Treston Reynlest
Forhenværende Ridder af Lysets Krigere - nu vanæret og i eksil
Neutral God
Race / Menneske
Zirra havde jo ret. Det var vel ikke så underligt. Men der var jo også gode grunde til, at han og Josefine var endt som intet andet en venner. Det var stadig det bedste - for dem begge...
Zirras forvirrede spørgsmål rev ham tilbage til nattemørket og den fysiske virkelighed, og han sendte sin lillesøster et skævt blik. "Hvad skal dét tonefald betyde?" spurgte han - temmelig tørt - men standsede så sig selv. Han vidste udmærket, hvad dét tonefald skulle betyde - og han vidste også, at Zirra sikkert gerne uddybede det for ham, hvis hun fik muligheden. Uden passende censur og med referencer til fordums dumheder, han foretrak forblev glemte...
"Ja," sagde han derfor i stedet. "Vi var... meget tæt på at være sammen. Men hun er empat, Zirra - hun føler folks følelser. Som var det hendes egne. Og det gik op for mig, at jeg i princippet ikke kunne vide.. At jeg aldrig ville kunne vide, om hun havde lyst til mig, eller om hun i virkeligheden bare reagerede på at føle min lyst..." Selv nu, hér, gav ordene ham en dårlig smag i munden, og han udstødte en lille, frustreret lyd - kørte en hånd gennem håret. "Det er bare... kompliceret, Zirra. Zalans kompliceret. Der er sket så meget, og vi har virkelig... såret hinanden." Din plan var at dø, var den ikke?! Hendes øjne havde lynet, og han havde kunne læse følelsen af forræderi i hendes øjne. Lige så tydeligt som han selv havde mærket den, da hun havde informeret ham om, at hun ville tage kærligheden fra ham, hvis den fortsat var en kærlighed af dén type, han var klar til at ofre sig for... "Og så på den anden side! På papiret stemmer alting jo! Prøv at forestille dig fars begejstring, hvis jeg kom hjem med en felthealer i Lysets tjeneste, der nu er blevet forfremmet til Diplomat! Han ville slet ikke kunne få sine arme ned af begejstring... Så du ved - i den ideelle verden var det jo slet ikke et spørgsmål. I den ideelle verden havde jeg og Josefine giftet os allerede engang tilbage i 18! Og jeg og Sedna havde aldrig fundet os selv på dét kroværelse, eller i dén skov, eller i dén minegang, hvor Ersten arresterede mig..." Han sukkede - frustreret, men også lidt selvironisk. Bittert. En bitterhed, der var rettet imod ham selv, fordi han trods sine ord godt vidste, at han ikke ville have gjort noget anderledes... "Min pointe er vel, at tingene kunne have set meget anderledes ud..." Så slog en tanke ned i ham, og han blev alvorlig - dukkede hovedet og tilføjede; stille: "For dig også, Zirra..."