Opfølgning og forslag: Ændring af færdighedspoints

Krystal

Krystal

Skaberinden

5944
karakterer

Krystal 08.12.2020 08:58
Hej alle!

Det er nu ved at være et stykke tid siden, vi ændrede færdighedspointsystemet til at være tekst i stedet for talbaseret. Det var et eksperimentende, lille skridt, og ikke nødvendigvis den endelige version af, hvordan færdighedspoint på KL skal se ud fremover.

I denne her tråd har jeg derfor to hovedpunkter, som jeg gerne vil have jeres input til:

1. Ønsker I at færdighederne skal ændres? (Her menes opdelingen i "styrke", "intelligens" osv.)

Der har i de tidligere oplæg, vi har lavet til dette været ønsker om, at skalaen kunne se anderledes ud. Jeg vil derfor rigtig gerne se nogle konkrete forslag til dette - evt. med mulighed for at lave en afstemning på et senere tidspunkt.
Det er ikke en garanti, at de bliver ændret. Hvis der er et større ønske om at beholde de nuværende, gør vi naturligvis det.

2. Hvordan skal vi fremover begrænse fordelingen af færdighedspoint?

I den gamle pointfordeling, havde man 50 point i alt at fordele med maks 10 på hver færdighed. Dette system er stadig implementeret - omend inde "bagved", og det er derfor ikke synligt for brugeren.
Vi vil rigtig gerne i højere grad synliggøre, hvor meget man har at gøre godt med, men spørgsmålet er, om der skal et andet begrænsningsysstem til? - F.eks. et maksimalt antal færdigheder, man kan være "fantastisk" til.

Det vil jeg også rigtig gerne høre jeres input til!

Tråden her er primært en forslagstråd. Er I enige i et forslag, så brug meget gerne "like"-knapperne, da det gør det meget nemmere for mig at se, hvilke forslag vi skal gå videre med. Hold gerne jeres forslag korte og overskuelige, så de er nemme at forstå.

Tråden skal ikke bruges til at diskutere emne som "hvorfor har vi færdighedspoint", da vi allerede har haft tråde om en eventuel afskaffelse, og vi som side er blevet enige om, at vi ønsker fortsat at have systemet.
Jeg vil også gøre opmærksom på, at der i en tidligere afstemning blev bestemt, at man fortsat ønskede at kunne sætte point i "chakra" og "kontrol" vedrørende magiske evner.

Til sidst vil jeg minde om, at som der også står under profilteksterne, skal færdigheder bruges til at give et hurtigt overblik over, hvor en karakters styrker og svagheder ligger. Udgangspunktet er en gennemsnitlig karakter af den pågældende race.

Tidligere tråde vedrørende færdighedspoint:
Afstemning - Stor ændring i forhold til færdighedspoints (spørgsmål om afskaffelse)
Afstemning - Ændring af færdighedspoint-skala (spørgsmål om ændring fra tal til tekst)
Afstemning - Fjernelse af chakra og kontrol
~ Krys ~

TheEvilQueen

863
karakterer

TheEvilQueen 08.12.2020 12:04
Jeg synes egentlig ikke, at de skal fjernes helt. Eller for den sags skyld laves om. Jeg er ret godt tilfreds med måden det kører på nu :)
Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 08.12.2020 14:54
Altså... jeg kan godt lide, at man er lidt begrænset i sine muligheder? Så hvis man er fantastisk til fem ting, så er man absolut elendig til resten? Dette er dog ekstremerne, men jeg håber, det giver mening alligevel? Hvis det på en eller anden måde kunne beholdes, så man stadig er nødt til at balancere sin karakter, ville jeg være fan ^^
Helli

Helli

Grovgoplen

9810
karakterer

Helli 08.12.2020 15:11
En af de nemme muligheder, som jeg tænker i hvert fald, er at modificere lidt det gamle point system, og så fortælle hvor mange point man har, og hvor meget en given ting koster. Det er blot for at gøre det nemt og overskuelig at se hvordan man skal rykke rundt for at få tingene til at give mening. (Især fordi jeg ikke fan af at vi har et max af hvor mange Fantastiske man må have)

Man kunne bl.a. have en point pool på 25 point (Halvdelen af vores gamle system), og så sige at Elendig koster 1 at have, mens Fantastisk koster 5 at have (så koster hvert trin op kun 1 point per styk)

Jeg ved ikke hvordan matematikken går op, men hvis jeg tog udgangspunkt i min karakter Caelon, så ville han faktisk have 27 point totalt i det system, men kan lige bruge det til at illustrere pointen i hvert fald.

Fysisk styrke: Elendig = 1
Kampteknik: Elendig = 1
Smidighed: Middel = 3
Fysisk udholdenhed: Under middel = 2
Kløgt: Middel = 3
Intelligens: Fantastisk = 5
Kreativitet: Over middel = 4
Mental Udholdenhed: Over middel = 4
Chakra: Over middel = 4

I alt = 27 

Sidste note: Jeg ved godt at vi lidt så kommer tilbage til det gamle talsystem, men det skulle absolut også bare være så man selv kan se det, og fordi der ikke er ligeså mange trin, så kan man ikke sammenligne på samme måde, da jeg generelt er ret stor fan af at det bliver beskrevet med ord som nu.

