Afstemning: Ændring af færdighedspoint-skala

Skal vi udskifte det nuværende 0-10 system med et simplere, tekstbaseret system?

Ja, jeg vil gerne have det tekstbaserede system med fem trin
43%
Nej, jeg vil hellere beholde 0-10-systemet
25%
Jeg er OK med begge dele og vil bare se afstemningsresultatet :)
32%
Krystal

Krystal

Skaberinden

5941
karakterer

Krystal 02.06.2020 09:51
Hej alle!

Først og fremmest: tak for jeres input i forhold til snakken om færdighedspoints. Jeg synes der kom rigtig mange gode tanker og holdninger på bordet - og det gav også et godt indblik i, hvordan folk rent faktisk bruger pointene i det nuværende system.

Der var som udgangspunkt flere, som ønskede at beholde færdighedspoint, end at afskaffe dem helt - men der var til gengæld et flertal for at systemet skulle ændres.

Jeg vil gerne tage alle overvejelserne op, men for at holde det på et overskueligt og gennemskueligt niveau, tager vi det én ændring af gangen.
Denne afstemning handler derfor udelukkende om, hvorvidt vi skal erstatte det nuværende pointsystem 0-10 med et mere overskueligt, tekstbaseret system med fem trin:

Elendig
Under Middel
Middel
Over Middel
Fantastisk

Fordelene ved dette er, at systemet bliver mere simpelt og nemmere at forstå, således at der ikke længere skal drages tvivl om, hvilke dele af skalaen der egentlig er over eller under middel, samt hvad visse talværdier egentlig betyder.

Vi er endnu ikke helt afklarede med, hvordan de gamle point i praksis skal oversættes til de nye, samt hvilke og om der overhovedet skal sættes begrænsingerne på antal af "gode" færdigheder - men det vil vi se nærmere på, når vi har et endeligt afstemningsresultat. Input er naturligvis stadig velkomne.

Eventuel fjernelse eller flytning af specifikke færdigheder, som der også blev talt om i den sidste tråd, tager vi på et senere tidspunkt.

Vi takker for jeres inputs og hjælp til emnet :)
~ Krys ~

Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 02.06.2020 10:59
Nu havde vi lige en kort samtale om det i chatten, og jeg vil derfor lige skrive det op her ^_^

Det var i forhold til, at, som det nuværende system er, tallet fem ligger lige over middel. Så vidt jeg også kunne sjusse mig frem til, har det også skabt lidt forvirring :3

Ret mig hvis jeg tager fejl, men som det er nu, så ville en direkte "oversættelse" (hvis det ender med at blive ord på fem trin) se således ud:

0-1 = Elendig

2 = Under Middel

3 - 4 = Middel

5 - 7 = Over middel

8 - 10 = Fantastisk

Jeg er klar over, at det måske ikke kan sættes helt sådan op, men det er sådan, jeg fik indtrykket af snakken i chatten ^^

Helt lavpraktisk ville det - i mine øjne - være nemmere, hvis det bare blev "en til en", altså:

0-1 = Elendig

2-3 = Under middel

4-5 = Middel

6-7 = Over middel

8-10 = Fantastisk

Jeg er klar over, at det ville skubbe grænsen lidt, men for mig (folk skal være hjertelig velkomne til at være uenige ^^) ville det være mere overskueligt ^_^

Jeg håber, det giver mening, ellers må I sige til! :3

- Karen

Edit: Det er lige gået op for mig, at de faktisk ligner hinanden en del xD
Alwyn

Alwyn

Den Gamle

1743
karakterer

Alwyn 02.06.2020 14:16
Jeg har et behov for at vide, hvad "middel" er...

Hvis en ork er "over middel" på styrke, er han så over middel for ORKER eller over middel for gennemsnittet af KL ?

Det samme gælder en alf - hvis alften er "Fantastisk" stærk, er hun så stærkere end en ork med "over middel" styrke ? (Her tænker jeg specifikt mht. raceforskelle...)

For hvis vi vurderer "middel" til at være KLs gennemsnit, så vil alle alfer vel have styrke fra elendig til under middel og alle mennesker være under middel, middel, eller over middel. Og alle orker - uanset hvor svage - vil altid være over middel grundet deres fysik. Ligeledes vil alle elvere vel straks have fantastisk i smidighed...

Hvis vi i stedet vurderer middel til at være gennemsnitligt for RACEN, så skal vi vel have race-specifikke forklaringer på de forskellige færdigheder.
Fx "Han er fantastisk stærk i forhold til andre orker" eller "hun er den mest usmidige elver du kender --- men stadig markant smidigere end et menneske". Hvad er "over middel" for en ork så i forhold til et menneske, etc.

Eller har jeg misset noget ?

EDIT: Hvis pointen med at ændre det er, at gøre det mere simpelt, så tror jeg ikke at det kommer til at gøre nogen forskel overhovedet. Om det er tal eller ord, så er det lige så arbitrært som det har været hele tiden.
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2333
karakterer

Venus 03.06.2020 08:51
Der var flere, som havde samme bekymringer i den anden tråd som dig, Alwyn, så det skal vi have løst, men vi ved ikke hvordan endnu. Det tænker vi over, og der kommer til at være flere afstemninger omkring dem. Hvis du har forslag, så kom endelig med dem.

De fleste var dog enige om, at en grovere skala ville være bedre, og for nogle (bl.a. mig selv) er tal og ord det samme, men for andre havde det en betydning, hvor ord blev foretrukket, så vi er startet der.
Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 03.06.2020 16:26
Lige en tilføjelse: Jeg ville personligt være ked af at miste begrænsningen på, hvor meget man kan være "Fantastisk" til (lige på det punkt er det nok nemmere med tal og et "maks" faktisk), fordi jeg godt kan lide at tænke over, at min karakter ikke er god til det hele ^^ Jeg ved ikke, om det er meningen, der også skal være en afstemning omkring det (og jeg ved heller ikke, hvordan man kan implementere det), men det er min personlige holdning ^^
Krystal

Krystal

Skaberinden

5941
karakterer

Krystal 10.08.2020 09:03
Jeg lukker hermed afstemningen og fortsætter med at implementere tekst-systemet.

Karen - Jeg indfører en begrænsning, når vi overgår til systemet. Jeg har den ikke præcis på plads endnu, og det kan også være, at vi laver den om løbende. I første omgang skal vi lige have systemet prøvet af, samt naturligvis sørge for, at folk ikke skal lave vildt meget om i deres færdigheder.
~ Krys ~

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Mee
Lige nu: 1 | I dag: 0