke. Glæder mig til at få dig til at føle dig mødt, forstået, og set igen. Glæder mig til at blive set ordentligt igen.
Du skylder mange ting efterhånden, en middag, to flasker - hvis det kan gøre det, et kram, og flere gode samtaler. Glæder mig til at høre hvad du faktisk tror du skylder en undskyldning for, hvad du har behov for at forklare, og hvad af disse ting du ikke tror jeg allerede ved.

Vi kan håbe at dine besøg på helerhuset bliver færre og med længere tid mellem dem, men må være ærlig at sige jeg har min tvivl, jeg kan dog betrykte dig med at det nok ikke vil være mig  der tager imod dig længere. Har for meget at se til disse dage til at smide alt jeg har i hænderne og tage mig af dig, så må du selv bære smerten fremover.

Jeg glæder mig til du kommer hjem, pas godt på dig selv i Balzera og hinanden! Formoder i er tre der rejser sammen.

Det varmeste hilsner, Josefine.

Hun sukkede dybt, og læste igen over det med børnene, det måtte vente endnu – der var ikke noget at sige og alt føltes forkert at sige, som skrevet i hendes tidligere brev, var det nok bedst at bolden forbliv hos dem, og hvis guderne vil tillade det, ville hun også være i Dianthos de næste mange måneder og ikke på besøg her og der. For håbeligt ville hun også være i Dianthos når han kom hjem.
Treston Reynlest

Treston Reynlest

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 32 år

Højde / 187 cm

Elvira 14.11.2022 23:02
    Det havde været zalans svært at få brevet startet. En del af det skyldtes Trestons blandede følelser, for de var mange og komplicerede og han havde endnu ikke helt fundet hoved og hale i dem. Selv nu, hvor han havde været Josefines brev igennem mindst et dusin gange, blev han endnu en gang trukket igennem hele spektret, da han lod øjnene løbe over hendes ord. Glæde - bestemt, og nostalgi også, for hendes drillende reprimander og de forsikrende beskrivelser af deres fremtidige interaktioner havde varmet hans hjerte...
    Men der var også noget mørkere og smertende - et sted dybt nede i hans mave. Noget, han ikke var stolt af, og noget, han helst ikke ville se i øjnene...
    For dele af brevet føltes underligt...påtaget. Og andre dele havde ramt ham hårdt og ubarmhjertigt og uden et strejf af undskyldning - bemærkningen om hans familie, for eksempel. Det vidste Josefine udmærket var et ømt punkt... Og Treston selv var så tilpas bevidst om hendes sociale intelligens, at han udmærket vidste, det ikke var en tilfældig bemærkning - ikke noget, hun havde skrevet uden at tænke. Det gjorde ham ambivalent, for hvordan skulle han så svare? Skulle han bide de ting, der gjorde ondt, i sig? Eller skulle han i stedet bide fra sig?
    Havde det været en samtale ansigt-til-ansigt havde der ikke været nogen tvivl, for så havde han nok ikke været i stand til at holde sin store kæft... Men på skrift var det noget andet. På skrift kunne man gemme sit svar hele vejen fra Lazura og til Balzera... Og på skrift kunne man ryge sig en halv pibe, inden man satte sig med pen og blæk.
    På skrift, tænkte Treston som det sidste, inden han satte pennespidsen til papiret og begyndte at skrive - på skrift kunne man formulere dén virkelighed, man helst ville have, uden at blive konfronteret med den fysiske verdens hårde fakta... På skrift kunne Josefine heldigvis ikke læse ham som en åben bog...

Kære Josefine 
Måske kan dén mangel på indlevelse, du beskriver hos din elverkvinde, også kan forklares med det lange liv, vi diskuterede tidligere. Jeg kunne forestille mig, at væsener som os, med vores begrænsede tid i denne verden, let kommer til at forekomme ligegyldige i en sådan kontekst - eller som legetøj, der alligevel snart er klar til at blive smidt ud.

