Torfinn kiggede imod himlen og så sin fugl kredse. Han skiftede retning, så han gik imod hvad den kredsede om. Han var ikke helt sikker på hvad fuglen ville fortælle ham. Torfinn smilede let ved tanken om, at fuglen måske havde udpeget et bytte helt selv. Han snortede ind og sendte et slimklat mod jorden, inden han højlydt gabte. En kvinde kiggede olmt i hans retning, og Torfinn slog en latter op, imens han viste hende sit ufine tandsæt. Hun rystede på hovedet, men betragtede ham fortsat, som han gik. Torfinn fnøs. Han måtte holde sig selv i ave - han befandt sig i hovedstadens hellige bydel. Et fejltrin og han ville finde sine dagens endeligt. "Ja, du aner ikke hvad jeg har lavet, gør du?" tænkte han, som han mødte en patruljerende byvagts blik. Han sendte ham et falsk smil og tog et æble op af lommen. Han havde let snuppet det fra en af boderne ved markedet. Saften drev ned af Torfinns hage imens han med æblet i hånden muntert begyndte at fløjte. Snart ville der ske noget, som ingen af byfjolserne ville have set komme. Det svære ville ikke være at udføre gerningen, men at slippe afsted med det. Dette skulle bare være begyndelse. Torfinn kendte ikke til litteratur, underholdning, arbejde, moral eller mange andre ting; men han kendte til folk. Dette ville være begyndelse på noget stort - det var han sikker på.
"Hvem mon finder en daggert i hjertet?" tænkte han. En mand forsøgte at passere udenom ham på hans venstre side, men Torfinn stødte hårdt sin skulder imod mandens. "Måske dig?" spurgte han og så manden i øjnene. Manden skar tænder og svarede bare "Opfør dig ordenligt, din bums, eller jeg tilkalder vagterne". Torfinn spilede øjnene op, "Jeg er bar' en bums, ikk'?" han spyttede igen, denne gang mod mandens sko. "Ingen grund til at tilkalde vagterne, vel?" manden fnøs af ham og kom hurtigt videre. Torfinn stoppede op, spiste æblet færdigt og proppede så skroget i lommen. Mon der ville ske noget han kunne udnytte til sin fordel, inden legene begyndte? Mon han bare skulle distrahere sig selv lidt, inden han gik igang? Han havde allerede vagt en smule opsigt, så enten måtte han udbvgge det, eller også måtte han vente til en anden dag.