Straf for ulovlige racer (lovsystem)

Alianne_

Alianne_

The Word Mind

3579
karakterer

Alianne_ 17.11.2020 20:07

Følgende står i lovsystemet:

Varulve, vampyrer eller mørkelvere:
Straf: Livsvaring fængsling, grundet faren for deres omgivelser. Død ved hængning, hvis de samtidig har begået andre, alvorlige forbrydelser.
Dusør: 2 safirer

Jeg synes det er ret relevant at komme ind på hvor hård den her straf er i praksis. En varulv skal holdes seriøst godt for ikke at slippe fri.
En vampyr dør helt af sig selv uden blod så hvorfor holde dem indespærret?
Er det bare en ting at alle mørkelvere ses som onde, altid? Det er ret voldsomt hvis lyset bare indespærrer en hel race /udrydder dem. Det tror jeg jeg har nogle fra lyset der ikke ville være ok med.
Og... Hvor bliver man indespærret? Taler vi en koncentrationslejr eller er fangekælderen helt exceptionel stor? 

Er det alle, der bliver kappet med hård hånd? Også børn - dette kan jo ske for alle racer, at et barn bliver forbandet, eller at det fødes som mørkelver. 
At det er ulovligt at være til som race, bør have en ret stor impact på en verden, især ifht hvor disse racer bliver sat hen. Massegrave? Koncentrationslejre? Jeg ved det lyder super voldsomt, men... Det er det sådan set også. 
Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 17.11.2020 20:09
I forlængelse af det, er det også en utroligt lille dusør ift. straffens størrelse o.o
Dragonflower

Dragonflower

Drama Llama

3294
karakterer

Dragonflower 17.11.2020 20:19
Der er vist en umådelig stor fangekælder. Og det ER enormt voldsomt, men samtidig er to af racerne, vampyrer og varulve, også uundgåeligt farlige for samfundet, i alt andet end exceptionelle tilfælde. Det er bestemt en af de ting der giver settingen 'kant', og vise at Lyset ikke kun er varme kram og nuttede enhjørninger.

I forhold til sortelverne blev de vist gjort 'ulovlige' som del af en politisk aftale med Elverly for et par plots tilbage, så vidt jeg husker? Vi skal nok lige have det bekræftet af admin eller Grace.
Det skal gøre ondt, før det gør plot!
Dragonflower

Dragonflower

Drama Llama

3294
karakterer

Dragonflower 17.11.2020 20:21
Karen skrev:
I forlængelse af det, er det også en utroligt lille dusør ift. straffens størrelse o.o

Hvis dusøren var større, ender du bare med vampyrer der smitter folk på samlebånd og tjener penge på det. Jeg tror dusøren i det her tilfælde er opfordring til at rotte din nabo ud hvis han aldrig er ude om dagen, mere end end 'gå ud og jag dem aktivt' xD
Det skal gøre ondt, før det gør plot!
Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 17.11.2020 20:23
Dragonflower skrev:
Karen skrev:

Hvis dusøren var større, ender du bare med vampyrer der smitter folk på samlebånd og tjener penge på det. Jeg tror dusøren i det her tilfælde er opfordring til at rotte din nabo ud hvis han aldrig er ude om dagen, mere end end 'gå ud og jag dem aktivt' xD

Det... kan du selvfølgelig have ret i xD

Jeg læste bare på, hvad andre karakterer er eftersøgt for, og regnede mig frem til, at to safirer er utrolig lidt for livstid i fængsel o.o
Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 17.11.2020 20:32
Jeg er enig i, at straffen er for hård. Jeg kan dog samtidig godt forstå, det er en ting, så man skal tænke lidt over det, når man laver sin karakter (når man ikke glemmer det, som jeg gør), men... burde Mørket ikke have noget lignende? Som f.eks. at engle også bliver fængslet på livstid? Selvfølgelig stadig med særlige undtagelser. Det giver bare ikke mening for mig, at det kun er den "ene side", der har det o.o
Alianne_

Alianne_

The Word Mind

3579
karakterer

Alianne_ 17.11.2020 20:47
Jeg har vidst, at mørkelvere var eftersøgte (fordi jeg læste lovsystemet engang), men jeg anede faktisk ikke hvorfor eller hvad det har af konsekvens. Især den der raceudryddelse-ting -> går landsbyboere så bare og hiver folk ind for et godt ord ligesom i WW2? Altså sådan skalaen af det, synes jeg er virkelig vigtig at få med, hvis det skal ses som en aktiv del af settingen. 