Hope

Hope

Im lost! but lets go that way!

1023
karakterer

Hope 21.12.2020 17:32
Jeg har et lille problem med at sætte point på, frem for tekst som det er nu.

Jeg, mistænker at jeg vil tænke at "man skal bruge sine points", og tror ikke jeg er den eneste der vil se: Alloker 30 point på disse seks ting, og med det samme tænke hvordan vil min karakter ser ud med disse 30 point.. frem for at fordele dem som det måske ville give mening som jeg syntes teksten som det er nu giver massere mening og lægger op til.

"er min karakter gennemsnitlig i A? Over? Under?" er et spørgsmål til karakterne, og er super nemt at forholde sig til. Mens, "Hvor stræk er din karakter 1-10?" er sværrer at tænke over..

Hvorfor er det svært med point? Hvad betyder 6? Hvor meget bedre er et 7 tal end et 6tal? Det bliver nærmest umuligt at svare på, måske ikke lige ved styrke men når vi snakker ting så som kreativitet og kløgt bliver det meget abstract at tænke over.. mens "Min karakter er over middel af kreativitet, og under middel af kløgt" er nemmere at forstilligt sig under skabelsen end : Jamen...kreativiteten lægger omkring en otte..og kløgten må være 3."

Så jeg vil personligt stærkt fortrække at beholde det med tekst.

(ps: Føler ikke det jeg har skrevet er særligt godt forklaret xD)

Men hvordan med tekst? er så det opfølgende spørgsmål til, at jeg fortrækker tekst.
Uden tvivl skal der være: Middel, overmiddel, undermiddel. Disse beskrive utrolig meget, dejlig nemt.
Men spørgsmålet er hvor meget mere skal der være? Er det nok med 3? Skal vi op på 5? og er fem nok?

Personligt kan jeg se fordel med at tilføre: Ingen.
Primært til chakra, fordi jeg føler den mangler.

Fantastisk og elendig føler jeg også skal blive, måske omformuleres? Så i stedet for der står fantastisk ved Intelligens. så måske står geni? 
Dette er jeg klar over ikke ændre hvordan det virker, som et system, men vil give mere "farve" når man læser "stats" på en karakter.

Med andre ord...jeg kan rigtigt godt lig som det er nu, men kan se små ting ændret for at give mere farve til karakter..og jeg ønsker virkelig ikke at skifte til tal, som nogle beskriver i har benyttet før.
and please add: ingen chakra.

EDIT! Det er elendig chakra der mangler, ikke ingen chakra.
Have hope, have faith, and smile, the world isn't against you, it loves you.
Xenwia

Xenwia

Pro karakter-stalker

1676
karakterer

Xenwia 21.12.2020 18:53
Jeg er kæmpe fan af systemet som det er nu, da det for mig giver et bedre billede af hvordan folk ser deres egne karaktere ligger.
Dog kan jeg godt som Hope nævner mangle en "ingen"-mulighed under chakra og for den sags skyld også under evne(r), til hvor de karakterer som intet har af hverken den ene eller anden c:

~ Husk at synd, så Jesus ikke døde forgæves ~
Helli

Helli

Grovgoplen

9810
karakterer

Helli 21.12.2020 19:01
Jeg har genrelt været en modstander af at man kunne sætte 0 i nogen af de andre færdigheder (altså ingen), så jeg ville blive meget ked af at det bliver tilføjet som en mulighed for resten af dem. Jeg synes dog absolut det giver mening at der både er en mulighed for "Elendig" og "Ingen" i Chakra, fordi den bare... fungerer lidt anderledes xD

Jeg tror den generelle consensus er ikke at ændre tingene markant, men vi bliver nødt til at kunne se internt hvor mange point vi har brugt og hvor mange vi har tilbage, for lige nu finder jeg det frustrerende ikke at vide det, og dermed ikke vide hvad der skal til for at jeg f.eks. kan få en evne ændret fra Over Middel til Fantastisk, hvis jeg virker til at have opbrugt hele min usynlige pointpool.

Erforias

Erforias

Kakaomancer

2210
karakterer

Erforias 21.12.2020 21:15
Jeg kunne godt tænke mig at de 100% lærte færdigheder blev fjernet fra Færdighedspointsne/Færdighedsskalaen
Det vil sige at den i stedet hedder:

• Styrke

• Smidighed

• Fysisk udholdenhed

• Kløgt

• Kreativitet

• Mental udholdenhed

• Chakra

altså at fjerne(fx flytte til styrker/svagheder)

• Kampteknik

• Intelligens

For jeg syntes det giver et sært billede at have to "stats" man som sådan kan have intet i (Tre hvis man tæller chakra med, men kan godt se ønsket om det).
Men også at skulle holde øje med hvor seje kamptekniker har satyrer kontra dæmoner eller minotauere.
Der tænker jeg det er federe at lade folk selv beskrive i deres bg at de er en sej satyr der modsat resten af sin race har kæmpet for at beskytte naturens fri steder.
Det samme gælder for hvor bogligt vidende en gennemsnitlig elver er kontra et menneske eller en ork.

