Gode råd til at komme igang (igen) med at skrive

Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 30.03.2020 22:06
Jeg har truet med siden forrige Diskord-møde at lave en tråd med gode råd til, hvis man nu sidder fast i en tråd, eller har skriveblokade eller er ny eller af en eller anden grund har svært ved at få blækken til at flyde på papiret. DragonFlower skal have tak for at komme med forslaget til at begynde med, selvom hun ikke kan huske det <3

Idéen er meget simpelt, at man bare tilføjer ting i et svar til denne tråd, man føler har hjulpet en.

Jeg starter:

• At skrive i fokustilstand i dit yndlingsskriveprogram. Jeg bruger selv Word.

• Jeg så et fjollet forslag fra Tumblr på Pinterest om at bruge Comic Sans at skrive med, fordi skrifttypen for venlig og afslappet. Jeg prøvede inspireret af det at downloade nogle smukke fantasy-inspirerede skrifttyper i stedet og sætte papirfarven til pergamentsfarvet. Til min overraskelse, hjalp det at se de flotte bogstaver efterhånden danne en tekst <3 Jeg har en del, men her er nogle af dem:
    - Af Pia Frauss: Alle dem her er baseret på rigtig håndskrift
    - Civitype FG: bruger den her, ser pæn ud i brødtekst <3
    - Cardinal: også håndskrift, værd at se på andre skrifttype af samme skaber

• Rimeligt standard at skrive til musik selvfølgelig. Jeg kan godt lide Cirque du Solail-soundtracks. Hvert af deres shows har et, der er forskellige stemninger, og de har et fanatasy vibe med et godt tempo og hovedsageligt ingen forståelig sang.

• Da jeg havde fuld skriveblokade, hjalp det at vælge én karakter og så komme igang med den med søgning af plots og den slags.

Det var hvad jeg havde. Kunne være det også var værd at lave en kl-skrive-playliste et sted med offentlig adgang (YouTube, Spottify, Tidal eller noget).

Tilføjer lige nogle råd, jeg har hørt fra andre, som lyder gode, men jeg ikke personligt har testet:

• Hvis problemet føles som præstationsangst/sceneskræk/"er det nu godt nok", så skriv med fuldt overlæg det dummeste, du kan komme på. Alt du skriver derefter vil være godt, for det kan jo ikke blive værre.

• Hvis du ikke selv ved, hvordan du skal komme videre, så spørg din karakter, hvad de ville gøre og skriv den samtale.

Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 31.03.2020 14:38
Altså... jeg er inde i en periode nu, hvor jeg har lidt svært ved at komme i gang med mine tags. En del er, som før nævnt, musik. For mig behøver det ikke nødvendigvis være stemningsmusik.

En anden ting er, som flere også har gjort, at få andre til at vælge et tal i chatten? Det virker for mig, hvis jeg har mange skyldnere, og det er lidt uoverskueligt.

Som det sidste virkede det faktisk at begynde på den karakter, jeg havde en idé til. Det satte ligesom skub i resten af flowet, og det var nemmere at komme i gang med mine emner, da jeg ligesom havde fået hul på bylden.

Jeg kan også sagtens tilskrive mig ovenstående, og nogle af dem har også virket for mig ^^

Det var lige, hvad jeg havde.

- Karanu
Jinx

Jinx

3261
karakterer

Jinx 31.03.2020 14:58
Super idé med den tråd her! ^^ og er med på idéen om en kl playlist 

Jeg vil give mine råd også :3

~Sange/musik der passer til stemningen, tråden, din karakter eller din karakters personlighed

~Start din krea op ved at svare på den/de tråde du enten føler eller har krea til, for derfra kan det måske give dig et krea boost

~Begræns/skær fra, for det behøver ikke være alt i en tråd du behøver at svare på, eller lade din karakter reagere på. Intet ondt til modparten eller deres svar, men det kan hjælpe ikke at svare på det du ikke føler du kan eller vil svare på

~Læs/stalk tråden du skal svare på, eller andres tråde for tit kan det godt hjælpe til at komme igang, når du har læst de forrige svar i selve tråden, eller måske har stalket andres tråde

~Karakter mood sommetider er man bare i humør til en eller flere bestemte karakterer, så man kan starte med at svare på den/dem, bare for at komme igang 

Blæksprutten

Blæksprutten

<コ:彡

3314
karakterer

Spruttes SUPERTIPS:

1) Skift enhed. F.eks fra stationær til bærbar, eller omvendt.

