Shrade var afkommet af verdens ærtesuppe. Han var en facade af blank personlighed, affødt af handlinger med konsekvenser. Han kunne åbnes og analyseres, for bag sin maske var han intet andet end et normalt menneske. Alligevel var Shrade ikke normal. Han havde svoret at så længe han havde sin maske, skulle han ikke være et menneske. Han ville ikke føle eller bemærke, bare handle uden tanke om konsekvenser, ligesom ’rigtige’ mennesker havde gjort overfor ham, hele sit liv. Han statuerede sig selv som en pointe overfor livet, som kun de første forstod. Han var noget umenneskeligt, der skjulte sig bag det menneskelige.
Han følte ingenting. Han var hverken vred eller ked, da han greb den spiddede mands krave. Med en relativt ubesværet bevægelse kastede han manden en meters penge over mod til sidste tilbageværende ’mennesker’, der frugtfuldt kiggede på ham. Stilheden sænkede sig over dem. Hans krop holdt op med at bevæge sig. Det tomme metalliske blik var rettet mod menneskerne, men uden at han bevægede sig. Stillet ansigt til ansigt med en uigennemtrængelig mur af menneskelighed, blev selv de svagt paniske mennesker stille, til sådan en grad, at det eneste, der brød stilheden var Shrades flossede, pibende åndedræt. Uden nogen form for advarsel, talte han.
”Tag jeres ven, og smut med jer.”
Blodet var endnu ikke holdt op med at dryppe fra hans højre hånds klør. Han havde spildt andre menneskers blod, men ikke en eneste dråbe af det nåede til hans hånd. Blodet løb nedad, og forlod den smule der var tilbage af hans fingre.
Uden at lægge mærke til om menneskerne løb, vendte han sig mod Venus, og det virkede som om hans tidligere neutralitet og immunitet blev brudt. Hans stemme var stadig roligt, og hans krop var tom, men hans tanker rasede med idéer, som han aldrig ville blive i stand til at forstå. Det var dog lettere at leve i uvidenhed end i ignorance, og da han ikke kendte alternativerne, plagede det ham ikke.
”Hvem arbejder du for? Er det bøllerne? Skulle du lulle mig i tryghed, så de kunne fange mig, eller hvem er det der er efter mig? Fortæl mig…” Hans neutralitet krakelerede, og han hævede sin stemme. ”Jeg har brug for at vide hvorfor!”