Endelig gik solen igen ned og han vågnede til der var en af besætningsmedlemmerne der stod og så på ham med er smil ”Efter beregningerne er vi der om tyve minutter kaptajn” sagde han og rakte et krus frem ”Fantastisk! Årh, tak Hahn” sagde han og tog imod kruset og tog en tår ”Er det nyt? I så fald, hvem måtte lade livet?” spurgte han og så på Hahn med et hævet øjenbryn. Ikke han klagede over at få varmt blod, men han var ikke vandt til det når de var til søs. Hahn svarede ikke og sukkede blot ”En af kvinderne ville gerne ofre lidt blod til dig…” sagde han og himlede med øjnene. Atreyu så på kruset og grinede ”Hvad er der med de kvinder… Bare fordi de giver mig deres blod så regner de med jeg vil i kanen med dem?” han sukkede kort inden han drak resten og rakte kruset til Hahn og greb ud efter sit tøj. Hurtigt fik han det trukket på og han kørte hånden gennem det sorte hår inden han gik op på dækket ”Mænd… Gør jer klar til at kaste anker i Lazura! Vi er der inden længe! Jeg forventer i hygger jer i byen, mens jeg besøger Elaina! råbte han, for at være sikker på de alle kunne høre ham. Han gik lidt omkring på skibet, nærmest restløs som de nærmede sig. Han vågnede af en form for trance da en af mændene råbte – KAST ANKER! – de måtte være der om kort tid.
Som de gik på land, så han sig omkring, i håb om han kunne finde en der ville enten låne ham en hest en karet, ganske vidst mod betaling. Han gik over til en mand der sad ved nogle heste ”Undskyld mig, hvis nu de får disse, må jeg så låne deres hest til Lennet? Jeg afleverer den tilbage selvfølgelig.. ” sagde han og holdt en læderpose frem med nogle stykker safir. Manden så på ham og nikkede kort og tog imod safir stykkerne ”Behold hende” sagde manden og nikkede kort. Atreyu trak hesten med sig og hoppede op i sadlen inden han svagt hakkede til hesten så den satte af sted. Han ville være ved Lennet på ingen tid! Som han ankom gled han ned af hesten og trak den op mod staldene og så sig omkring inden han trak den indenfor i stalden. Hurtigt fik han taget saddel og hovedtøj af hesten og trak hende ind i en af de ledige båse ”Sådan… Rolig, rolig” sagde han og kørte hånden over mulen på hesten inden han gik ud fra stalden og mod selve herregården. Kort rettede han på skjorten og børstede eventuelle hår af sig så han fremstod anstændig. På vej op til døren krydsede han fingre for at Hector ikke var hjemme, så han faktisk kunne bruge tid med Elaina alene… Men hun var næsten altid alene, så hvorfor skulle dette være en undtagelse? Han stop ved døren og bankede på, trådte nogle skridt tilbage og ventede spændt.
Krystallandet