Alexander satte sig ubesværet ned over for hende med armene hvilende på sine knæ og lagde mærke til hendes øjenkast mod præsterne. Han tolkede hendes lettelse som et positivt tegn og gad ikke vende sig rundt for at bekræfte det.
”For det første: Din stemme er ikke uden tone. Den lyder dejlig i mine ører. Jeg kender ikke så meget til biologi, og jeg kender da slet ikke dine anlæg for den evne, men jeg kan forestille mig, at hvis du har været udsat for et chok eller en anden ubehagelig oplevelse, kan det have påvirket dine evner.” Han vidste ikke, om hun ville tro ham, men han følte, at han var nødt til at sige det. Hun så ud til at lide under hendes manglende tilhørsforhold, både fysisk og psykisk.
”Vi var skam meget knyttede. Vi voksede op sammen uden så mange jævnaldrende.” Han mærkede et lille stik af savn i sit hjerte og strøg ubevidst brandsåret. Et minde om hende, for hende.
”Jeg holdt meget af at fægte sammen med min søster. Hun var en fænomenal fægter, og jeg nød vores træningsaftener. Jeg har ikke haft en fægtepartner i lang tid, så jeg trænger til at få frisket mine færdigheder op… - og det skader vist ikke at kunne forsvare sig selv i disse urolige tider!” Han ville egentlig ikke have nævnt magtskiftet, da han ikke var sikker på, hvor hun stod, men bemærkningen var kommet, endnu inden han havde fået tænkt over den. Lidt ubehagelig til mode skiftede han emne.
Han vejede sine ord med omhu, for han med stille stemme begyndte at fortælle:
”Angående din følelse af, at dyr undgår dig, kan jeg ikke tale for andre end mine egne artsfæller.” Han ville egentlig helst ikke uddybe sin evne alt for meget, men ville på en eller anden måde gerne muntre hende op igen.
”Jeg kan forestille mig, hvordan jeg ville have det, hvis jeg blev udstødt af racefællesskabet. Det gør mig ondt.” Han bøjede medfølende hovedet og så på hende gennem sit gyldne pandehår.
”Jeg har selv evnen til at skifte form til… ja, du kan jo selv se!” Han lod formskiftningen begynde, men kontrollerede den, så det kun var hans ansigt, der fik de markante gepardaftegninger. Hans gyldne hår skiftede farve til en mørkebrun manke og hans blå øjne ændredes og reflekterede da faklerne i en mørkegylden nuance. Efter få sekunder skiftede han tilbage igen, uvillig til at risikere præsternes bevågenhed. Opmærksom på hendes reaktioner sad han klar, hvis hun skulle begynde at skrige op og tiltrække sig de gamle mænds opmærksomhed. I så fald ville han enten stikke af eller paralysere hende, men han nød virkeligt hendes selskab, og det var også derfor, han havde løbet risikoen ved at vise hende hans anden skikkelse.
//Frys.