Bastian Simmons
Pensionist / Baron af Havnedalen (tidligere admiral i Lysets Flåde)
En hånd placeret på admiralens ene skulder satte dog lidt af en stopper for al morskaben. Og som Bastian så op med teatralsk forbløffelse, blev han mødt af krofatteren, der da i det mindste havde gjort et forsøg på at lægge en dæmper for det hårde udtryk i hans ansigt. Bastian var en god og troværdig kunde at have på sit værtshus, men han var ikke just ønsket. Han havde en tendens til at sætte en stopper for en anden og større kundestab. Og en anden tendens til at stable problemer på benene. Problemer som en mand som Lan ikke ønskede. Forståeligt nok.
Bastian var uden tvivl godt klar over, hvilken effekt hans tilstedeværelse havde disse steder, men det havde tydeligvis ikke stoppet ham fra at slå gnister i nærheden af den lunte. Og selvom han så på bartenderen med fuldkommen uvidenhed om, hvad det her kunne dreje sig om, var det blot et spil, han spillede for at tvinge det åbenlyse ud af manden. ”Hm?” var han endda så fræk at tilføje efter, at der var gået et par sekunders sigende stirre-konkurrence. Lan havde vidst det ville komme til det, men den kære mand havde da håbet, at admiralen ville have været høflig denne gang. Så Lan sukkede opgivende og strammede op i nakkemusklerne.
”De har vist spændt buen nok for i dag, admiral,” sagde Lan meget hentydende, selv uden at behøve at gøre et kast ud i rummet. Det afholdte nu ikke Bastian for at strække hals og se sig omkring. Ganske rigtigt. Skumle typer skulede skam i hans retning. Det så ikke ud til at rører ham vitterligt, som han så tilbage på bartenderen, der nu havde fjernet sin hånd fra admiralens skuldre til fordel for at lægge armene afslappet over kors. ”
Færdig gør Deres drik og vær på Deres vej. Det samme gælder Deres ven der.” Et kast med hagen blev gjort mod spejleren. Det var mere rigeligt med én Bastian Simmons.
”De gør andre kunder for nervøse til at bruge mønt på mine fine drikkevare. Jeg er sikker på, der er andre værtshuse der hellere end gerne vil servere Dem igennem resten af Deres dagdrikkeri.”
En hver anden ville nok blive noget hidsig over den behandling. Guderne vide, at nogen sikkert ville være blevet hidsig på vegne af admiralen. Det var sket før. Men admiralen forblev som altid rolig. Det var næsten foruroligende. Som fodrede det blot et uventet tilbageslag, før man vidste af det. Satte et kryds ud fra ens navn i Bastians lille sorte bog. Man vidste aldrig.
”Javel…” startede han simpelt ud og sendte sit spejlbillede et blik.
”Det har du da også så ganske ret i, Lan. Jeg havde slet ikke opdaget, at jeg havde overskredet min velkomst.”
I et selvsikkert
schig blev hans glas løftet til læberne og indholdet bundet i et stort tag og glasset placeret tilbage på bordet med et klir.
”Ah! I så faldt på jeg også tage min afsked med dig, nydelige herre.” Lan blev ignoreret, som Bastian rejste sig fra sin stol, et muntert smil prydede hans ansigt, som det altid gjorde.
”Jeg ville tilbyde at fortsætte vores drik andet sted, men jeg må indse, at jeg har pligter at se til. Lad mig nu ikke finde mit kønne ansigt bag tremmer, fordi du ikke holder dig uden for problemer, okay, knægt?”
Fermt svang han sin jakke fra ryglænet og svang den i samme
swoop omkring sine skuldre og iførte den sig. Brillerne blev fjernet fra næseryggen og proppet tilbage i deres plads i vestens lomme. Og til trods for fjogede røde kinder, lignede det ikke til at alkoholen havde gjort meget for at gøre manden mindre kompetent til sit arbejde. Atter vendte han sig mod Lan, der stadig stod nær for at sikre sig at admiralen kom ud ad døren, og Bastian gav ham et godt klap mod overarmen.
”En fornøjelse som altid, Lan.” Så blev det resten af stuens tur at få en hilsen og et farvel.
”Nyd jeres grog, mine herre!” Kun uvenlig brummen blev sendt tilbage til ham. Og som havde det aldrig været et problem at få ham ud, valsede Bastian mod døren. Og videre ud ad den. Penge efterladt på bordet. Sammen med bogen. En gave til den nysgerrige spejler.
//Afsluttet - grundet inaktivetet//