Med et sidste blik på Juno, der bare så lidt for veltilfreds ud, trak Treston øjenbrynene opgivende ned over øjnene og satte op af trappen med en lavmælt mumlen, der endte i et fnys over Pax' sarkastiske lort. Et fnys, der med al tydelighed sagde:
Ja, dén er god med dig!
"Min tillid rækker efterhånden omtrent så langt som jeg kan kaste dit lange kadaver..." erklærede han og ville bestemt have sagt mere, men blev afbrudt af Vernon og Vernons krukke med tvivlsomt indhold, der fik Treston til helt instinktivt at søge imod den modsatte side af trappen.
Ovenpå betragtede den forhenværende Ridder kridtstregerne og det blålige, gnistspyende kraftfelt med et udtryk, der var mere end bare almindeligt tvivlsomt. En lille del af ham var faktisk lettet, for ovenpå Vernons eksperimentering nede i køkkenet, havde Treston mere eller mindre forventet at blive mødt med rituel djævelskab i form af ofrede husdyr og okkulte tegn, udført i menneskelig fækalia...
I forhold til dét, var de sirlige kridtstreger og nøje placerede krystaller jo helt civiliserede. Dog havde Treston svært ved at udvise megen tiltro til Vernons evner - heller ikke selvom alting lod til at være, som det burde.
Da Pax begyndte at tale løftede Treston først et langsomt, overrasket øjenbryn - forventede, at der nu ville komme - enten noget flabet eller noget, der rent faktisk var en lille smule ægte... men pakket ind i noget flabet.
I stedet lagde Ulven armen om skuldrene på Treston og gav ham en trussel, pakket ind i ingenting, og Treston bøjede hovedet under en lille, hård latter, for nu var han atter en gang blevet bekræftet i, at han vidste, hvordan verden hang sammen.
"Ja, jeg ved, hvordan den går," bekræftede han - med et stramt smil om læberne - og lagde selv armen om den anden mand, som var de et par drukkammerater på vej hjem fra en våd aften.
"...selvom jeg tør vove og påstå, at selv du ville få et mindre hyr med min fader... Ved du hvad." Han drejede hovedet og forsøgte at fange den andens blik - var godt klar over, at dét, han havde tænkt sig at foreslå, måske ikke var helt retfærdigt, men han kunne ikke komme på noget bedre. Og Josefine havde trods alt været mere end ivrig efter at låne ham krystaller til turen...
"Lad os lave en aftale. Giv mig et år. Et år fra dags dato. Hvis jeg ikke er nået hjem igen inden da, så opsøg Josefine Solberg og forklar hende sagen - så er jeg sikker på, at hun gerne vil lave et udlæg, så du kan få dine krystaller igen, uden at skulle give dig i kast med at true dig til dem, fra en... meget lidt samarbejdsvillig Ridder af Lyset, der desuden ikke aner, at hans mellemste søn associerer sig med slummens bundfald." Treston trak læberne ud i et smil, der på igen måde havde noget med morskab at gøre - højst en snert af galgenhumor. Et smil, der havde til formål at tage toppen af den indlejrede fornærmelse - dog uden at gøre sig alt for umage...
"Josefine arbejder sommetider som healer i Huset, og hun er ét af de bedste mennesker, jeg kender, så hvis det meget uventet skulle komme dertil, at du er nødt til at opsøge hende, så gør mig en tjeneste og opfør dig ordentligt. Så skylder jeg dig én - er det ikke sådan, det fungerer?" Treston klappede igen - stadig med den noget stramme mine.
"Ja, det gør jeg jo nok under alle omstændigheder, men dén må vi tage, når jeg har lov til at gå gennem Dianthos' porte igen..." Med et lille suk slap han den anden og besluttede sig så for, at det jo skulle siges:
"Du skal vide, at jeg er virkelig taknemmelig for-"
Så ramte Ulvens skulder ham som en rambuk, og sendte Treston - snublende og ude af balance - igennem portalen.
Treston nåede knapt at registrere, hvordan det føltes at blive transporteret på magisk vis, før portalen spyttede ham ud, og han ramlede ind i noget
meget hårdt - hørte noget smadre - og fortumlet fandt sig selv liggende halvt ind over et bord med noget, der føltes som smadret porcelæn, stikkende ubehageligt op i ribbenene. Der var ophidsede stemmer og den skramlende lyd af stole, der blev skubbet tilbage, og så blev Treston grebet i nakken og fik vredet armen om på en måde, der mindede ham ubehageligt om den sidste, forfærdelige familiemiddag, hvor Ersten havde hamret ham med ansigtet først ned i bordet, da bølgerne først begyndte at gå højt.
"Hvad ved Zaladins forbandede flok skal dét hér ligne?!" var der én, der brølede, og så blev Treston ellers trukket temmelig ublidt på benene, hvor han blev vidne til et halvt dusin mænd - bænket omkring det opdækkede bord - som stirrede chokerede på dén forstyrrelse, i form af Treston, der havde afbrudt deres middag. Ud af øjenkrogen fangede Treston glimtet, da Tommy - efter et hurtigt blik ud over kaosset - kom på bedre tanker og forsvandt tilbage igennem portalen, inden nogen af de chokerede tilstedeværende skulle nå at få fingrene i ham.
"Jeg-" begyndte Treston at forklare sig, men han nåede ikke længere, før manden, der havde hevet ham på benene, gav ham en knytnæve i siden, der fik ham til at tabe vejret fuldstændig.
En midaldrende mand var fløjet op fra sin stol og stirrede forsvarsbered tog anklagende på de tilstedeværende.
"Hvem af jer?!" krævede han at få at vide, mens en krum finger blev rettet imod Treston.
"Hvem af jer har sat dét hér i værk? Jeg fik at vide, at dette ville være et sikkert møde! At vi kunne tale uforstyrret, og at min tilstedeværelse her ville forblive imellem os der sidder samlet omkring dette bord!"
Udbruddet mødte råbende protester, og flere af de andre mænd kom rødhovede og arrige på benene og gav sig til at brøle i munden på hinanden. Imens gjorde Treston sit yderste for bare at trække vejret nogenlunde normalt oven på slaget. Trække vejret og prøve at finde hoved og hale i, hvad zalan der foregik...
Med et lille plop af forskubbet luft vendte Tommy tilbage til Vernons gamle, forfaldne byhus og trak på skuldrene ved synet af sin chef.
"Noget floppede - vi endte midt i et møde af en art," oplyste han og trak så på skuldrene igen.
"...men jeg nåede ikke at give ham hverken krystallerne eller kompasset, så der er ingen skade sket."