Beon smilede over hendes kommentar. Han vidste meget, men jo mere han lærte og fandt ud af, des flere dører åbnede der sig frem, med ting han absolut intet vidste om. Det var frustrerende, men på samme tid, vidste han også at han aldrig kom til at kede sig. Han ville aldrig nå til stadiet hvor der ikke var mere at lærer. Ikke i hans levetid i hvert fald. Beon var ganske realistisk hvad det angik. Han blev født som menneske, og ville dø som et. Og genopstå ville simpelthen være for ondt mod ham, selv hvis det var Zaladin selv! ”
Et par.. stykker..” svarede han med et morerne smil på læberne. ”
Ud over vores eget, kan jeg tale Elvisk og Orkssprog, selvom det sidste mere er til husbehov. Jeg har lært en smule aquariansk og Sylvan, men det er begrænset hvor meget det bliver brugt, andet end til når jeg læser.” deriblandt kunne han også læse oldkrystalliansk, men efterhånden mente han også at havde listet rigeligt med sprog op, taget hans alder og race i betragtning. Hans elvisk var ikke perfekt, og havde dialekt af bjergene. Noget i ham ville også gerne lærer at tale dværgenes bryske sprog, men dem kendte han i forvejen ikke mange af, og de lukkede sjældent fremmede ind i deres nærvær.
”
Jeg har ikke læst så meget endnu. Orkers håndskrift er ikke den pæneste” Der var en drillende tone i hans ord og han smilede også til hende. At han ikke var nået så langt lå nok mest i at våbenbrug og ikke mindst fremstilling af disse, sjældent interesserede ham. Meget af det gik i forvejen gennem oplæring, så intet var helt fuldendt i sætningerne og meget inforstået. Mund til mund metoden var vidst stadig foretrukken og ligeledes brugt til deres historiske ting. Men som tiderne havde ændret sig var sharmanerne og de gamle vise, som de vist blev kaldt, været bedre til at nedskrive hvad de havde set og oplevet igennem deres liv. Ritualer var heller ikke unormalt at finde et nedskrevet afsnit om. Han rejste sig fra sin stol og gav sig til at kigge på en rulle af pergamenter, mest for at distraherer en tanke der havde ramt ham af at se Asha ligge på hans seng. ”
Mok’garu-klanen?” lidt et spørgsmål, men han regnede med at havde hørt rigtigt. Han fik fat i en brun pergamentrulle, med pletter der så ud til at stamme fra blod, men Beon var ikke sikker. Indtørret var de i hvert fald. Beon gik tilbage, ikke at det tog mange skridt i det lille værelse, og satte sig på sengekanten, omkring der hvor Ashas ben startede. Det var også der han nemmest kunne finde plads. Han rullede pergamentet op og kiggede på de krogede og ikke mindst primitivt skrevet tegn med en rynken i panden. ”
Her – Der står noget om de tidligere klanlederer og deres bedrifter.” der var også nogle aftegninger af hvad Beon gik ud fra var genstande som var gået i arv nedefter når en ny leder overtog posten. Noget han kunne læse sig frem til ikke var blodbeslægtet hver gang. Ikke at det undrede ham, når man tænkte på orkers mere krigeriske natur.
I'm no man of honor, my guilt runs dark and deep
My Oaths betray each other 'till there's nothing let to keep