Det meste af eftermiddagen var gået på at se de forskellige tjenestefolk og tjekke op på kvoterne. Især madkvote forholdt sig godt, de havde en god kok der var specielt god til at effektivisere maden, således at der var mad til længere tid. Det gav en tryghed at de havde mad. Elaina fik skrevet det hele ned i deres arkiv bøger. Imens hun sad i arbejdsrummet var en af tjenestepigerne kommet ind med et brev til hende. Hun kunne se på symbolet at det var fra Hektor, med hendes små fingre fik hun åbnet brevet og læste roligt hvad han ville.
Til Elaina de’Lacour.
Jeg håber på, at du får dette brev i tide og ikke at det falder i de forkerte hænder, ikke at jeg tror andre ville få noget brugbart ud af det.
Tilstanden i hovedstaden virker stadig stabilt og forholdsvis roligt, taget i betrækning med denne mørke som hviler over os alle, folk har ikke opgivet deres livsstil eller håbet, de er måske mere forsigtige men de tror stadig på lyset ved enden af tunnelen vi alle oplever.
Jeg har per efter dine instrukser og anbefalinger prøvet på, at komme i kontakt med nogle fra adelen og diverse handelsmænd, for at se om jeg kan få fremskaffet flere forsyninger. Den del er let nok, men problemet ligger i, at mad og drikkelse er en høj efterspørgsels, så de forlanger langt flere krystal end normalt! Jeg kan virkelig ikke forstå, hvordan de kan være sådan nogle gribbe i disse stunder! Krystaller er ikke hvad som fylder en persons mave! Hvis blot du var her, ville jeg føle mig mere tryg og sikker omkring disse forhandlinger, jeg er soldat, ikke en handelsmand.
Jeg håber på, at lenet stadig behandler dig godt og alt er vel med dig. Hvis der er problemer med nogle, særligt de nærmeste, kan du bede dem om at kende deres plads og opfordre dem til at tænke på det større billede.
Jeg finder det morsomt og paradoksalt, at jeg har nemmere ved at udtrykke både mine bekymringer og håb i et dokument end jeg har ansigt til ansigt med dig. Det burde ikke være sådan.
Jeg regner med at vende tilbage til lenet inden for nogle uger, forhåbentligt med en aftale i hus, må Aladrios og Azur hjælpe mig med dette.
Isari være med dig, æret Hustru.
Hektor.
Selv hun fandt det paradoksalt at han kunne udtrykke sig mere, og bedre på skrift, men måske var det måden de kunne lære hinanden at kende. Hun ville gerne have været der, men nok mest for forhandlingernes skyld. Hun elskede den magt og form for adrenalinkik man fik af det, hun havde kun været med på få, sammen med hendes bror. Elaina ville så gerne lære mere på det område og blive en endnu bedre hertuginde. Det anede hende dog at folkene ville forlænge flere og flere krystaller som mørket forsatte. Dette betød også at de som familie måtte bruge færre krystaller, og den ene i familien som brugte mange krystaller var Hektors søster Astra. Elaina følte det som pligt at hun måtte overbringe denne nyhed og få hende til at forstå hvor vigtigt det var hendes forbrug skulle halveres i hvert fald! Elaina sendte derfor bud efter Astra, og imens hun ventede forsatte hun med at skrive i bøgerne.