Neagu
Tyv, Gøgler, eventyrs rejsende.
Tre måneder var der gået - tre forfærdelige lange måneder, hvor at den blonde kaptajn ikke havde kunne finde ro. Tre måneder, han havde drevet folk omkring sig til vanvid. Opsøgt personer, i håb om at de kunne hjælpe ham - men lige som altid, blev han mødt af en mur af modstand. Så uigennemtrængelig at selv ikke, hvis han havde en forhammer ville han kunne bryde den ned.
Alt den åbenlyse hemmelighedskræmmeri, havde drevet ham til vanvid - til sådan en tilstand, at han var taget afsted med hans skib, i håb om at finde hende igen.
Men hans håb var blevet knust, og tomhændet var han kommet tilbage. Med en sort sky hængende over hoved, var han trukket sig tilbage - gemt sig i hans husvogn, lukket døren og nægtet at komme ud. Hans mor havde været prøvet at bestikke ham, men som dagene gik - og maden ude foran døren ikke blev rørt. Begyndte panikken at kunne høres i morens stemme, der altid måtte gå tomhændet fra stedet. Ikke at det betød han ikke kom ud, det var blot kalkuleret sådan - at han hverken skulle se hans søster eller mor. Hvad de ikke ville tænke, arret han havde fået ned af halsen over hans brystkasse.
Og her sad han så, med en flaske rom i hånden - den anden hånds fingre knyttet ind i det fedtet hår mens han stirrede ned på hans bare fødder. For ud over, at han ikke havde kunne finde hende - havde han på turet mistet tre af hans bedste mænd. Hvilket var mere end han kunne bære på nuværende tidspunkt - måske i morgen, men bare ikke i dag.
Hans blik rettet sig en anelse forvirret op, da han hørte nogle lette slag mod døren. Men, moren havde været der for i dag. Maden ville stadig stå på trappen ude foran?
Opgivende, sukkede han, og rejste sig op - hørte hvordan at hans hofte, ryg og skuldre knækkede faretruende under presset.
Gik hen og åbnede døren; "
Jeg mener det, når jeg siger jeg helst vil være alene." sagde han hæst, og lod nogle dovne øjne ligge sig på skikkelsen foran ham - "
Ah, nu kommer du også og hjemsøger mig i mine drømme? Fedt." sagde han brysk, og lod døren stå åben og gik tilbage i sengen. Det ville ikke være første gang, at han troede han var vågen men sov - og hver gang, alle gangene - så var hun der. Men - vent, han vente hurtigt tilbage og stillede sig foran skikkelsen. Aldrig, havde hun set
sådan ud. "
Renny?" hans hjerte slog et slag over, og hans vejrtrækning blev overfladisk. Var det virkelig hende?