Ray lo ved hendes ultimatum. Åh ja, hvem ville han mon blive mest bange for? I sidste ende havde hun nok ret - når man vænnede sig til havfolket, så var de nærmest behagelige at være omkring. Der var noget fascinerende over dem. Noget yndefuldt og smukt. Det var nok det indtryk Isis havde givet ham, og inderst inde var han dybt taknemlig for at det var hende han havde mødt og ikke en anden. I sidste ende var han faktisk - tænk at han skulle indrømme det - taknemlig for at hun havde forvandlet ham.
Han brød ud i en mild latter.
"Nej da! Jeg frygter intet, min kære. Uanset hvad der sker, kan du altid komme til mig! Jeg er uden frygt. Uovervindelig! Virkelig." Han smilte og blinkede til hende. Forvandlingen havde været omvæltende.
Da de atter talte om det magiske vand, vendte han blikket imod det. Han betratede hende indgående, imens hun talte, og smilte en anelse. Stadig.
"Jeg er glad for at du siger, at du ikke har haft brug for det. Jeg håber det vil fortsætte sådan." sagde han oprigtigt, da han ikke på nogen måde ønskede at hun skulle komme til skade. Sådan noget burde man ikke ønske for nogen, og da slet ikke Isis. Selvom hun måske fortjente en mindre straf for at forvandle ham mod sin vilje, men på den anden side...
Han smilte igen, da hun begyndte at tale om byens ældre, som tilsyneladende var temmelig gammel. Hvis krystallerne kunne give en et længere liv, var der endnu mere grund til at mennesker ikke skulle have adgang til disse kilder. Mennesker havde altid været grådige og de havde altid søgt efter evigt liv - det var et faktum. Det var fascinerende, og som en videnskabsmand ville Ray nyde at studere disse krystaller samt vandet der flød i hulerne. Alligevel var der en del af ham, som hellere ville lade det være et mysterium.
Da Isis svømmede ned, for at hente en krystal betragtede han hende opmærksomt. Da hun efterfølgende tilbød ham den, så han ganske overrasket ud.
"Mig?" Det havde han bestemt ikke forventet. Han anede ikke hvad han skulle sige. Han fortjente den ligefrem? Han blev en anelse rød i kinderne. De havde trods alt lige konkluderet at disse krystaller muligvis kunne forlænge ens liv. Han tog tøvende imod krystallen, og vendte og drejede den i hånden. Den var ubeskrivelig smuk, som den lå der og lyste op. Han ville sige noget, for at vise sin taknemlighed, men han kunne ikke få andet ud end
"Tusind tak!"
Han havde nok følt sig lidt dum over sin reaktion og sin tak, hvis han ikke havde været så optaget af den kolde blå lysende krystal.