Jeg forstår udmærket varulve og vampyrer, fordi de er til skade for almene borgere - med vilje eller ej, og det er noget man kan se på dem (periodevis hos varulvene), så derfor er de lettere at finde frem til end mordere og andre psykopater, der kun kan fældes via reelle gerninger. 
Jeg synes dog også det er noget helt andet end mørkelvere og bør stå i en lovtekst for sig, hvis de har forskellige hjemmel og begrundelse. 
Derudover vil jeg meget gerne have afklaret, om der er en no-redemption policy eller om man faktisk kan prøve at hjælpe de stakler, der gerne vil hjælpes. Herunder hvis man selv kommer til ordensmagten og beder om hjælp. 
Kan man være varulv, der har en indespærrings-deal med byvagten en gang om måneden, og kan man være vampyr der søger hjælp hos lyset - og fx kun lever på dyr, eller prøver at udleve et par sidste måneder/år før de gerne vil slås ihjel med værdighed. 

Er Lysets lovsystem en voldsom striks krigsmaskine eller prøver de at hjælpe, hvor de kan?
Hope

Hope

Im lost! but lets go that way!

1023
karakterer

Hope 17.11.2020 20:53
I forhold til sortelverne blev de vist gjort 'ulovlige' som del af en politisk aftale med Elverly for et par plots tilbage, så vidt jeg husker? Vi skal nok lige have det bekræftet af admin eller Grace.

I det forlænge er dette vel et plot der skal tages? Om Lyset og elverly bliver ved med at have alliances som det er nu? Hvis elverrådet nu, i dont know, skal til møde om alliance (YES please? Plot Elvere? go go?). Så de kan tænke om de vil forsætte den, måske starte nogle tråde med diplomater? folk fra lyset? Adelige? For at se om de vil forsætte alliancen?

Samt, kan lyset gøre det samme? Tænke om dette skal forsættes? Mistænker ikke alle er helt glade for holdningen imod mørkelvere, i Dianthos? I lyset, eller andre stedet.

Lets do awesome diplomay plot? go yes please? Mom? Please?

------------

Varulve og Vampyre

Dusør, syntes jeg endelig er passende. Da jeg lidt tolker det som en dusør for at fortælle byvagten, eller lyset, om vampyren, eller varulven. Tænker ikke folk ligefrem kommer gående ind med en varulv i kæde for at kræve en dusør? Så, den har i mit hoved være en "Har er bevist, og infomation" omkring: fx Bertram (Sorry for name dropping<3) og så ville de få krystallerne, og ikke have mere med det at gøre? I det tilfælde syntes jeg dusøren passer utrolig godt.

------------
Fra et samfunds synspunkt, kan man ikke have vampyrer, og varulve i en by. Det fungere bare ikke, da de er væsner med behov, for at skade, en vampyr vil være farlig. Fuldmånen kom bag på en varulv? Nu er alle i fare. Samfundsmæssigt, er de utrolig farlige. Men er enig i, livslang fængsle måske er for meget? Men, hvad er alternativet? Død? Ville være billigt for samfundet, en nem løsning, men også morlask forkert, hvis vi igen tager Bertram som et fx. Han er en skøn mand, der faktisk intet har gjort, at han er tvunget til at disse tanker og lyster? Denne tvang? et godt sindet væsen vil ofte have ondt af ham. Så tilbyde døde og gøre det når det ønskes? Men ellers hvad? At holde dem fanget, væk fra alle andre..Virker bare moralsk korrekt.

Det er ikke hemmeligt de er forbandet, og det give alligevel noget melfølelse fra et lov system.
Det er samme problem med ting som Changelings fra DND. En race, der ikke kan stoles på, en race, man skal holde øje med. Men det er også forkert at dræbe dem? Hvis de intet forkert har gjort.

Den type fange som vil give mest mening, i mit hoved, er faktisk noget som en KZ lejr...dog uden mord, en indemuret beboelse sted for vampyrer..men, vil anbefale at se understående. Da det er mit forslag.

varulve? ..igen..se under, svært at argumentere for disse stakkels forbandet væsner.

Løsnings forslag:(Vampyr)

Så jeg vil endelig forslå det følgende, og IC vil Akurra forslår følgende med et smil, IC, hvis det kommer op.

Et chance system.

Først: Skal de afhøres:
Hvis de aldrig har tvunget sig til blod (Uden at have været i livsfare, eller så sulten de var dødende - der kan være undtagelse til disse - fx "jeg var sulten, kunne intet og dette barn kom nær mig, og kunne ikke styre mig.. Den går nok ikke") Men de lyttes til, deres motivation, hvad der skete, alt samme lyttes til, og enten byvagten eller lyset tager sig stilling til om de har været en trussel eller ej til samfundet og befolkningen.

