Treston Reynlest
Forhenværende Ridder af Lysets Krigere - nu vanæret og i eksil
Neutral God
Race / Menneske
”Herre Ridder,” hilste Portvagten og gjorde en forhastet honnør. Han var ung - meget ung - og den ikoniske hjelm fik hans hoved til at se meget stort ud i proportion til hans endnu temmelig drengede skuldre. ”De skulle vel ikke have tid, til at komme med mig et øjeblik?”
Normalt ville Treston have sagt: ”Jo, selvfølgelig,” og være gået med knægten uden tøven - stillet spørgsmål bagefter, og alt dét dér. Men det var han selvsagt ikke synderlig tilbøjelig til i dag, så i stedet gjorde han sit bedste for at lægge ansigtet i beklagende folder, mens hjertet stadig bankede hurtigere og hurtigere i hans bryst.
”Jeg har en aftale, jeg skal nå, inde i byen,” svarede han derfor, og følte så alligevel at han blev nødt til at tilføje: ”Men hvad drejer det sig om?”
Det var som om spørgsmålet fik skrællet de sidste lag af professionel alvor af knægten, så usikkerheden skinnede klart igennem. Ved Guderne… Han kunne ikke være meget mere end et par år ældre end Soris…
”Vi… Der er opstået en situation… med en rubinsk købmand…” Knægten skubbede hjelmen bedre på plads. ”Normalt ville jeg aldrig forstyrre Dem på dén hér måde, men vores vagtmester måtte lægge sig med et ildebefindende hen over middag, og den næste senior-vagt møder først ind når aftenklokken lyder…”
Treston skar en grimasse, kastede et hurtigt blik op imod den nu nærmest orangerøde sol, der næsten var forsvundet bag bakkerne, og sukkede. Overgav sig til omstændighederne.
”Vis vej,” mumlede han - roligere nu, men stadig en smule bekymret over, at dét hér unægtelig ville forsinke ham…
Så rystede han på hovedet og gjorde tegn til knægten om at vise vej. Det var ikke så skidemeget at gøre ved det - det ville virke alt for underligt, hvis han nægtede at hjælpe en kollega. Ulven måtte bare finde sig i at vente…
’Situationen’, som knægten havde kaldt den, viste sig at indbefatte en lille, hidsig, rubinsk købmand, der ikke for sin død ville acceptere, at hans handelsbevilling var et halvt år for gammel, og derfor råbte og skreg og kæftede op over, at Portvagterne havde nægtet ham adgang.
Det krævede alle Trestons beskedne sprogkundskaber, hans fulde autoritet og dét, der var tilbage af hans tålmodighed at få købmanden talt ned. Og derefter tog det ham næsten tyve minutter at få sat i værk, at en lovkyndig blev hentet ned til Sydporten, så købmandens handelsbevilling kunne genforhandles.
Da han endelig kunne sige farvel til Portvagten, var det en lettet knægt, der gjorde honnør efter ham, og en temmelig irriteret og tidspresset Treston, der endelig kunne sætte kursen ned ad gaden - ind imellem Nedre Bydels små, lave huse.