Tid: Lidt efter solnedgang
Vejr: Aftenkøligt, vindstille
Tiden var gået siden Thanos havde bragt Vargas tre slaver. Dæmonen havde haft sit sjov med dem og derefter praktisk talt glemt dem. Eller, de to af dem, som den tredje boede under hans tag. De var blot to blandt et uendeligt antal af slaver, han havde haft i mellem hænderne, og på daglig basis fik vagterne lov til at håndtere dem. Elveren var der ikke mere, solgt og sendt af sted på et skib. Menneskedrengen blev tvunget ud for at slæbe sten og grave jord hver dag i et forsøg på at gøre ham til en købsværdig slave. Vargas ejede ikke ligefrem et stenbrud, men et stykke jord omme bagved var blevet fyldt op med sten, slaverne kunne slæbe frem og tilbage dagen lang. Og grave huller for at fylde dem igen. Ikke specielt inspirerende, men det gjorde dem klar til deres mest sandsynlige fremtid - hårdt fysisk arbejde til deres krop gav op.
Her til aften havde Vargas fået et godt aftensmåltid og sad nu og slappede af i sin private stue med en bog i sine hænder. En gang i mellem fandt han ro til at læse, lige nu var han dejligt slap efter at have spist sig mæt. Bogen var egentligt kun til morskab for ham, som et eller andet menneske havde forsøgt at beskrive den politiske situation for et årtusinde siden og han havde fået så mange ting forkert, at der en gang i mellem undslap en let klukken fra dæmonen. Mennesker skulle holde sig til at føde børn og dø, at skrive historie var tydeligvis ikke deres stærkeste side.
Han blev afbrudt, da en af hans ansatte forsigtigt rømmede sig i døråbningen. Han løftede blikket og fik øje på den mand, han havde sat til at sælge slaver. Et halvdyr, der kunne forveksles for et menneske, indtil man så hans smalle pupiller og det ekstra øjenlåg, der blinkede ind fra siden. Og en gang i mellem gled en smal tvedelt tunge ud i mellem mandens læber. Umbrien havde selv kontaktet Vargas for et job. Han var alt for spinkel til at være en vagt, men havde gode evner inden for handel og hjerne nok til at kunne håndtere de væsner der kom for at købe slaver. Og ganske ondskabsfuld, når det kom til stykket. Perfekt til jobbet.
"Ja?"
"Undskyld jeg forstyrrer, Herre Aziz. Jeg vil blot informere Dem om, at jeg har solgt den yngre Topalis. Til en førstegangskøber. Et menneske." Der var en kort pause i hans tale, som hans tunge smagte på luften og hans tredje øjenlåg gled over øjnene. Et godt tegn på, at han havde noget at sige og Vargas ventede tålmodigt. "Da vi kom forbi menneskedrengen, som Thanos bragte os, viste det sig, at manden var drengens far." Morskaben blev mere tydelig i mandens ansigt. Det var noget der kunne få ham til at gnægge langt ud i fremtiden. "Du kan høre drengen græde endnu over, at farmand ikke ville betale for ham. Han gik videre." Der var nedtrykket latter i Umbriens stemme.
Vargas hævede begge øjenbryn over den oplysning, men der dukkede et smil op på hans læber. Jaså? Så Junos far var ikke interesseret i Juno? Og drengen var ulykkelig? Stadig smilende lukkede han bogen og lagde den fra sig, inden han kom på benene.
"Der kan man bare se. Tak for oplysningen. Husk at føre salget i bogen."
Slangemanden bukkede med et lidt hvislende "Ja herre" og sendte Vargas et nysgerrigt blik. Dæmonen greb en appelsin fra frugtskålen og kastede den lidt dovent i vejret og greb den igen.
"Jeg har en slave, jeg skal høre græde." Han blinkede let til sin ansatte, der kom med en gnæggen, inden de skiltes, Vargas for at gå ud, Umbrien for at opdatere bogen.
Mørket havde næsten lagt sig, kun en svag blå farve var at se på himlen i vest. Pladsen var oplyst af fakler, så det var intet problem at bevæge sig ned langs burene mod Junos lille stykke af helvede. Eller himlen, som sådan et lille bur kunne være efter en lang dag i solen. Da han kom frem, lænede han den ene skulder mod tremmerne og så ned på appelsinen, som han begyndte at pille.
"Jeg hører, at der var familiegensyn i dag." Han løftede blikket og så på drengen. Sikke en forandring. Han havde ikke rigtigt set ham siden episoden med trolden. Hvad var det, tre uger siden? En måned? Han var ikke helt sikker, tid var så flygtigt når man nåede hans alder. Men den hvide bydreng havde fået farve og man kunne se frugten af det hårde arbejde i form af muskler. Håret var blevet længere og flere mærker efter piskeslag kunne ses. Jo, han skulle nok blive til en slave, en kommende ejer havde lyst til at købe. Vargas var tilfreds.