------------------
Hvis det endelige svar er nej, de er ikke en trussel.

Så får de en amulet som vampyren skal altid have denne på sig, som viser de ikke er en trussel. Eller, i det mindste vurderet til ikke at være en trussel.

Hvis vampyren så udgør en trussel imod andre, et overfald, eller noget, vil loven -altid- vurdere at det er vampyrens skyld, og vil man hakke amuletten i halv.

Anden gang sådanne noget sker, vil vampyren blive vurderet som en trussel, og straffet som en -farlig- vampyr, altså, med døden.

Alle vampyrer som bære en amulet, er selvfølgelig dokumenteret i et arkiv, som byvagter og lyset har adgang til.
------------------

Hvis det endelig svar er ja, de er en trussel.

Så må døden være løsningen.

Løsnings forslag: Varulve

..Der er ikke meget at gøre her, de kan ikke ordenligt kan holde dem fanget, det er noget af en fangekælder til dem hvis det er? og selv hvis man byggede en, som de frivilligt kunne gå i, ved en fuldmåne vil det koste utrolig meget, være besværligt at holde, og varulve er bare utrolig farlige for alle almindelige folk. Fra et lovmæssigt system, et samfund, eller en Lawfull good, godhjertet byvagt..Er der desværre ikke meget at gøre ved denne forbandelse til man finder en kur, eller noget der kan holde dem væk.

Mørket!

Helt enig med Karen, i at der skal også være noget for mørket her! Måske et lov system for hver gruppering? Tror ikke helt på, at mørket er en 100% lovløs enhed.
Have hope, have faith, and smile, the world isn't against you, it loves you.
Xenix

Xenix

Le Blood God

2725
karakterer

Xenix 17.11.2020 21:05
Jeg tror at mørkelver-klapjagten kom i forbindelse med, da Elverly indgik alliance med Lyset, i bytte for udryddelse af den mørkelviske race. Det var Toorah der indgik den aftale, for længe siden 
Alianne_

Alianne_

The Word Mind

3579
karakterer

Alianne_ 21.11.2020 14:13
Egentlig er det jeg har brug for at vide nok...

Hvordan håndterer Lysets retssystem raceudrydning?

Og jeg synes måske egentlig ikke, at det skal være en fælles KL-beslutning, men nok bare forklares af admins og moderatorer, for at der ikke går suppe i det hele...
Krystal

Krystal

Skaberinden

5944
karakterer

Krystal 21.11.2020 14:47
Der er mange spændende pointer i tråden. Jeg vil gerne løbende kigge på at tage det med især mørkelverne op til et fremtidigt ingame rådsmøde.

For varulve og vampyrer har jeg ikke tænk konkret over hvor de holdes fanget. Er det ude i lokalsamfundene, ja så tror jeg oftest man finder en måde at komme "af med dem" på, for det er upraktisk at have sådan et fætter i fangenskab i den lokale arrest, såvel som at afsætte ressourcer til at fragte dem sikkert til hovedstaden.
At i Dianthos have nogle lidt mere topsikrede celler til den slags, vil nok være det mest logiske. Det er kun 10 år siden Mørket havde magten, og så mange er der nødvendigvis ikke blevet fanget i den tid, at kælderen skal være stor igen.

Det kræver naturligvis mandskab og penge at holde dem i live og under bevogtning - men hvis de ikke har foretaget sig andet ulovligt, ses det mest som en sikkerhedsforanstaltning for resten af byen, at de ikke går frit.

Hvad mørkelvere angår er det, som der nævnes, en aftale skovelverne lavede i forbindelse med deres alliance med Lyset - mere specifikt var det nogle krav de kunne tilladelse sig at gøre gældende, efter at have reddet Dianthos fra Mørkets angreb. 
Mørkelvere vil jeg derfor mene deporteres til Elverly, hvor det er op til Skovelverne at håndtere dem. (Sædvanligvis med en pil gennem nakken, kender jeg skovelverfolket)

Jeg vil gerne skrive lidt mere specifikt om ovenstående under lovsystemet, så det er lidt nemmere at finde frem til :)

For spillerkarakterer skal der selvfølgelig altid være en vej ud. Det vil sige, at man naturligvis altid kan vælge, at ens karakter undslipper fangenskab undervejs - f.eks. når man bringes fra et sted til et andet.
~ Krys ~

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: jack, Krystal
Lige nu: 2 | I dag: 8