Nu var hun der igen, tusmørket havde lagt sig over byen og få lanterner var begyndt at blive tændt efter skikkelsen hvirvlede støv op fra den tørre gade der efterhånden ikke havde set regn længe.
Omsider åbnede hun døren til kroen, der var overraskende stille på en aften som denne, ellers var det bare længe siden at Izilarna havde været i byen, hun krængede kort næsen inden hun gik op til disken.
"Kan jeg få fyldt den her?" Den hvidhårede kvinde smed et vadeskind op på disken, som var så tomt de kunne blive "Jeg får også brug for et sted at sove, har I flere værelser?" Kvinden skubbede en lok til side og gav den storbarmede kvinde på den anden side af disken et spørgende blik.
"Det kan du tro, fire jader!"
Izilarna så forstenet på kvinden et øjeblik, som havde hun lige hevet en stor blæksprutte frem fra disken og havde taget den på hovedet.
"Fire jader? Fire? FIRE JADER?" Izilarna trådte et skridt tilbage og tog sig kortvarigt til ansigtet. "Kan man ikke være væk et års tid uden verdenen går af lave?"
"Beklager, men brøndene tørrer ud, vand er svært at komme til efterhånen, og dit vadeskind er stor!"
Det værste var, at Izilarna var klar over det, hun havde vandret igennem landet og set kornet bukke under, træer visne og floder løbe tørre. Hun gned sig i øjnene, hun var ved at dø af tørst, faktisk føltes hendes svælg og tunge som en ørken. Det sidste væske hun havde fået havde været en smule muddervand fra en sørgelig å.
"Kan du starte med at fylde mit vadeskind, så sætter jeg mig over og tjekker min økonomi igennem imens?"

Krystallandet