Her løftede Treston et øjeblik pennen fra papiret, for han var ufrivilligt kommet til at tænke på Sedna. Det var der som sådan ikke noget underligt i, for siden de skiltes, føltes det som om hans tanker havde befundet sig mere hos hende, end i hans eget hoved, hvor de nu engang hørte hjemme... 
    Men dette var nu alligevel anderledes, for det ramte ham pludselig at hun jo også havde elvisk blod - og at hendes syn på mennesker derfor med stor sandsynlighed var sammenligneligt med det, han netop havde beskrevet for Josefine i sit brev...

Med en kraftanstrengelse forviste han tanken til den højeste hylde i sit tanke-arkiv, for den gjorde intet godt lige nu - og ville desuden kun distrahere ham fra den ene opgave, han havde lovet sig selv, at han skulle have ordnet her til aften... Nemlig at få brevet færdigt! 

Dog må jeg på det kraftigste bede mig fritaget for dine fordomme, hvad angår mine evner og interesser for det kvindelige køn! Det er mig faktisk muligt, at holde mig selv fra fadæse! Og hvis gifte kvinder misforstår mine hensigter, kan det vel næppe lægges mig til last! Jeg kan rent faktisk bryste mig af, at jeg aldrig (vidende i hvert fald!) har ligget med en gift kvinde! 

Det var meget bevidst at han valgte ikke at kommentere på hendes bemærkning om hans familie - for det kom der intet godt ud af. Dog svævede pennen længe og ubeslutsomt over papiret, mens hans hjerne bladrede igennem mulige formuleringer. Det gik lidt langsommere, end det normalt ville have gjort, for den halve pibe opium lagde et sløvt, langsomt skær over alting. Men i sidste ende var det måske også dét, der forhindrede ham i at reagere på den bitre, retfærdige harme, han følte dybt nede i maven. Han vidste, hvad hans handlinger havde kostet familien... Og alligvel havde familien kostet ham så meget mere...
    Men han holdt det for sig selv. Det var ikke det værd...

Der er mange ting, jeg skal undskylde for - selv dem, jeg allerede har angret over for dig og dem, du allerede ved alt om. Undskyldninger er ikke altid for den forurettede parts skyld...
Oven i dem, er der nok også et par ting, du ikke ser som et problem, hvis jeg kender dig ret - men derfor skal der undskyldes alligvel. 

Han tøvede et sekund, men endte så med at skrive det alligvel.

Det sværeste, tror jeg, bliver de ting, jeg ikke kommer til at undskylde... For de fylder også imellem os, og vil nok komme til at gøre det lang tid fremover. For der er visse ting, jeg måske ikke er stolt af - men som jeg bestemt heller ikke skammer mig over. Og dét må vi begge lære at leve med. 
Men alt det behøver vi ikke at bekymre os om nu. Om et par uger, når min tid hér i Balzera er overstået, sætter jeg kursen hjemad, og så får vi tog mulighed for at... finde hinanden igen. 
Jeg glæder mig, Josefine. Jeg føler på en måde, at jeg har fundet mig selv på denne ufrivillige tur - at jeg har lært, hvad der er vigtigt, og hvad jeg ikke kan gå på kompromis med nogensinde igen. Men jeg har samtidig også følt, at jeg efterlod en del af mig selv i Dianthos... Og det bliver rart at blive genforenet med den. Om det så betyder at jeg må bære smerten alene fremover. Så tager vi den derfra. 

Pas på dig selv. Jeg savner dig. 
Treston 

Josefine Solberg

Josefine Solberg

Diplomat for lyset.

Kaotisk God

Race / Engel

Lokation / Dianthos

Alder / 38 år

Højde / 166 cm

Hope 31.01.2023 14:08
Breve kunne ligge i en skuffe alt for længe før der blev læst igen, det var nemt at starte dagen med at gå sin personlige post igennem og så ligge dem i skuffen mens arbejdet tog over. Det gode ved breve var at der aldrig ændrede sig, deres ord forbliv som de var skrevet, og når tilliden mellem pennevenner var der, ville hvert et ord i et brev være sandt og ærligt. I hvert fald på sin egen måde. At skrive breve tillod en at danne en afstand, men også være mere forbundet end man kan være ansigt til ansigt. For hvert ord var muligt at vælge med nøje omhu frem for de spontane bemærkninger og ord man kom til at utrygge midt i en reel samtale, hvor følelser kunne handle langt hurtigere end ens fornuft eller modsat.

