Granny 11.05.2021 19:09
Pax hverken kunne eller ville skjule sit voksende smil. Hans stålgrå øje glimtede af spøgefuldhed og på intet tidspunkt forlod de Junos skikkelse, mens de gik. Han nikkede og anlagde et påtaget eftertænksomt udtryk, hvorefter han prompte svarede: ”Vampyrer. Det havde jeg slet ikke tænkt på, men du har ret.” Pax blinkede til Juno men skar derefter øjeblikkeligt en pinefuld grimasse, da den andens alt for kolde hænder fandt fæstne mod hans til stadighed våde hud. Hans muskler spændtes og han lo anstrengt, hans egne hænder straks søgende mod Junos, pressende dem ind mod ham i håb om, at de begge straks fik varmen.Han trak lidt på den ene skulder og rystede så på hovedet. ”Jeg har ikke sagt, hvad jeg skulle bruge det til eller hvor mange, vi ville være. Han vil aldrig tro, at jeg er her alene med min ægtefælle og at jeg satte det hele i værk for at glæde dig.” Pax så bestemt Juno i øjnene, påbød ham at høre efter og stole på ham. Han vidste, hvad han havde gjort, hvad han havde bedt om og skønt sådan en som ham ikke kunne regne med meget, så stolede Pax på baronen – eller, ikke ham personligt, men på hans grådighed…
”Hvis han er lidt smart – eller hjernedød, hvordan man nu ser på det – så tænker han, at jeg skal bruge det som et opsamlingssted. Du ved, varelevering.” Det var ikke ualmindeligt, at Pax strakte sine egne handelsruter til landsbyerne omkring Dianthos. Til tider kunne det være mere sikkert, et sted, hvor han kunne opbevare den mest værdifulde last fra havnen eller fra længere mod nord, indtil han vidste, at han uden problemer kunne få dét det sidste stykke hjem. ”Du skal ikke være bekymret. Selv hvis vi får gæster… det er så stort, at vi har en kæmpe fordel uanset.”