Corinth kunne ikke samle op på andres tanker.
Desværre. At være mødt med en form for mentalisme, eller sågar blot tankelæsning, havde nok været meget gavnende.
Givende. Det havde kunne afsløre slibrige hemmeligheder og uudtalte ønsker, ligeså let som en biavler høstede honning. Ligeså klæbende, tillokkende og sødt, var det nemlig for skyggesønnen.
Men det kunne han ikke. I sidste ende, var det måske endda meget godt.
Når man ikke kunne snyde sig til det, lærte man det på den 'hårde' måde, og Corinth ville bestemt beskrive sig selv som en menneskekender, her på sine senere dage. Menneske
æder, svarede ekkoet ham.
Den stilfærdige, rettende hvisken blev med kølig, dissocierende arrogance skubbet bagud, da han i stedet kom op på siden af Eskild igen, stadigvæk nysgerrig i sin opmærksomhed.
Jeg giver dig ikke svaret på dine problemer.
Et kort sekund holdt Corinth inde, hånden afventende svævende over rækværket af trappen, som ledte op til hoveddøren og et lidt smørret smil om læberne.
Katten efter musen, simpelthen. Men hans ord om hjemmet skubbede skridtene frem igen, Corinth bevægede sig forbi ham - op af trappen - og endte med at nikke lidt løst i stedet.
Havde han regnet med gotiske statuer af grædende engle, slidt håndarbejde og huller i facaden? Smigrende.
Godt på vej til at åbne op for dem, var det at Corinths hånd fattede messingarbejdet i hoveddøren. Under handsken var metallet koldt, men det var ikke dét der sendte en gysen igennem Corinths krop, da han i et lille ryk vendte sig halvt omkring for at invitere ham ordentligt ind - og til sin overraskelse stirrede op i de tomme øjne fra den anden.
Tæt. Hvis intimsfære ikke var et udvandet ord for Corinth i forvejen, blev han kun bekræftet i det nu,
der var virkelig ikke meget stolthed at komme efter, mere.
Gå lidt længere, gør det lidt voldsommere. De mørke øjne ramte i solens stråler en kant af rød, som Eskilds døde øjne næppe fik set.
"... .." Så kommanderende. Der var vel en grund til at han arbejdede som vagt.
Corinth svarede ham ikke verbalt. Ikke med det samme. I stedet slap hånden messingen, og rakte i stedet ud efter den højere mands skarpe kæbeparti. Og det var ikke fordi han skyndte på det. Nej, med rig mulighed for at trække sig, indsnævrede Corinth sig på det solbrune ansigt foran ham, og vippede det lidt ned, da han fik fat.
"Jeg vil gerne male dig" kom det overvejende (ærligt) fra ham, egentlig ret monotont. Og som havde han samlet en udstillingsmodel fra Balzeras slavemarked op, vippede han Eskilds vinkler i håndens greb, et næsten professionelt toneleje i stemmen.
"Og på grund af dét, ville jeg lære dig at kende. Høre om det var muligt. Indynde mig lidt. Men Eskild.." og det faldt i en dybere oktav, da noget grådigt sneg sig ind over ordene.
Et mere sultent smil, et der overtog hans pæne handels-facade
, omend det på afstand stadigvæk kunne være kønt.
"Jeg tror ikke længere du er en person man skal lære at kende" tillykke,
du ændrede mit fokus. Eskild var et redskab,
og tydeligvis ikke kun for byvagten, Cullin eller en helt tredje. Han kunne måske være hans, helt uden at de behøvede at vener venner.
"Lad mig udnytte dig lidt. Jeg skal nok betale dig pænt, på den ene eller anden måde - og hvis det er sex du ønsker, skal jeg nok også hore mig ud til dig. Så.. hvad siger du?" og han - fik han lov - skubbede lidt til underlæben med tommelfingeren, upåvirket af de lidt usmagelige ord han ytrede. Tværtimod så han næsten lidt tændt ud ved det sidste, ikke særlig beskyttende om sin egen, eh, ære.
"We don't make mistakes - we just have happy accidents"