" Selvfølgelig ville du det.. Efter du havde spist dem.. Hm? " brummede manden en smule forpustet over hende. Han var løbet efter Elisa, da et par af hans æbler havde fået arme og ben og var begyndt at følge efter hende, da hun var gået forbi boden. Det var jo ikke fordi hun ville stjæle dem.. Bare låne dem som selskab på hendes tur gennem markedspladsen! Elisa gispede forarget over mandens anklage og den ene hånd fandt hurtigt forfærdet op til brystkassen.
" Det kunne jeg aldrig finde på! De var jo mine venner.. " Det sidste blev mumlet en smule, da der ikke længere var særlig meget liv i æblerne, der nu var i mandens frie hånd. Hun havde synes det var synd de skulle hænge klemt sammen der. Manden fnøs bare, han havde vidst fanget en af de skøre..
Det var ikke i en blid bevægelse, at Elisa blev tvunget ned at sidde på en trækasse ved mandens bod, og et lavt mumlet av lød da også fra hendes over behandlingen. Han behøvede da ikke være så hård, hun havde jo ikke prøvet at stikke af.. Der var dog ingen overbærenhed at hente hos manden, og uden at slippe grebet i hende - hun skulle jo ikke have chancen for at stikke af - løftede han blikket, for at spejde rundt efter en byvagt.
Om det var byvagtens størrelse eller udseende der gjorde at han så hurtigt fik øje på ham, var ikke til at vide, men hånden med æblerne blev løftet op i luften i et forsøg på at fange miniaturen i byvagt uniforms opmærksomhed.
" Jeg er ligeglad med hvor sulten, sær eller uskyldig du er, men du skal nok blive straffet for at stjæle fra mig! " Der var noget over glimtet i manden øjne, der gjorde Elisa utryg, og pludselig var hun meget glad for at han valgte at overlade hende til en byvagt.