Aldrig før havde hun tænkt over hvor rart at skrive breve var, og havde hun haft denne oplevelse den gang hun var gift, havde det uden tvivl blevet en vane. Skrive små breve af hvordan hun virkelig følte uden sin evnes ’hjælp’ til at påvirke hendes syn. Den eneste måde hun kunne se sig selv være ærlig med en partner. Velvidende at denne nok ikke var de sundeste tanker at have i hovedet før hun begyndte at skrive en brev, valgte hun en sidste gang at læse Trestons ord før fjeren mødte blækket, og langsomt fandt hvil imod den blanke papir.
Kæreste Treston.
Jeg håber så sandelig ikke at den måde at se andre på er en bivirkning af et langt eller nærmest evigt liv og hvis det er, kan du så ikke love mig at når jeg begynder at stoppe med at regere på mulige konsekvenser ved mine sociale handlinger at du så giver mig en på siden af hovedet? Vel vidende at du vil være en gråhåret gammel mand på det tidspunkt, men både jeg, og din ’kone’ vil stadig være unge til den tid.

Hun sukkede dybt, og lod blikket falde på skakspillet som stadig stod fint på lille te bord, ikke langt fra hendes arbejdsbord, der var ikke mange brikker på efterhånden, en sort dronning, en hvid løber, en hvid springer og en hvid bønne. Resten stod i deres rank ved siden af bordet. På stolen når te bordet lå rapport og transskribering af Trestons egen retssag og timer i fængslet, alt om Sedna, hvert et ord sagt af alle indblandet. På trods af alt beviserne hun flere gange havde kigget på føltes det stadig som der var noget der undslap hende, noget hun altid over så. Det var efterhånden næsten blevet et aftens ritual at gå det hele igennem og hendes egen notesbog var efterhånden fuld af tanker i forbindelse til alt om den sorte dronning og hendes egne planer. Fjeren dansede let over papiret som hun skiftede blikket tilbage til hans brev, og kunne ikke lade være at fnise som han for nok hundrede syvende gang forsikret hende at han ikke, bevist, rørte gifte kvinder.

Så jeg kan godt præsentere dig for Mia igen? Hvis du overhovedet kan huske hende den lille, blonde, tynde heler du alt for tit har set lidt for meget i øjne mens du har lagt med sår? Hun er blevet gift, og ikke engang med en soldat på trods af de mange gange i to har snakket om dine ar. Mener hun venter barn her til efteråret. Det er sket forfærdeligt meget mens du har været væk, og glæder mig til at kunne gå det hele igennem med dig.

Hun rystede kort på hovedet som hun læste over hans næste få sætninger, man skulle tro at han ikke kendte hende på trods af deres lange historie.

Treston, min kære, jeg er den sidste du skal undskylde overfor, som jeg sagde i kirken efter at have farvet din kind med min håndflade, så har jeg tilgivet dig, for alt. Måske på nær den ene morgen efter du valgte at tage flere flasker alkohol til en sorgerne og ensom kvindes soveværelse, for alle rationelle væsner ved udmærket hvordan sådanne handlinger vil ende.

Hun tøvede let som hun genlæste sine ord og let lod en hånd mærke varmen der fandt hendes kind som ordene gav genlyd i hendes indre, for i virkeligheden var den aften slet ikke så slem som hun fik det til at lyde, og hun var nok en større spiller selv i de handlinger der skete, end ham. For var det ikke for hans forbandet moral, var langt mere sket, og hun havde nydt det til der kom afstand mellem dem på ny. Det var med et dybt suk at hun igen tog fjeren til papiret.

