( *Evil death-stare på Shak og Julian* 8) (lol på smiley) 8> )
Rex lo højlydt af Leara's eksempler på sætninger, man uden tvivl ville bruge hvis en høne fløj forbi. Han kunne se det for sig.
"Altså. De kan sådan set godt flyve. De er jo fugle og den eneste fugl der ikke kan flyve er sådan en lille bitte éen, kaldet en pingvin (Og ja de findes i KL, det bestemmer jeg hermed!). Høns ville sikkert være ganske gode flyvere hvis de havde lidt mere selvtillid. De kan godt flyve, men der er noget i deres, ja, Vægtsfordeling, der ikke stemmer op. Sådan er det faktisk med mange spise fugle, også kalkuner. Det har også noget at gøre med at vi har arvlet dem til at være dumme og flyveløse. Og overfodrede. Man ser jo heller ikke kæmpe, fede duer flyve omkring, det gør vi jo ikke." han lød en smule eftertænksom. Det var i grunden et underligt emne at tale om.
"Men nok om det! Det er, som du selv siger, bare vingerne vi skal bruge. Så den dag du skaffer mig en høne eller to, så laver jeg en lækker høne-et-og-andet til os til aftensmad. Aftale? Godt."
Da hun pludselig smed skoene og gav dem til ham, så han en smule mistroisk ud.
"Sig ikke at du har trådt i et eller andet, og nu ønsker at lade det se ud som om det var
mig der gjorde det. Jeg kender din tankegang din fjollede tøs! Hvis du har trådt i en tyk-høne-klat så bare sig det nu, eller ti for evigt!" han betragtede hende indgående, smilte og tog imod skoene. Fjollerier var der nok af, når han var sammen med Leara. Han smed skoene på jorden og lod de kolde fødder glide ned i dem.
Han svingede jakken af, igen igen, og rakte den til hende.
"Nu kunne jeg så vælge at komme med et supergodt argument for, hvorfor det er din tur til at have jakken på, men jeg tror bare at jeg går med at være den bestemmende og befalende ven der
forlanger at du tager den på. Det nytter jo ikke noget at du bliver så forfrossen, når jeg ligelidt bestemmer mig for ikke at gå mere. Hvem skal så bære mig? Og vi ved begge to at jeg ikke kan tillade mig at dirigere en komplet fremmet rundt i hele byen, bare for morskabens skyld. Det er kun sjovt når det er dig. Så kan jeg nemlig rigtig sidde og fryde mig på din ryg."
Han smålo for sig selv imens de gik videre. Han holdt jakken strakt i armen imod hende. Det så ikke ud til at han havde tænkt sig at skulle til at overtale hende. Han forventede faktisk at hun tog jakken på. Det var der vel heller ikke noget at sige til.
Da hun spurgte ind til, hvorfor man fingrene knækkede når man trak og bøjede dem, så han kort eftertænksom ud. Han havde aldrig rigtigt tænkt over dette. (Det er btw din skyld at jeg sidder og gør det nu. Shame on you!)
"Det ved jeg faktisk ikke," indrømmede han.
Han tænkte over det i nogle sekunder, tog den ene hånd op foran øjnene og 'knækkede' en enkelt finger. Og så den næste. Og den næste. Så fik han en åbenbaring.
"Hvis man knækker sine fingre, så finder man hurtigt ud af at knækkene kun sker i leddene. Jeg har jo studeret menneskers kroppe og anatomi meget," han smilte da han tilføjede, "ikke at mine patienter brød sig så meget om dette, men det er en anden sag. Man kommer ind med en forkølelse og ud uden et knæ. Det hedder betaling."
Han rømmede sig kort før han atter blev seriøst.
"Hvert led er ikke bare en sammensætning af to knogler og lidt sener og sådan. Der er også nogle små, ja hvad skal jeg kalde dem, bobler. Jeg er ikke sikker på hvad de her små bobler omkring ledene bruges til, men hvis trykket ændre sig i ledet, f.eks. hvis du trækker lidt i din finger, så springer boblerne. Og... Ja det er ikke boblerne der laver knækket, men det er en slags... Ja jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare dig det."
Han holdt en kort pause.
"Det er ligesom at der er en slags væg, kaldet en membran. Når boblerne springer så er der jo et u-udfyldt hulrum og dette hulrum har så en membran. I hulrummet er der en slags luftart, der blev dannet da boblen sprang og denne luftart virker som et slags trommeslag imod membranen. Og det er dét der giver knæklyden." (Rex er åbenbart meget forud for sin tid, men wtf det er KL XD)
Han holdt en kort pause og skævede til hende. Hun forstod det sikkert ikke en meter.
"Forstår du?"
De kom endelig ud på noget der lignede en vej. Rex kunne selvfølgelig vejen til huset og satte derfor straks kursen derimod. Han glædede sig til at sætte gang i pejsen og få lidt varme i kroppen.