Krystal 29.03.2021 20:24
Om at spille 'OP'


OP står for "over-powered", og når vi snakker om at spille OP, handler det om, at man på en eller anden måde, spiller sin karakter som om den er bedre, end den burde være.
Følgende er en lille hjælpeguide, der forhåbentlig hjælper til at forstå hvad det at spille OP dækker over, og hvordan du som spiller kan undgå det.

Hvornår spiller man OP?

  • Du tænker ikke over, hvilke svagheder, det er naturligt for karakteren at have. Dette binder sig især til karakterens baggrund og opvækst: er karakteren opvokset i naturen, vil vedkommende sandsynligvis have svært ved at begå sig i byen uden at blive snydt og bestjålet - kommer karakteren derimod fra byen, vil vedkommende have meget svært ved at begå sig i den vilde natur, da han eller hun aldrig har lært dette.
    Hvis du blæser fuldstændig på ovenstående og din karakter kommer til nye steder i landet uden på nogen måde at lade sig påvirke af omgivelserne, er det at spille OP.

  • Du ignorerer plots og situationer, der bør påvirke din karakter. Hvis siden har et overordnet plot, som du ikke har lyst til at spille med, så overvej i stedet at lave tråde der foregår i fortiden, eller spil med en anden karakter.
    Det samme gælder for situationer og omgivelser, andre personer har beskrevet i din tråd: din karakter bør reagere på omgivelserne, især hvis de er uvante eller ubehagelige. Hvis der foregår noget voldsomt, som din karakter ikke har været vidne til før, bør du virkelig overveje, hvordan dette påvirker ham/hende.

  • Du beskriver din karakter, som om han eller hun er den bedste, til det han/hun foretager sig. Du må gerne beskrive, at din karakter er dygtig til noget - især hvis han eller hun har trænet en færdighed det meste af sit liv. Men det er en rigtig dårlig spillestil, hvis du i dine svar altid bemærker, at din karakter er langt den bedste til en færdighed - husk også at spille lidt på din karakters svagheder, for det gør trods alt spillet sjovere!

  • Din karakter bliver ikke træt/påvirket/lader sig aldrig skade i en kampsituation. Generelt i kampsituationer, bør man altid overveje, om det er realistisk, at man kan undvige et angreb. Heldigvis er de fleste herinde blevet rigtig gode til dette.
    Mange bruger også NPC'er som dele af mindre plots og til at kæmpe imod. Husk altid at specificere disse NPC'ers styrke (er det for eksempel erfarne krigere?), og overvej, om det er realistisk, at din karakter kan nakke uanede mængder af dem.

  • Du bruger viden, som din karakter ikke har, til at undgå at karakteren kommer i dårlige situationer. Har en anden spiller f.eks. sat en snedig fælde op, og dette bliver beskrevet i dennes indlæg, er det unfair, hvis du bruger din egen viden til at sørge for, at din karakter selvfølgelig nemt og elegant undgår fælden!
    Først og fremmest bør du overveje, om det på nogen måde er realistisk, at din karakter kan undgå en situation, han eller hun ikke kender til - og måske bør du i stedet overveje, hvordan din karakters styrker kan bruges til at komme ud af situationen, når han eller hun er endt i den.



Karaktersvagheder - sådan gør du


I forlængelse af det med at spille OP, er det at sørge for, at din karakter har nogle gode svagheder, vigtigt. De skal være til hindring for din karakter - og ikke være styrker forklædt som svagheder.

Hvad er en god karaktersvaghed?

En god svaghed er en, der giver din karakter udfordringer i forskellige situationer. Det kan være en frygt for noget særligt, en traumatisk oplevelse, der plager karakteren eller en fysisk svaghed, som vanskeliggør arbejdsopgaver eller kampsituationer. Det skal være en svaghed, som du regner med, at karakteren rent faktisk vil blive konfronteret med i spillet, - ellers står den bare i profilen, og du glemmer den med tiden.

Det kan også altid anbefales at tilføje de færdigheder, men har valgt at angive som under middel eller elendig til karakterens svagheder.

Hvad er en mindre god karaktersvaghed?

Problematiske svagheder er dem, der er tvetydige og egentlig lige så godt kan være en karakterstyrke. Det kunne f.eks. være ord som "ærlighed" eller "venlighed" - her er man nødt til at uddybe hvorfor dette specifikt er en svaghed for karakteren og eventuelt samtidig tilføje den under styrker.

En anden type mindre god svaghed, er en svaghed, der egentlig er en interesse. F.eks. svagheder for bestemte typer personer eller bestemte genstande. Disse kan man omformulere, til, at karakteren nemt lader sig friste eller forføre, som jo er det, der underliggende menes.

At spille med sine svagheder

Det allervigtigste er, at man husker at spille med de svagheder, man har tildelt karakteren. Det vil sige, at man skal sørge for, at karakteren rent faktisk bliver udfordret og kommer i situationer, hvor svaghederne kommer til udtryk. Dette giver karakteren mere dybde og gør spillet langt mere interessant - for ærlig talt, en karakter der bare har nemt ved alting er super kedelig at spille med.

Ovenstående betyder ikke, at man konstant behøver kaste sin karakter i nederen situationer - bare, at man generelt tager svaghederne med i sine overvejelser og bruger dem aktivt i spillet!
~ Krys ~