Så han var over halvvejs, da byvagten stillede sit næste spørgsmål. Skeen stoppede halvvejs mellem tallerken og mund og de grå øjne fik kort et mørkt udtryk, mens han stirrede ned i bordet. Tænksomt og overvejende. Skulle han uddybe eller bare fyre noget lort af? Det var en byvagt. Hans svoren fjende. Men manden havde slæbt ham hjem i sin egen seng, bare for at han kunne sove. Og nu sad han her og spiste hans mad. Skeen fortsatte sin bane og han tyggede langsomt, som han prøvede at beslutte sig for om han skulle svare.
Til sidst gav han op, han havde aldrig været en mand, der gik op i at holde ting for sig selv og han gad ærligt talt ikke skulle slås for at undgå at fortælle noget, flere godt vidste i forvejen. Ind til videre havde byvagten jo heller ikke ligefrem virket specielt fordømmende. Så han tyggede for første gang roligt af munden og rettede så blikket mod den gråhårede mand, mens han svingede skeen til at pege på ham.
"Hvor gammel tror du jeg er?" Han gav ham ikke mulighed for at svare, han ville nok sige det samme som alle andre. "Sidst i 30'erne, ikke? Ja, nej, jeg er... hvad er vi i? 2018? Så må jeg være omkring... 69."
Han så ned på sin mad igen og skovlede en mundfuld op, i et helt andet tempo end før. Nok en indikation på, at emnet betød mere for ham, end hvad resten af hans udstråling og opførsel sagde. Hans forbandelse og de medfølgende komplikationer havde redet ham som en mare i mange år. Hvilket også var grunden til, at han sjældent frivilligt gav sig til at snakke om den. Det førte sjældent noget godt med sig alligevel.
"Og ja, jeg er bare et skide menneske. Ingen spændende racer i det her kadaver." Hans blik gled op og fandt mandens, udtryksløst og alligevel med et snert af uendelig træthed. Lige nu gad han vitterligt ikke mere.
Krystallandet