Krystal 04.10.2018 13:33
Hej folkens!Jeg skriver dette opslag, fordi der er mange herinde, der ofte siger, de har svært ved at finde på gode svagheder til deres karakterer. Det er også samtidig den mest almindelige grund til, at vi afviser karakterer herinde, at svaghederne mangler eller ikke er godt nok defineret.
Hvad er en god karaktersvaghed?
En god svaghed er en, der giver din karakter udfordringer i forskellige situationer. Det kan være en frygt for noget særligt, en traumatisk oplevelse, der plager karakteren eller en fysisk svaghed, som vanskeliggør arbejdsopgaver eller kampsituationer. Det skal være en svaghed, som du regner med, at karakteren rent faktisk vil blive konfronteret med i spillet, - ellers står den bare i profilen, og du glemmer den med tiden.
Det kan også altid anbefales at tilføje de færdigheder, men har valgt at sætte meget få points i, til karakterens svagheder.
Jeg fandt for nylig denne liste på Reddit, hvor der er nogle rigtig spændende udfordringer/svagheder, som man også kan lade sig inspirere af:
https://www.reddit.com/r/DnDBehindTheScreen/comments/7iobdz/125_character_roleplay_challenges/
Hvad er en mindre god karaktersvaghed?
Problematiske svagheder, som vi ofte støder på, er dem, der er tvetydige og egentlig lige så godt kan være en karakterstyrke. Det kunne f.eks. være ord som "ærlighed" eller "venlighed" - her er man nødt til at uddybe hvorfor dette specifikt er en svaghed for karakteren og eventuelt samtidig tilføje den under styrker.
Noget vi af og til også ser, er svagheder, der egentlig er en interesse. F.eks. svagheder for bestemte typer personer eller bestemte genstande. Disse kan man omformulere, til, at karakteren nemt lader sig friste eller forføre, som jo er det, der underliggende menes.
At spille med sine svagheder
Det allervigtigste er, at man husker at spille med de svagheder, man har tildelt karakteren. Det vil sige, at man skal sørge for, at karakteren rent faktisk bliver udfordret og kommer i situationer, hvor svaghederne kommer til udtryk. Dette giver karakteren mere dybde og gør spillet langt mere interessant - for ærlig talt, en karakter der bare har nemt ved alting er super kedelig at spille med.
Ovenstående betyder ikke, at man konstant behøver kaste sin karakter i nederen situationer - bare, at man generelt tager svaghederne med i sine overvejelser og bruger dem aktivt i spillet!
Jeg håber, at denne tråd kan inspirere jer til at være lidt kreative med jeres karaktersvagheder, så vi slipper for at godkende karakter nr. 100 med "svaghed for rødhårede kvinder" el.lign ;)
I er i øvrigt meget velkomne til at komme med jeres egne input her i tråden!
~ Krys ~