”Frøken Solberg, dagens breve.”
Hun nikkede over bordet som de blev lagt i kurven der hang i på kanten af bordet.
”Tak Emma.. Jeg tænkte på..”
”Et af dem har det mærkelige T i hjørnet.” afbryd den unge kvinde hende og Josefines blik skiftede øjeblikkeligt til kurven, dog kun et øjeblik før blikket hævede sig til Emma.
”Kigger du mine breve igennem?” lyd det med et let munter.
”Nej, forsikre mig bare der ikke er nogle der bliver sent forkert frøk…Josefine.”
”Har du lagt det øverst?”
Emma rystede kort på hovedet, og tog brevet frem fra kurven, uden tvivl vidste hun hvor det var lagt i kurven og kort efter var det i Josefines hånd hvor det bliv undersøgt nøje som Emma forlod lokalet, hun burde ikke, hun burde lade det vente til dagen var ovre og hun havde fået godt de tin hun havde sat sig for, men alligevel førte hun brevkniven til brevets ende, og lod sit blik falde over det sorte blæk. Der var flere ting som blev læst gang på gang, specielt hans ord om deres sidste møde i Diantos før han blev smidt for hundene og sat fri i verden.
Så de er stadig i fristhavn. Som tanken poppede op i hendes tanker gled blikket over kortet der beriges hendes bord. Ville ikke være umuligt at overraske…Tanken blev sluttet lige så pludseligt som den startede og blikket ført tilbage på de resterne ord. Hun træk kort på smilet ved ordene om Zirre, men også som han endelig henviste sig til hendes arbejde og hendes bunker af papirer.
Lazura. Gik tankerne og blikket igen imod kortet. Det sidste han skrev fik hende dog til at hæve et øjenbryn, hvordan i alverdens navn ville han anskaffe sig penge, på denne rejse, ingen ville ansætte ham? Ville de med de rygter der…det var vel ikke rygter, men en ridder…lejesoldat? Eskorte? Det var vel ikke umuligt så længe folk ikke spurgte så meget ind til hans tidligere arbejde. Men tanken fik alligevel et smil, en sandt smil frem på hendes læber, så han virkede faktisk til at ønske at komme hjem.
Treston, kære treston.
Begyndte hun, men valgte at kassere brevet allerede.
Kære Treston.
Lad være at tænk så meget over hvad jeg sagde den aften, hvis i to virkede har snakket din fantastiske plan om at lade kildes hånd finde dig efter dit stunt, så er jeg sikker på at enhver kvinde der elsker dig ville have sat dig godt på plads og jeg håber at i har fundet en god løsning hvor dine følelser ikke længere får dig til at fortage så tåbelige ting. Så for den sags skyld så lad det ligge.
Det gjorde ondt at skrive, det var ubehageligt, men det var ikke løgn, for hvilken kvinde ville bare acceptere at ens mand elskede en så højt at hans eget liv ikke længere havde betydning og med glæde var noget han brugte som stats i livets terningespil. Men det værste ved at skrive dette, var at hun skrev så om hun kendte hende Sedna, og alt hun vidste var de rapporter hun havde læst, voldelig, manipulere, både fysisk og mentalt, udførte tortur imod både civile og lyset, der var intet pænt skrevet om hende, og endnu mindre der talte godt for hende. Var det virkelig den kvinde Treston havde beskrevet den aften? Og, endnu vigtigere er dette virkelig hans type? Troede det var gifte kvinder, og kvinder han ikke kunne opnå. Det fik det dog til at give lidt mening for hvorfor hans blik aldrig havde ligget på hende selv.
Er glad for at høre at Zirre har det bedre, lyder til at det ikke var rejsesyge, men som sagt pas godt på hende, og når muligheden ligger sig og hun bliver sent hjem så er de velkommen til at sende hende forbi mig, i stedet for jeres moder og fader. Tænker det ville være bedst for alle hun finder ro, før hun møder jeres fader. Har lovet at holde en vinge over hende og det løfte bryder jeg ikke. Hvis hun får et tilbage fald så skriv.
I forbindelse med det nye år, foregår der en masse forhandlinger med de adelige, rige, og fine rundt omkring i landet, og jeg vil sikkert kunne planlægge et møde i nærheden af jer hvis i har behov for en heler, dog kan jeg ikke gøre dette med kun et dags forberedelse. Men det er en mulighed, hvis sygdommen kommer retur, eller spreder sig til jer andre, tænker ikke jeres kroppe er ret gode til at beskytte sig selv efter den kaotiske rejse.
Hvordan skulle hun lige tage hånd om det næste, hun ønskede ikke at lyve, hun ønskede ikke at lyve mere en højst nødvendigt, var nok mere rigtigt så løgne var der nok af i det hele, for risikeret han sig liv igen for denne Sednas skyld ville hendes trussel ikke kun være en trussel. Men for nu blev den tillid lagt hos Sedna for hvis hun virkelig elskede ham som han gør hende, så ville problemet løse sig selv. Men her var det noget helt andet hun ville lyve om, så fortalte hun det bare som det var, ville han blive sur og det var nok bedre at spare ham for, han havde nok at se til, syg søster, fremtidig kone fra mørket, og en genskoling. Så bedre at spare hans sind for nu. Og dog, for hvad kom det endelig ham ved, hvorfor beskyttet hun ham endelig stadig.
Der har været nogle som har stillet en masse spørgsmål ved min beslutning både i heler huset og arresten. Men tror ikke nogle har haft noget imod det, nogle har sagt jeg bruger mine talenter forkert, men beslutningen er taget. Naturligt er det umuligt for mig at holde mig fra helerhuset, er der næsten to aftener om ugen. Er en sær måde for mig at tømme mit hoved for tanker, nok de dage jeg har sovet bedst er forbundet med mine turer derud.
Ser stadig folk fra arresten, de hjælp mig blandt andet med at flytte fra mine gamle gemakker, og Donnar var lærling under Kestor, så naturlig når jeg ser ham ser jeg også de andre. Forsøger at se folkene fra arresten og helerhuset mindst en gang om ugen hvis jeg kan, bare for at bibeholde nogle relationer selv om det føles som en kløft stille og roligt bliver formet i nogle af de relation. Så har jeg også fået min egen sekretær, Emma, dog er det meget reduceret hvor meget vi har snakket privat. Hun er gamle spionlærling så hun stiller en masse spørgsmål, og har nogle nærgående observationer til tider.
Er glad for at læse at du faktisk har gjort tanker i forbindelse med din genskoling, må indrømme jeg havde været bange for du overvejet slet ikke at gøre det. Syv måneder er længe Treston, håber ikke at der gå så længe før vi ses.
Savner også dig.
Josefine Solberg.
Igen blev brevet forseglet med lysets mærke og hun havde besluttet sig for at få det sendt, få det ud af verden så hun kan fokusere på sit arbejdet.
”Emma, kan du få dette sendt?”
”Selvfølgelig Josefine.”
”Tak.”
”Må jeg spørger hvem T er? Du virker til at blive lidt nedtrykt over at få de breve.”
”Det er en lang historie, men hvis du har tid når vi er færdige så, kan jeg fortælle det over en kop te i det der..nye te hus.”
”Så hvor meget har vi tilbage i dag?”