2) Skift lokation. Gå fra skrivebordet til spisebordet, eller måske sofaen eller sengen. Tag på cafe eller på biblioteket.

3) Skab ro omkring dig. Sluk for støj fra tv eller musik. Ryd op og evt. tænde et lys. Evt. luk andre computerfaner, mute discord og *gisp* ignorer chatten på KL, hvis det hjælper på koncentrationen.

4) Lav en liste over ideer. Ideer til trådens plot eller karakterens udvikling. Det er rart at kunne se et formål med tråden/karakteren og have en udvikling eller en hændelse at se frem til.

5) Spar med din trådpartner eller os andre i chatten. 

6) Kom af med skriveblokeringen ved at skrive et oneshot.

7) Hvis du har mange tråde: Start med det lette, så du kan komme igang med skrivningen. Derefter er der en chance for at de tungere tråde kan besvares.

8) Og mit allerbedste råd: Læs tråden grundigt igennem, så du kan sætte dig bedre ind i handlingen, dialogen og følelserne igen. Virker 9/10 gange 8)
Krystal

Krystal

Skaberinden

5887
karakterer

Krystal 31.03.2020 16:49
Hvis man som mig egentlig ikke har svært ved at skrive, mere det at af og til komme i gang, så kan følgende måske også hjælpe:

- Svar i den tråd eller med den karakter, du har mest lyst til. Dette er allerede nævnt - men nogle gange ligger blokeringen i, at man har svært ved at starte med den ældste tråd først, og det hjælper at skrive sig varm med en anden.

- Husk på, at du ikke behøver komme i 0! Dette har hjulpet mig ekstremt meget til at have et godt flow og få skrevet mere. Hvis målet ikke er at svare i samtlige af sine tråde, men derimod svare i f.eks. to om dagen, så virker det LANGT mere overskueligt.
~ Krys ~

Lux

Lux

De-luxe

4077
karakterer

Lux 31.03.2020 18:44
Lux lækre lommetips: 

- Noter i punkform hvad du gerne vil have din karakter reagerer på, og hvilke tanker din karakter gør sig om hvad der bliver gjort/sagt. Det skaber lidt overblik over tråden. 

Husk her også at overveje hvilken motivation det ligger bagved din karakters reaktion! (Fortid, personlighedstræk, penge etc.)

- Start med bare at få et eller andet ned på papiret i første omgang! Det må gerne være sjusket. Det første jeg skriver ned er som regel ikke det færdige svar jeg sender afsted, men det kan virkelig hjælpe ikke at sidde med er fuldstændigt blankt papir.  

- Vær ikke bange for at lægge dit svar fra dig, lave noget andet og så tage fat i det igen med frisk hjerne. 

- Brug gerne ordbøger eller andet til at pifte ens ordforråd op! Det kan være lækkert og inspirerende at bruge et fancy ord.  

- Overvej om du har nogle go-to karaktertræk. Fx. Vipper hovedet på skrå, leger med sit hår, kniber øjnene skeptisk sammen osv. Det kan gøre det nemmere at sætte rammen for hvad der skal ske bagefter.  

- Vigtigst af alt, hyg dig med det <3
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 29.06.2020 22:57
Syntes det her lød som gode råd også selvom, de er vinklet mod bogskrivning :)

Kilde: link

4 4

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu:
Lige nu: 0 | I dag: 9