Men hvis han holdt fri, begyndte han jo at tænke tanker han ikke ville komme i nærheden af. En hvis høj, lyshåret mand med spidse ører havde det med at snige sig ind i hans tankemønster, ufrivilligt selvfølgelig, og den eneste måde han kunne holde det lidt på afstand var at bruge sin energi på opgaver og arbejde. Medmindre han selvfølgelig.. skulle på patrulje med ovennævnte mand.
Stian skulle egentlig have fulgtes med sin mor til Midvinterballet, men da hun var blevet syg, måtte hun aflyse, og Stian var kommet alene. "Skal jeg ikke hellere blive hjemme?" havde han spurgt sin mor, "Så kan jeg passe på dig og lave te."
"Pjat med dig, min søn." lød det nasalt fra hans mor, "Det er bare en mild forkølelse." hun smilede kært til ham og aede ham over panden, "Tag du afsted og mor dig lidt."
Hans mor havde troet at han ville blive hjemme for hende, men det var egentlig for ham selv. Han gnubbede sig over næseryggen og forsøgte at tilpasse sig den festlige atmosfære - Han kunne da godt more sig i ny og næ - men dette plejede at være hans arbejdsplads. Så lige nu følte han sig utilpas. Stians mor havde også fået ham i lidt pænere tøj, ikke at det kunne måle sig med jakkesæt, og glimtende kjoler - men det var noget andet end uniformen han bar til hverdag.
Stians tøj bestod af en hvid linnedskjorte med kravatkrave, og bindesnørre, som var stoppet ned i bukserne. Ærmerne var luftige og brede, og puffede nede omkring hans håndled. Hans bukser var høje i en mørkeblå farve, og klemte hans talje ind, så det fik skjorten til at pose lidt udover i flotte folder. Skoene var egentlig ikke noget særligt. De var blot i en brunlig farve og mindede om tøfler. Hans blonde lokker var strøget tilbage (ligesom sidste bal han var vagt til) Og han stod bare og hang i nærheden af vinene.
For at løsne lidt op havde han drukket et par glas allerede. Det var normalt ikke hans stil, og han plejede egentlig at være ret fornuftig med hvor meget han fik indenbords. Han var vel på sit 6-7 glas allerede, og følte sig en smule summende i kroppen. Han anede heller ikke hvor stærk vinen var, blot at den smagte godt, og det holdt ham beskæftiget. Jeg bliver her bare lidt endnu og så går jeg.

Krystallandet