Treston Reynlest
Forhenværende Ridder af Lysets Krigere - nu vanæret og i eksil
Et ufrivilligt, underholdt fnys undslap sig Treston, selvom Pax'...
specificering ikke just var gode nyheder. Han stillede kruset fra sig, krydsede armene foran sig og lænede sig en anelse frem over bordet, så han kunne fange den andens særegne blik med et slet skjult smil. De stadig helende ribben brokkede sig en lille smule, men han lod sig ikke mærke med det.
"Som du da formår at male billeder med dine ord! Der er vist gået en digter tabt i dig, Ulv..." Han lod blikket falde til de bygninger på kortet, Pax i det samme slog en cirkel omkring, og lod atter alvoren og seriøsiteten sænke sig, i takt med at den drillende munterhed sivede ud i det beskidte sand, der gjorde det ud for kroens gulv. Dog sneg der sig noget, der godt kunne have været en moret grimasse over hans ansigt, da Pax kommenterede på, hvor meget han ville savne ham.
Sarkastiske røvhul...
"Nu du selv nævner 'pakken'..." brød Treston ind, fordi han havde ærgret sig over, at han lod muligheden for at spørge ind til selvsamme gå sig forbi ved deres sidste møde.
"Hvad er det egentlig helt præcist jeg sætter mit gode navn og rygte - og liv og førlighed tilsyneladende også - på spil for at smugle ind til dig?" Treston havde først tænkt, at det måtte være stoffer af en art - opium eller Nox eller noget helt tredje - og selvom han ikke selv var bleg for at benytte sig af det første, når der skulle ro på tankerne, havde han allerede ved deres sidste møde gjort det meget klart, at han ikke ville have at gøre med noget, der bragte normale folk i ulykke, og Pax havde lovet ham, at det heller ikke ville blive tilfældet... Af én eller anden grund stolede Treston på, at Ulven ikke ville give ham et sådan løfte, bare for at bryde det nu - selvom det uden tvivl var naivt, deres...
noget forskellige positioner taget i betragtning...
Dét med positionerne illustrerede Pax meget fint med sine næste ord, og Treston hævede et øjenbryn - måtte indrømme, at han alligevel var så privillegieblind, at han ikke et øjeblik havde overvejet hvorvidt Ulven kunne bevæge sig frit rundt i Dianthos eller ej.
Og fordi den anden mand selv havde nævnt sit ansigt, kunne Treston ikke lade være med at studere ham et øjeblik - studere ham, for rent faktisk at se trækkene, og ikke bare for at analysere de udtryk, der fór over dem. Som han også havde bemærket sidst, så Ulven træt ud - lignede én, der havde løbet for hurtigt for længe, og nu snart var dér, hvor valget stod imellem at standse op eller dratte om - og selvom Treston skød dem til at være nogenlunde jævnaldrende, var det let at se, at Pax havde levet et hårdere liv, der havde slidt ham ned på en ganske anden måde end de strabadser, Treston selv havde været igennem...
Men trods alt dét, var det løgn, hvad Ulven havde sagt; han var på ingen måde en grim mand - højest excentrisk med sit umage blik og det grå hår... Selvom et bad, et par ordentlige måltider mad og en god nats søvn uden tvivl også ville pynte på ham...
"Prisen for at være lige dele berømt og berygtet, går jeg ud fra," endte dog med at blive Trestons eneste kommentar. Hans andre betragtninger passede ligesom ikke
rigtig ind i deres jargon...
"Men jeg tror også lige, jeg klarer Sydporten uden voksenopsyn - det er dog endnu ikke sket, at jeg er blevet 'tilfældigt' udvalgt til én af Portvagtens stikprøver..." Dén slags plejede at gå ud over halvracer og folk der modsat Treston så ud, som om de var født lidt længere fra Dianthos. Og fattige, naturligvis, men fattigfolk var i Trestons erfaring under mistanke de fleste steder...