Jeg mødte din søster i forgårs. På gaderne, hun løb rundt i skjul nær børnehjem, så forfærdeligt træt ud. Jeg forsøgte at holde mit ord, men pigebarnet gjorde det ikke nemt. Langt fra, først nægtede hun at tale med mig, så jeg må ærligt indrømme jeg blev lidt grov overfor hende og gjorde noget jeg evigt må undskylde for, både overfor hende og hele hendes familie. Men før jeg forklarer det, hvilket nok bedre gøres ansigt til ansigt, er der noget jeg må dele før du selv møder hende igen kæreste. Pas på omkring hende, og hvis du ser hende, ikke noget jeg anbefaler, så vær forfærdeligt opmærksom og blid, der er et eller andet galt med hendes følelser. Jeg kunne intet mærke fra hende, og det var først efter at jeg tog hendes følelser til mig, at jeg kunne mærke noget overhovedet, og det jeg spiste, var på ingen måde behageligt.

Men, med det sagt og skrevet, så glæder det mig du begynder at tænke på at tage hjem. Du ved hvis du mangler et sted at sove har et gæsteværelse til rådighed og byder gerne på både kost og logi så længe du har behov for det, og jeg stiller ingen spørgsmål, højlydt i hvert fald, hvis du vandre meget ud om natten.

Jeg håber vi ses snart.

Jeg savner dig, pas godt på dig selv.

Josefine Solberg

Josefine Solberg har forladt tråden.

Treston Reynlest

Treston Reynlest

Neutral God

Race / Menneske

Lokation / Dianthos

Alder / 32 år

Højde / 187 cm

Elvira 03.02.2023 09:12

Kæreste Josefine

Hvis det først bliver så grelt, at jeg ser mig nødsaget til at stikke dig én... Så tror jeg, det til dén tid vil være lettere at overlade projektet til den næste generation. Vi må i så tilfælde håbe for os begge, at jeg har formået at producere noget afkom, der kan bære faklen videre.

Det var meget bevidst, at Treston havde undladt at kommentere på Sedna Calypso Van der Zee og dén måde, Josefine havde valgt at referere til hende på. Han var temmelig sikker på, at mørkelver-kvinden ville have nogle bestemte holdninger til sådan et arrangement - eller i hvert fald til, at Josefine gjorde sig antagelser på deres vegne...
    Den situation Josefine beskrev havde han ikke kunne gøre andet end at lave sjov med - for selvom Treston godt vidste - sådan rent logisk - at både Josefine og Sedna ville forblive i live længe efter, at han selv lå i jorden... Så var det svært at forholde sig til. Og når han alligevel forsøgte, gav det ham en kold knude af eksistentiel frygt i mave. 

Jeg ved ikke, hvad du tænker om mig! Det er da kun dejligt at høre, at Mia har fundet kærligheden - og oven i købet har formået at avle på ham også... Så ved man da om ikke andet, at han kan bruges til dét...
Nej, spøg til side. Jeg glæder mig oprigtigt til at komme hjem og høre dig fortælle om vores fælles bekendte - og også til at høre lidt mere om, hvad der er sket i Dianthos siden min afrejse. Jeg føler mig frygtelig bagud...

Dén del af brevet, hvor hun udtalte sig om hans undskyldninger, havde han mange holdninger til - for han var både enig og uenig i dét, hun havde skrevet. Dog valgte han ikke at kommentere videre, for han vidste, at det ikke ville føre nogen steder hen, for de var begge for stædige på hver deres måde...
    Han kunne dog konstatere, at han tilsyneladende kunne skrive 'irrationel' på listen over sine karaktertræk... For han havde på ingen måde forudset, hvordan dén aften ville ende... Og dét, at hun bragte det op på denne måde...
    Der var vist stadig meget, de skulle snakke om, når de sås igen...

Den første del af afsnittet om Zirra fik ham til at smile - for han kunne levende forstille sig, hvordan Zirra kunne finde på at sætte sig på tværs! Smilet stivnede dog hurtigt, som han læste videre, og faldt så helt, da han lod øjnene løbe over de sidste par sætninger. Noget galt med hendes følelser...?

Josefine. Jeg ved, det ikke er din hensigt, men du skræmmer mig nu - og jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forstå dine ord. Mener du, at der er noget... galt med hendes følelser - altså galt som i, at nogen har gjort hende noget? Noget magisk eller.. noget andet? Og de følelser, du siger, du trak til dig. Vil du ikke gøre mig en tjeneste og skrive dem ned, så præcist du kan, mens de stadig er i nogenlunde frisk erindring? Jeg vil meget gerne... læse dem. Måske har jeg en mulighed for at forstå dem bedre end du kan...

