Edda fulgte spændt med Romulus ned imod endnu en smal gyde. Hun vidste, at hvis hun selv var gået rundt her, ville hun ikke have haft en chance for at finde rundt. Så det var dejligt at have en stedkendt med, som vidste hvad der var op og ned på Skumringskvarteret. At hendes fridag var gået hen og blevet så god, var hun stadig overrasket over.
Nu er det ikke bare en gåtur, men faktisk et rigtig lille eventyr, tænkte hun spændt. Hun havde allerede mødt en spændende person, og var på vej til at se nye dele af byen.
Og tilmed en kro! tænkte hun begejstret. Født og opvokset på en kro som hun var, holdt disse steder en speciel plads i hendes hjerte.
Hun smilede til Romulus da han svarede hende, og øjnene spillede af nysgerrighed da de mødte hans.
"Det glæder jeg mig til at høre mere om" sagde hun muntert. Få ting var så godt, som at snakkede med nye bekendtskaber over mad og drikke. Det var som om selve stemningen i kroen fik folks tunger på gled, og Edda elskede at høre deres fortællinger.
De nåede hurtigt kroen og Edda noterede sig, igen med overraskelse, den venlige høflighed som Romulus udviste for hende.
"Mange tak, Romulus" sagde hun med et kækt smil idet hun smuttede ind af døren. Varmen fra kroen ramte hende som et velkendt pust af hjemlig luft. Der var den summende lyd af gæsternes stemmer, duften af mad, røg og øl - alt sammen noget der for hende føltes hjemmevant og trygt. Hun noterede sig stedets rustikke, men dog velholdte tilstand, og smilede ved synet af dem hun regnede med måtte være stamgæsterne. De havde allerede indfundet sig og taget hul på øllet, ligesom det formentlig var tilfældet hjemme på Det Gyldne Krus. Hun lagde dog mærke til at de virkede en smule mere påvirkede end de gæster hun var vant til.
Det er måske bare sådan det er her i Skumringskvarteret, tænkte hun henkastet.
"Hvor skal vi sætte os henne?", spurgte hun ham,
"Foretrækker du en central plads, eller mere privat?". Hendes erfaring fra kroen sagde hende at Romulus nok var typen, der foretrak et bord ude langs væggen hvor der var mere privat. Men man kunne jo aldrig være sikker, og hans opførsel havde allerede overrasket hende flere gange.
Han er ... anderledes, tænkte hun for sig selv,
han virker så anderledes end jeg havde forventet.
//En lille hilsen fra lux:
[link]