Den anden nøgle fandt han hængende fra baldakinen i en lille, skummel baggårdsbod, der efter Trestons bedste gæt udelukkende solgte tøj, nogen var blevet slået ihjel i. Eller som var blevet trukket af stjernefulde sømænd i én af Fristavns gyder...
Den gamle kælling, der stod for salget, ville ikke lade han tage glasnøglen ned, før han havde købt noget i boden, og med en tænderskæren dykkede han ned i sin svindende beholdning af krystaller og endte med at købe sig et par afskårne læderhandsker, der ville beskytte hans hænder i håndteringen af stikkende hampereb, hvis hans fornemmelse var rigtig, og han vitterligt skulle videre fra Fristavn med skib.
Da han fik lagt den lille glasnøgle under kompasset, snurrede kompasnålen ganske rigtig imod sydøst og bekræftede hans mistanke; Sedna havde købt sig ind på et skib og havde sat kursen imod Rubinien.
Den vejrbidte kaptajn - den
tolvte i rækken af vejrbidte kaptajner, Treston havde henvendt sig til - betragtede ham med et vurderende op-og-ned-blik og rystede så på hovedet.
"Beklager, knajt," drævede han og sendte en bekymrende mørk spytklat ud over rælingen.
"Sådan et skravl som dig forstår sig ikke på at tage fat!"
Treston løftede et øjenbryn.
Skravl var han ellers sjældent blevet kaldt...!
"Jeg har ellers erfaring med at sejle..." Han øjnede en tynd matrosknægt, der i det samme steg ombord på skibet via landgangsbroen - slæbende på en sæk korn og tydeligvis anstrengt under sin byrde.
"...og jeg tror, jeg kunne tage din matros dér over den ene skulder og hans sæk over den anden, og stadig svede betydelig mindre, end han gør lige nu." Bemærkningen affødte et svidende sideblik fra matrosen, men Treston var ligeglad - han var pissehamrende frustrerede over alle disse, underlige afslag. Hvorfor var der ikke nogen, der ville have ham ombord?
"Nah," erklærede kaptajnen og vendte sig væk fra rælingen - afskrev Treston uden den mindste undskyldning.
"Du må finde dig et andet skib, blondie!"
Men det var jo netop dét; Treston havde været hele havnen igennem...
Treston lod modvilligt endnu en krystal glide over skrivebordet imod havnemesteren.
"Sydpå," bekræftede han og betragtede den lille mand, da han rakte frem med et grådigt udtryk og ragede krystallen til sig. Det var faktisk kommet bag på ham, at Fristavn havde noget så civiliseret som et havnekontor, men da han slog døren op og blev mødt af lugten af opiumsrøg og dårlig spiritus, gav det hele ligesom bedre mening. Og da havnemesteren lod til at være halvberuset og temmelig klodset krævede bestikkelse for hver eneste, lille oplysning eller tjeneste, der egentlig bare burde være en del af hans job, blev Treston atter tryg i bevidstheden om, at han forstod hvordan verden hang sammen...
"Jeg skal forhøre mig, når de betaler kajplads!" lovede havnemesteren og sendte Treston et slibrigt, tåget smil.
"...Men hvis den slukne pung dér er alt, du har at tilbyde, bliver det sgu nok ikke heeeelt let..."
Aftalen blev, at havnemesteren skulle sende en løbedreng til det billige hul af en kro, Treston havde lejet sig ind på, lige så snart han havde fundet en kaptajn, der ville have ham ombord. Det første og bedste skib sydpå.
Først bagefter - da han var vel tilbage på kroværelset igen - gik det op for Treston, at havnekontoret muligvis var 'officielt' nok, til at han teknisk set ikke måtte sætte sine fødder der.
Ups.
Tre dage efter blev han hentet af en løber, og for god ordens skyld bankede han bare på døren og satte sig så til at vente under det lille halvtag udenfor havnekontoret i stedet for at gå ind denne gang. Han nåede at banke fire gange og fryse sin røv halvt i laser, før en temmelig forvirret havnemester fattede budskabet og kom ud - gav ham et kajnummer i bytte for endnu en krystal.
Han kendte ikke skibets navn og heller ikke navnet på dets kaptajn, men det var ligegyldigt -
endelig kunne han komme videre!
Eller han
troede i hvert fald det ville være ligegyldigt. Indtil han nåede ned for enden af dén kaj, han var blevet anvist og løftede blikket fra pladsnumrene.
Og genkendte skibet.
"Ved Zaladins forpulede røvskæg..." mumlede han for sig selv, sendte en
meget vred tanke af sted til resten af Guderne og snurrede om på hælen for at trampe tilbage til havnemesteren, da en stor grab landede på hans skulder og stoppede ham.
"Hov! Det er da vores nye dæksdreng! Hvor er du på vej hen?"
Treston løftede blikket med en synkende fornemmelse i maven og genkendte manden som én af Lynns underordnede - én af dem, der havde været med på sømandskroen i Dianthos, da han og Lynn havde splittet stedet ad i en brandert... Mandens udtryk var jovialt, og den tatoverede arm han lagde om Trestons skuldre såmænd også venlig nok - bortset fra, at den lå så tungt, at der ikke var nogen chance for, at Treston kunne smutte væk under den, da sømanden gav sig til at føre dem begge i retning af Hviskeren.
"Vi har ventet på dig!" Og så, lidt lavere og med en munter undertone, Treston fandt meget malplaceret:
"Kaptajnens hår har stået over ende den sidste uge, kan jeg fortælle dig! Hun var nær eksploderet hos havnemesteren, da han gav os dit navn. Hvis jeg lader dig vende om og forsvinde ind i byen igen, er det mig, der bliver kølhalet..." Han lo - en kort, buldrende latter., der ikke var særlig medlidende.
"Beklager!"