Treston Reynlest
Forhenværende Ridder af Lysets Krigere - nu vanæret og i eksil
Zirras benævnelse af gadebanderne fik uvilkårligt Treston til at tænke på Ulven og dén flok snottede gadeunger, der havde rendt rundt i huset, mens Treston forsøgte at overtale den anden til at låne ham krystaller til rejsen.
Han havde stadig god tid til at betale dem tilbage - et år havde han fået. Men på den anden side var de jo ikke ligefrem på vej imod Dianthos, og selvom de havde været det, var Treston stadig forment adgang inden for murene...
Og så skulle han selvfølgelig også
skaffe krystallerne... Men dén tid, dén sorg...
Hendes ulykkelige latterfnys fik ham til at løfte hovedet lidt overrasket og se på hende gennem det tiltagende mørke, der var ved at lægge sig over kajen. Solen var kun en dyborange stribe over havoverfladen nu, men alligevel kunne han tydeligt se, hvordan hele hendes person trak sig sammen om sig selv - som var hun bange for, at han skulle fare op. Blive vred. Lade hårde ord hagle ned over hende...
Men han kunne ikke gøre meget andet end bare at lytte. Og så sænke blikket til sine hænder, da hun gav sig til at komme med eksempler - eksempler, han udmærket genkendte. Situationer, han
aldrig ville have overvejet, at der skulle ligge en skjult mening bag...
Og selvom han allerhelst bare ville række ud efter hende og forsikre hende om, at alting var, som det skulle være - at han var fuldstændig ligeglad med, hvad hendes motiver havde været - så skulle han lige mærke efter. Og det var... kompliceret at komme frem til et endeligt svar, for der var så
meget - det var jo som at få vist hele sit liv i et nyt lys...
Men så blinkede et glimt af Josefine, der med hårdhed i stemmen gav ham ret i, at han havde udnyttet hendes tillid, sig ind over hans nethinde. Og Treston vidste, at han ikke kunne holde noget imod sin lillesøster - at et bagvedliggende motiv ikke nødvendigvis betød, at handlingen blev ondsindet...
"Dén aften jeg besluttede mig for at befri Sedna..." begyndte han lidt famlende - vidste godt, at det måtte virke ude at kontekst for hende, men håbede, at hun ville lade ham tale sig frem til sin pointe.
"...der hentydede jeg overfor Josefine, at jeg havde intentioner om at bruge henrettelsesdagen på at være døddrukken på mit kammer... Og hun forærede mig dén flaske orkabsint, jeg brugte til at sætte den ene bøddel ud af spillet med. Oven i dét, bildte jeg Lynn Valeriev ind, at jeg havde brug for en tjeneste..." Hans stemme var blevet lavere nu - mere... selvhadsk.
"At jeg havde fået bollet en kæreste tyk, og at vi nu måtte få hende væk fra Dianthos, inden far fandt ud af det... Da Lynn så stillede spørgsmål til Sednas fangesærk, løj jeg og sagde, at vi havde smuglet hende uden for murerne via en fangetransport." Han fnøs en hård, selvmokkende latter og prøvede så at fange Zirras blik med kæben spændt i bitterhed.
"Nogle gange bruger man folk, fordi man tror på, at det er det mindste af to onder - eller fordi det er et spørgsmål om liv eller død." Han tav lidt, før han trak flasken til sig - forsøgte at skylle den dårlige smag ned i maven. Så fnøs han igen - lidt mere godmodigt denne gang.
"Og jeg skal ikke kunne tale på Isais vegne, for hendes luner tør jeg ikke gøre mig klog på... men jeg kommer i hvert fald ikke til at dømme dig, Zirra...."