Ræven 25.01.2021 00:53
Udenfor havde vinteren for alvor fået tag i Dianthos. Den kolde vind skar sig gennem gader og stræder, og mørke skyer truede med endnu et snefald. Solen var efterhånden gået ned, men på Det Gyldne Krus strømmede et varmt gyldent lys ud af vinduerne. Den lille kro lå og puttede sig mellem de omkringliggende butikker sig ud til en mindre plads. Pladsen, hvis man kunne kalde den det, mindede mest om en bred gade, men på trods af sin lille størrelse var kroen velholdt.Indenfor var gæsterne så småt ved at ankomme, for det var snart tid til aftensmad. Edda selv, løb behændigt rundt imellem bordene i kroen. Hun udvekslede historier, kom med vittige kommentarer og hilste på alle ved navn eller hilste dem velkommen hvis det var deres første besøg. Hendes tøj var simpelt, men praktisk; Groftvævede, grå bukser og en mørkeblå uldbluse, som blev holdt sammen om livet med en lædersnøre. Og så selvfølgelig det flettede læderarmbånd, med små isblå sten hun havde fået af gamle Edda.
Et ældre mand rømmede sig da hun gik forbi, og hun vendte sig smilende imod ham.
"Hvad kan jeg gøre for dig, Dorian?" spurgte hun venligt selvom hun var ret sikker på hun allerede vidste hvad han ville spørge om. Han spurgte altid om dagens menu, og hun gættede på at i dag ikke ville være nogen undtagelse.
Dorian rømmede sig igen inden han svarede, "Jeg tænkte om du kan fortælle mig om dagens menu?" sagde han med sin hæse stemme, og hun nikkede venligt til ham, "I dag skal vi have lammegryde, men desværre uden brød for fugten har ødelagt vores sidste korn" svarede hun "Men bare rolig, vi får snart brød igen" tilføjede hun med et smil inden hun satte kurs mod køkkenet, så hun kunne klargøre den første tønde øl. Forhåbentlig ville der være godt med gæster i dag på trods af det kolde vejr.