Jeg er næsten færdig med min bodsgang hér i Fredskilde, og derefter er planen at tage turen til Dianthos til fods. Derfor tror jeg næsten, det bedst kan betale sig, hvis vi tager vores næste 'interaktion' ansigt-til-ansigt - inden mit brev er nået frem, og dit er sendt tilbage, skulle jeg gerne være inden for Dianthos' mure igen. 

Som du ved, er jeg forpligtet til at gå direkte til Isari-templet for at færdiggøre min genskoling - men jeg lover dig, at jeg sender besked til dig, lige så snart jeg ved, hvornår du kan finde mig i templet. Skal jeg komme med et bud, så bør det være inden næste uges udgang. Det ville gøre mig usigeligt glad, hvis du kunne finde tid i din travle diplomat-kalender til at komme og sige hej.

Jeg glæder mig til at se dig igen.

Treston

Treston havde en dårlig smag i munden, da han foldede brevet sammen og proppede det i den ventende konvolut. Han kunne ikke fordrage at lyve for hende, men det var nødvendigt, hvis hun ikke skulle ende som impliceret... Hvis der var noget i denne verden, han ikke havde lyst til, så var det at inkriminere hende mere, end han allerede havde gjort...
    Med en sammenbidt mine rakte han ud efter vokslyset på kro-bordet og tippede det en anelse, så den smeltede voks dryppede ned på brevet og forseglede det for ham. Det diskrete 'T' blev sat som sædvanligt i brevets ene hjørne, og efter at have stirret modvilligt på det et par sekunder, tvang Treston sig selv på benene, netop som han hørte kroens rustne dørklokke ringle. 
    Han var oppe fra sin plads og henne ved døren i tre lange skridt - nåede sågar at gribe døren, inden den smækkede bag dén fyr, der netop havde forladt 'Vandrerens Hvile' igennem dem.
    "Hey! Undskyld, må jeg ikke spørge dig om noget?" Treston formåede ikke helt at få den rigtige klang i stemmen, og derfor så fyren også en lille smule bekymret ud, da han vendte sig om efter råbet. 
    "Kan jeg... hjælpe dig med noget?" Han var ung - talte med en umiskendelig bondsk dialekt - og Treston gjorde en lidt større indsats for at finde et passende smil frem, så den stakkels knægt ikke skulle tro, at han var ved at få ørerne i maskinen. 
    "Ja, det var faktisk lige dét jeg ville høre dig om... Du ligner én, der har retning imod Dianthos?" Det var ikke rigtig et spørgsmål, for Sydporten lå kun halvanden kilometer nede af vejen, og knægten havde allerede haft næsen i retning af Dianthos, da Treston forstyrrede ham. "Jeg har et brev, ser du, som jeg rigtig gerne ville have smidt af i postlugen ved Sydporten. Hvis jeg nu giver dig et par krystaller med på vejen - kunne du så overtales til at gøre det for mig?"
    "Joh, deeet...."
Knægten så en lille smule forvirret ud, da han rakte ud efter brevet, og forvirringen blev kun større da Treston smækkede tre ravstykker oveni. "Men... det er lige om hjørnet, er det ikke? Krofatteren derinde fortalte mig, at gåturen ikke ville tage mig meget mere end et kvarter. Hvorfor gør du det ikke bare selv og sparer dig krystallerne?" 
    Treston vidste godt, at han ikke ligefrem lignede én i øjeblikket, der kunne tillade sig at kaste med krystaller, som en bondepige, der kastede korn til en hønseflok - så han forstod godt knægtens spørgsmål. Svaret var dog ikke helt enkelt, og derfor nøjedes han også bare med at give knægten et klap på skulderen.
    "Jeg har nogle ting, jeg skal have ordnet, inden jeg officielt kan vende tilbage til Dianthos," svarede han derfor lidt kryptisk og sendte knægten et smil, der føltes meget stift og påtaget. "Nogle ting, der skal ryddes op i..."

Treston Reynlest har forladt tråden.

2 2 0 0 0

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu:
Lige nu: 0 | I dag: 2