For hvis det er fordi at man ønsker at det er for at se om man er mere boglig end kamp erfaren så tænker jeg det kunne gøres bedre på en anden måde? 

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 01.01.2021 14:28
til punkt 2:

Jeg syntes det er en skam at vi bag det beskrivende system har pointsystemet i forklædning.
Årsagen til at jeg finder dette ærgerligt er at det ikke er gennemskueligt, og i værste fald kan være forrivende, misvisende og frustrerende, hvorfor kan jeg ikke ændre denne her færdighed? osv.

I min ideelle verden kunne man sætte de beskrivende ord frit og så var det op til karaktergodkenderne at accepter om det er en ønsket konfiguration eller ej.
Lidt som vi jo gør med evner idag, der er jo ikke skujlte point for hvordan de virker.
Der er dog folk der har udtrykt et ønske om at være lidt mere begrænset end dette af den ene eller den anden årsag.

Mit første løsning forslag her:
Ville være at lave nogle 'anbefalede pakker' og sige at disse altid vil blive godkendt og at man med fordel kan lægge sig op ad disse men ikke er tvunget der til.

Fx
1x Fantastisk
2x over middel
3x middel
2x under middel
1x elendig

eller

Fx
1x Fantastisk
4x over middel
4x under middel

på den måde er der en rette snor, men vi er ikke tvunget til at lade den være en hård mur.

Andet Forslag:

Man skal 'bytte' fordel for ulemper.

dvs at udgangs punktet er at alt er middel og at du kan rykke en op, ved at rykke noget andet ned.

dvs at en fantastisk koster fx 1 elendig eller 2 under middel. (fun fact man kan faktisk lave eksemplet fra forslag et med denne metode).
Jeg ville dog anbefale at man måske starter med en over middel og resten middel så udgangs punktet er lidt mere spændende end endnu en person på gaden.

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 01.01.2021 14:48
Til punkt 1:

Jeg har det mærkeligt med at social stand ikke er noget der skal 'betales' for, da vi faktisk har tre evner der er en funktion af din uddannelse, her tænkes Intelligens, kamptræning og kreativitet. Som er nogen vi skal betale for.

For mig opstår der en forvirring og lidt en modsigelse når vi siger at folk ikke må være veludannede og veltrænede, men alle må være stinkende rige, have uendelige penge og politisk magt.

Jeg føler desuden også at færdighederne er meget forskellige i hvor bredt de dækker.
eller at de træder hinanden lidt meget over tæerne, af og til er der også nogle huller.

Fx kløgt:
"
Færdigheden kan bruges til at kunne begå sig og overleve uden hjælp fra andre. Kort sagt - al slags viden, som man ikke kan studere sig til.
"

og

Kreativitet:
"
Færdigheden kan bruges til fortælleregenskaber, kreative færdigheder samt at kunne opfinde nye ting (også inden for kamp)
"

Så kreativitet er en underkategori til kløgt? men siden den findes som en selvstændig færdighed er den ikke?

En anden lidt bisar situation er lad os sige at to karaktere løber om kap, kan vi bruge færdighederne til at afgøre hvem der kommer først?

den åbenlyse er vel smidighed?
"
Denne færdighed indeholder akrobatik, adræthed til nemt at undvige andre og kan til dels også forberede karakterens hurtighed i en kampsituation.
"
Men det lader mere til at den handler om hvordan du kan springe rundt og så 'til dels' en bonus i kamp.

Jeg har desværre ikke rigtigt nogen smart afslutning på denne del andet end at vi måske skal se på hvad der faktisk står i beskrivelsen af færdighederne og hvordan de opfører sig som en samlet mængde og ikke kun selvstændige.
Krystal

Krystal

Skaberinden

5944
karakterer

Krystal 19.04.2021 19:09
Nu har denne tråd fået lov til at stå lidt tid... :)

Vi har internt snakket videre om det, og umiddelbart kunne vi rigtig godt tænke os at gå videre med Erfies forslag om at fjerne de tillærte færdigheder.
Det vil også give os mindre arbejde i forhold til profilgodkendelser, da vi ikke skal tjekke folks baggrunde for de lærte færdigheder - og forhåbentlig vil det også alt i alt simplificere færdighederne en smule.

Herudover vil vi også gerne implementere lidt af Hellis forslag for at give en oversigt over hvor mange "point" man har tilbage - bare rolig, vi beholder naturligvis stadig tekst frem for tal.

Tråden bliver fortsat stående lidt åben, så man kan nå at komme med input!
~ Krys ~

Krystal

Krystal

Skaberinden

5944
karakterer

Krystal 12.05.2021 13:27
Jeg ser mange likes og ingen protester >:)

Det betyder, at jeg inden for den kommende tid, vil gå i gang med at implementere ændringen.

Jeg forsøger at lave det sådan, at det ikke bliver nødvendigt at gå ind og rette ens eksisterende karakterer .. :)
~ Krys ~

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: KraveKage, Charizard
Lige nu: 2 | I dag: 10