Stian Hwan
Byvagt i det centrale bydistrikt
Stians blik hvilede forsat ved portene, men han rev blikket derfra for at svare Alister. Når man talte til folk skulle man helst se dem i øjnene, for at udvise respekt, og især når det var hans sergent han stod og konverserede med. Det gik op for ham.. hvor utrolig lidt folk egentlig vidste om hinanden, også selvom man i de fleste tilfælde arbejdede tæt som de to gjorde - eller ihvertfald til en vis grad. Det forekom ikke alt for ofte at de var på opgaver sammen.. så måske det gav god mening at de intet vidste om hinanden. Hver person sin egen sag, så og sige.
"Min mor..-" begyndte han, i det han blev stødt ind i af en lidt for glad og højrystet kvinde der gik arm i arm med en fin herre.
"-Uff..!" lød det overrasket fra ham i det han blev skubbet over i Alister, ikke særlig voldsomt, men puffet gjorde at hans hånd kortvarigt havde taget fat i sergentens ærme for at bevare balancen. Hans kind blev også trykket ind mod hans skulder. Lige så hurtigt som det skete, flyttede Stian sig stift fra Sergenten, og rettede på sig. Kvinden der havde stødt ind i ham, ænsede det ikke og var trippet lystigt videre.
"Undskyld Sergent." sagde han hurtigt og rømmede sig. Han kiggede ikke på ham, og et strejf af pinlig rødme lå over hans næse.
"Min mor.." begyndte han igen, lettere hæst, for at dreje samtalen tilbage, og for at slette akavetheden mellem dem,
"Hun arbejder for det meste frivilligt, på herberg, og den slags. Hun laver mad til dem da hun er en dygtig kok. Derfor tjener jeg pengene til os. Jeg har ikke lyst til at hun skal slide sig selv for meget." Han smilede skævt. De var ikke en del af de fine folk. Det vidste han godt. Men han elskede sin mor, og derfor ville han passe på hende. Hun havde før sagt at hun nok skulle tage del af slæbet, og tjene penge ligesom Stian, men han var imod det. Han var manden i huset og skulle nok stå for det hele. Derfor var det også utrolig heldigt at Stian havde fået arbejde i byvagten - det dækkede deres omkostninger, og det gjorde at de også kunne beholde deres hest, Nishith.
Hans mor trådte nu ind ad portene. Hun var en spinkel kvinde, og lavere en Stian. Hendes skulderlange hår sad løst, men velfriseret om hendes runde ansigt. Man kunne se tydelige træk i Jiya, som Stian havde arvet. Da hun fik øje på sin søn, lyste hendes blik og læber op i et smil der gav hende smilehuller ved kinderne. Hun var ikke fornemt klædt, men nydeligt nok til at det kunne gå ind ved lejligheden. Hun havde en hvid kjole på med halvlange ærmer, og en lang vest ovenpå. Opad armene havde hun tegnet med rødt henna, givet sig selv snirklede tatoveringer opad armene, til ære for sine Topalis gener. Hendes sko var brune tøfler. Der var blikke der vendte sig mod hende fra de lidt mere snobbede folk, og de så dømmende på hende. Heldigvis var Jiya ligeglad - hun var vant til at omgås folk der så ned på hende, men hun var stærk og ville ikke lade det gå sig på. Tilgengæld var Stian ikke glad for de blikke hun var offer for.
"Mor." Sagde han med et lettet smil over at hun var ankommet i god behold. Jiya var nået over til dem og hun tog sin søns hænder,
"Hej min skat." sagde hun kærligt, og kiggede nu op på Alister, og derefter tilbage på Stian,
"Og er dette..?"
"Alister Ponticus, min Sergent." sagde han i en professionel tone.
"Goddag Hr. Ponticus." sagde hun venligt, og lagde hånden frem for at hilse.
"Jeg er Stians mor, Jiya. Det er hyggeligt at møde Dem. De må være glad for at have Stian, som er så loyal overfor Dem." Hun hentydede selvfølgelig til den aften hvor Stian måtte hjælpe Alister. Smilet sad forsat om hendes læber.
Stian stivnede lidt, og hans hud prikkede af nervøsitet.