Der havde Neculai hørt historien om Finnian, vampyren som Neculai ikke havde set efter deres adskilles og han havde haft tænkt på hvad den yngre vampyr havde fortaget sig siden deres uheldige kidnapning til Strigas slot.
Nu var Neculai igen i gang med forsøg på skrive de rette ord i brevet, men han krøllede igen pergamentet samme og smed det på gulvet til andre sammenfolde kugler.
Finnian, jeg ved ikke om rygterne taler sandt eller om det overhoved er rigtig at du var blevet set nær Zircon.
Som du husker, blev vi begge taget til fange af Striga og hendes kone, de udviste mig fra slottet da jeg nægtede at arbejde for dem. Jeg fortrød altid, at jeg ikke var i stand til at snakke dem til fornuft i forhold til at lade dig gå fri. Da jeg hørte historien om Miska havde set dig, ledte jeg længe efter styrken til at kunne skrive disse ord.
Jeg ved at det nok åbner gamle sår at skrive nu, og at jeg intet forvente ved at kontakte dig nu. Du må forstå, at jeg valgt stilheden frem for at blive genbesøgt at Strigas varulv, eller varulvene der efter. Jeg har aldrig været anlagt til kamp, og der er ingen af os her i Tusmørkedalen som havde magt nok til kunne indtage deres fæstning. Jeg har truffet mange dårlige valg i mit liv, men intet har siden min kones død sat dårligere smag i min mund end at efterlade dig blandt de to kvinder.
Jeg vil gerne bryde min stilhed, med en invitation om at mødes igen og hvis du ikke føler dig klar til stå ansigt til ansigt kan du betragte dette brev som en åben invitation til at skrive tilbage til mig.
Måske kan vi to genfinde en form fred, ved at se hinanden igen? Der er mange ting som jeg gerne vil fortælle dig om, og jeg håber inderlig at du fik chancen for at komme ud og se verden, efter at jeg ikke kunne overholde mit løfte om at tage dig med ud i natten på jagt sammen.
Må hvem end der ledt dig videre i livet, have været den mest heldig person.
Jeg håber du vil svar tilbage, men jeg forventer ikke noget.
Neculai
Tilfred med ordne som han var kommet til, valgt Neculai at signere brevet med en smule af hans eget blod. Han stod op fra skrivebordet, fandt tasken frem og pakkede brevet ned før han forlod gravkrypten for finde en budbringer som ville kunne få brevet op til Zircon.