Alianne_ 06.02.2021 15:50
"Hørt om en kvinde... Fra oven?" Iksenyi kunne ikke tro sine egne ører.
Havde Onelyas lige sagt det? Skulle hun savne Ildtemplet? Det betød... Det betød...
"Skal jeg ... Op?"
Ordene virkede urealistiske. Utopiske. Det overdøvede at Onelyas sluttede af med at snakke om ondskab i verden - ondskab som Yiyi hverken forstod eller havde lyst til at forstå. Det unge, uskyldige sind havde aldrig været god til ondskab og aldrig forstået implikationerne af at vælge en side eller anse nogen for værre end andre. Det indskrænkede verdensbillede bar præg af, at hun kun kendte til en irriterende forældreperson eller en smule surmulen over ikke at måtte få, hvad hun ville have.
Alt det onde i verden var et så stort, umuligt begreb for hende, at det bare prellede af på tankerne.
I stedet satte løftet sig fast. Løftet om at komme op og få en ny læremester for en stund. En ny dansepartner. En kvinde. En kvinde?! Ville det være næsten som ... En mor?
"Hvem er hun?" tillod Iksenyi sig at spørge, mens hun ikke kunne holde sit blik fra at vandre mod brevbeholderen i Onelyas' bælte.
"Og hvor ... Hvor ovenpå?"
Det var næsten som om kvinden
var i den brevbeholder, og Yiyi kunne række ud og finde hende. men det var ord. Hun vidste, der kun var uforståeligt skriblede ord at finde i brevet, og hun ville ødelægge alle sine chancer for at møde denne mystiske kontrol-kvinde, hvis hun blot berørte brevet med for meget entusiasme. Brændende entusiasme.
I det mindste var kinderne tørre og sindet i nogenlunde ro, så Onelyas skulle ikke bekymre sig om at blive brændt af hende. Selvom hun brændte indvendigt af vidensbegær og nysgerrighed for at vide alt - vide det hele - var hun roligere, end hun havde følt sig i kælderen, fyldt med sorg og frygt og harme.
"Jeg vil virkelig gerne, onkel," sagde hun med et næsten bedende tonefald - som om hun stadig var bange for, at han ville ændre mening. Give hende håbet af at kunne komme ovenpå, bare for at tage det væk fra hende igen. Give hende håbet om at være sammen med nogen nye folk bare for at tage det væk og låse hende inde igen.
"Jeg vil virkelig gerne lære mere kontrol. Ellers bliver jeg aldrig en værdig gudinde."
Selvom det føltes som om fremtiden var meget langt væk, vidste hun, at hun ultimativt skulle ende dér. Som en værdig gudinde af Ildtemplet. Men hvordan kunne hun blive det, når hun ikke engang kunne gøre sin onkel stolt - når hun i stedet tvang ham til at låse sig inde for at holde hende i skak. Hun blev nødt til at lære mere kontrol. Nødt til at gøre sin del af arbejdet, sin indsats. Og hvis det kunne gøres oppe i den friske luft og under den skinnende sol, ville hun nok finde den rigtige motivation til at gennemføre træningen.