Hvad er nu et godt ord for...

Krystal

Krystal

Skaberinden

5887
karakterer

Krystal 22.02.2021 19:32
Der er sikkert mange af jer der kender det - i vores ofte engelsksprogede hverdag kan det være svært at finde det perfekte, danske ord for noget, især midt i trådskrivningen.

Derfor denne tråd, så vi sprogligt kan hjælpe hinanden!

Jeg har selvfølgelig oprettet den af en grund..

Jeg mangler virkelig det perfekte, danske ord for det engelske udtryk lore. Min ordbog har foreslået mig viden, kundskab og lærdom og det er lidt derhenaf, men jeg føler ikke helt, at jeg rammer hovedet på sømmet! 
Forestil jer, at den knap som pt. bare hedder "rollespillet" og hvor al vores info om racerne, universet og historien kunne have et lækkert, beskrivende ord .. hvad skulle det være? xD
~ Krys ~

Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3667
karakterer

Que 22.02.2021 20:01
Personligt tror jeg, at jeg ville kalde det.. "Baggrundhistorie". Måske "Baggrundsviden" alt efter hvordan følelsen for viden var <.< Men de virker bare heller ikke lige.. fængende som Lore xD 
Shhh, tænk hvis mor så med!
Jeor

Jeor

102
karakterer

Jeor 22.02.2021 22:56
Jeg ville nok gå helt væk fra Lore, i det tilfælde, og gå til noget som Verdenskompendium. 

Lore er bare et af de der sære ord der virkelig ikke har et reelt ord på dansk. Det kan være alt lige fra viden til sagn, afhængig af brugen. 

Og tro mig, jeg sidder tit med 'hvad er det nu det her hedder på dansk'. Jeg er så skadet af at bruge engelsk meget
Alianne_

Alianne_

The Word Mind

3575
karakterer

Alianne_ 23.02.2021 08:43
Krystallandets Historiebog

Den Store Krystallianske Encyklopædi

Leksikon over alt krystallisiansk

Verdensencyklopædi (eller bare Encyklopædi)

Folkeminder / Folkelivsbilleder / Folkelivsskildringer

Krystallisiansk Håndbog / "Krystallisiansk Håndbog for almene borgere"
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 23.02.2021 16:24
Prøvede at gå oversættersk til værks og endt med enten overlevering (som jeg egentlig ikke er ked af), lære eller lærdom.

Lore, definition: a body of traditions and knowledge on a subject or held by a particular group, typically passed from person to person by word of mouth.
Oversættelse i fysisk engelsk-dansk: overlevering (passer til mundtlig overlevering)

Lore etymologi: stammer fra germanisk for lære, så har samme stamme som learn.
deraf lære eller lærdom.

Kulturarv var et foreslået synonym til lærdom.

Men at fine på noget helt andet end en direkte oversættelse er måske godt.
Hurtigsvar Besvar 3 3

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu:
Lige nu: 0 | I dag: 12