Cassa lyttede til Lucas ord mens han malede..
Den første tanke der slog ham, var at denne Luca var en tjener af mørkets lord, og at han ønskede at holde ham ung... Men på den anden side; Morgoth vidste jo alt om kilderne.. Ja, faktisk syntes Cassa at huske engang; lang tid siden, hvor han havde hjulpet Morgoth til en af disse. Og hvad havde det bragt ham nu? Morgoth var blevet selveste hr ond og grusom.. En svag rynke viste sig på næseryggen af Cassa ved tanken.
Men ud fra dette tankemønster, konkluderede han at det ikke kunne skade nogen at hjælpe den fremmede.
Han nikkede forstående.
"De magiske kilder.." lød hans svar langsomt.
"Det er efterhånden længe siden jeg har begivet mig derop ad..." fortsatte han så.. Malede videre.
"Men det skulle ikke blive umuligt at finde stedet igen.." lød det så tænksomt fra ham, mens hans tanker rodede igennem tingene tilbage i palæet.. Der lå vist et kort imellem de andre papire i komodeskuffen i det store bibliotek... den øverste til højre..
Den ældre kvinde vendte snart tilbage med endnu en kop te.. hun rakte den mod Luca ud af vinduet. og stod så bare med et stille smil mens hun så på at Cassa nu lagde det sidste penselstrøg.
Cassa, som stod på en stige, trådte nu ned.
"Huset er malet nu, frue.." lød det i en blid stemme til den ældre kone. Hendes gamle øjne lyste nærmest med fornyet glæde.
"Tusind tak. Tusind tusind tak, mr Nova!" de gamle hænder rakte rystende ud mod ham, hvor han lod hende tage sin ene hånd.
"Må Isari være Dem nådig! Vent her, kære barn.. Jeg vil give Dem betaling for Deres hjælp." Hun skulle til at gå, men Cassa stoppede hende.
"Vent Frue.." lød det fra ham, inden han slap hendes hænder.. Han åbnede frakken, hvor han fandt en lille lærredspose frem, rakte den til hende.
"En god gerning er intet værd, hvis den skal vejes af i guld og sølv. Heller ej vil Det bringe Dem selv megen glæde, hvis De betaler mig som De kunne betale en hver anden malersvend. Sandeligt vil jeg påstå at det er til langt mere gavn, hvis De tager imod denne almisse.." han rakte posen frem, lod den falde i hendes hænder.
"Jeg ved De vil bruge disse med et godt hjerte, og i den rette ånd." han trådte bagud, bukkede høfligt som man nu gjorde til ældre mennesker.
Den ældre dame fik næsten tåre i øjnene.
"Må du modtage Isaris barmhjertighed! Hvis blot der var flere af Deres slags, min gode mand, så ville verdne blive et bedre sted... Isari velsigne Dem!" hun nikkede, bukkede tilbage og lukkede så langsomt vinduet til..
Cassa smilte som en afsked inden han så hun trak gardinerne for.
Dernæst så han mod Luca igen, lukkede frakken på ny inden han talte.
"Jeg er ked af at De måtte vente så længe.." lød det så.. Der var en forskel i hans måde at tale på når han talte til den ældre, i forhold til når han talte til Luca.. Høflighed var en vigtig egenskab for Cassa. Ældre mennesker skulle behandles med stor respekt.
__•?†Cassa Giacomo Nova - Lysets Konge?•__