Tid: Efter aftensmad i den store sal, inden solnedgang
Vejr: Som altid blæsende, kun få skyder, der hastigt bevæger sig over den stadig lyse himmel
Et par knoer bankede på den åbne dør ind til Jagos private værelse. Jago selv sad ved sit skrivebord og var ved at skrive en rapport færdig i skæret var fra en olielampe. Døren var åben for at indikere, at han tog i mod gæster og rekrutter. Det skete, at de gerne ville snakke med ham og en åben dør var ofte nemmere for dem at håndtere.
Rummet var rimeligt spartansk indrettet, selvom der var plads nok. Der stod en seng for enden, et skab til tøj, en bogreol med nogle få bøger - han havde mistet sin samling, da Kzar Dûn var blevet overtaget - en enkelt god stol ved den lille kamin, der lige nu var kold, og det store skrivebord ikke mange skridt fra døren. Vinduet var stort nok til, at man kunne nyde udsigten, men ikke så stort at man ville kunne klemme sig igennem. Medmindre man ikke var større end en ørn.
"Åh Jago, har du tid et øjeblik?" En kvindestemme fulgte efter det lille bank, og Jago så ikke op fra fjerpennens bevægelser hen over pergamentet. Han genkendte stemmen med det samme.
"Hvad er der, Louvi?" Han satte et punktum og så endeligt op. I døren stod en kvindelig dæmon med et lille smil om læberne. Hendes lyse hår var sat op i en knold og de blå øjne hvilede på ham. De fleste lagde ikke så meget mærke til hende, før hun begyndte at koste rundt med dem. Man var ikke i tvivl om, at hun var vant til at bestemme, så snart hun begyndte at kommandere.
Da hun havde hans opmærksomhed, gik hun ind i rummet og hen til bogreolen for at se lidt på de få bøger, Jago havde fået skaffet hjem.
"Det er en skam med dine bøger. Jeg ved, du kunne lide din lille samling." Hun tog en ud og lod en finger glide over siderne. Jago sukkede og satte fjerpennen fra sig i blækhuset.
"De kan erstattes."
"Det er sandt." Hun satte bogen på plads og vendte sig i mod ham. "Jeg har en ny rekrut til dig." Hun så næsten ud som en kat, der slikkede sig om munden i forventning om fisk. Det kunne kun være en specielt rekrut, når hun selv ulejligede sig med at komme og fortælle ham det. Normalt fik de bare besked på at møde op ved ham i stedet for hende, og et stykke pergament endte på hans skrivebord. Ikke at han og Louvirina var uvenner, faktisk var det det modsatte, men tiden var ofte lidt knap for de to træningsmestre for Mørket.
"Jaså?" Han drejede sig i stolen og så på hende med et løftet øjenbryn for at få hende til at fortælle mere. Hun trak på skuldrene.
"Jeg tror, at du nok skal få noget sjov med ham."
"Du mener, at han bliver en torn i røven af mig?"
Hun grinede af hans ord, og han sukkede igen.
"Jeg tænkte det nok. Hvad er han? Ikke en minotaur mere, vel?"
"Nej nej, bare et lille menneske. Men jeg regnede med, at du havde lyst til at møde ham, så jeg har sendt Jacobi ud for at tage ham med til træningspladsen." Hun gik over til ham og strøg fingrene over hans korte hår, efter at have sendt et blik mod den åbne dør. "Måske vi skulle lade dem vente lidt?"
Jago rejste sig fra stolen og strejfede hendes side med fingrene.
"Skal du noget bagefter? Jeg er færdig for i dag."
Hun så ud til at overveje det lidt, og trak så på den ene skulder.
"Søvn er overvurderet, ikke?" Hun lo lidt, og han kunne ikke lade være med at smile, som han tog sin jakke og fulgte hende ud af døren.
Lidt efter ankom de til træningspladsen, en stor åben udendørs plads, der spredte sig ved en af udgangene for slottet. Der stod stativer langs kanterne med våben og andre brugbare ting. Den kvindelige træningsmester brugte det meste af pladsen, men hun havde også en del flere rekrutter end Jago, der var henvist til det ene hjørne med sine elever.
Himlen var stadig lys, selvom solen var kravlet ned under bjergenes takkede toppe, og nogle vagter var kun lige begyndt at tænde for de store udendørs fakler.
Ikke så langt fra trappen ned fra porten ind, stod to unge mænd. Jacobi og en, Jago ikke havde set før. Som de kom hen til dem, lod han vurderende sit blik glide over ham. Han havde forlængst lært ikke at vurdere folk på udseende, men som hans øjne ramte hans ansigt, fik han en fornemmelse af, at der var nok at tage fat på.
"Dette er korporal Priamus, han vil stå for din træning fremover." Den kvindelige dæmon så stadig ud til at more sig lidt, men Jago var tavs og så bare på Asad med et neutralt udtryk, mens han afventede menneskets reaktion på det hele.