Isiodith lyttede til Ecaeriss ord, og måtte til sin egen overraskelse erkende, at nogle af dem rimede på fornemmelser, der rumsterede i hende selv – det var ikke dem alle, men dog tilstrækkelig til, at hendes isblå øjne funklede af noget, der til forveksling mindede om hengivenhed.
Mange ting kunne siges om den mørkhårede kvinde, men i Heksens hus skulle Isiodith ikke føle sig som et mægtigt og klodset dyr, der truede med at ødelægge de idylliske omgivelser. Det var… en befrielse.
I det at erkendelsen sneg sig ind og slog rod i Isiodiths indre, skridtede hun hen imod kvinden. Der var en ny form for beslutsomhed, at finde henover den tynde skikkelse og ikke mindst i øjnene, der atter søgte Ecaeriss egne.
”
Så jeg er svag og du er ond”, mumlede hun, forinden at hunelveren stillede sit spørgsmål. I grunden vidste Isiodith selv ikke hvorfra, at de kom, men frem kom de og med et lille smil i den ene mundvige, rystede hun dernæst på hovedet – dog ikke til spørgsmålet, men til hendes egen konstatering. ”
Og alt det… fordi, vi er anderledes… det er så befriende, at jeg ikke kan skal vogte mine ord her. Eller være bange for, at jeg ødelægger… noget.”
Isiodith lod smilet i mundvigen vokse en anelse, men det fortrak sig end ikke øjeblikket efter, i det at hun dernæst sagde: ”
Nej. Alt jeg har hørt er historier og sladder. Men… de siger alle sammen noget forskelligt.”