”Min far (…)” Det var sjældent at noget godt fulgte efter sådan en start, særligt når emnet i forvejen var som at danse kinddans med en eksplosiv ladning som partner. Det holdt sammen med det udefinerbare smil, Treston havde valgt at tildelt hende. Forventningen havde været at skulle hører om hvordan hans far, som ung dreng med sin familie, var blevet fordrevet fra familien gård af mørkelvere eller måske have været i et uheldigt møde efter en druktur.
Desværre blev denne forventning ikke mødt, end ikke den mindste smule. Allerede før han gik i gang med at udspecificere, havde hun regnet ud at deres familier var forbundet; Treston og hende selv var forbundet af historie. Det måtte de være, når hans far var faldet i kløerne på mørkets torturmester som grøn soldat… Aldrig havde hun været særlig samvittighedsfuld når det gjaldt hendes mors forhistorie, Septa havde bare gjort hvad hun var ansat til og gjorde bedst. Men den grimme smag der fylde munden, den havde hun forsøgt at skylle væk med endnu en mund mjød eller tre, alt mens hun forsøgte at virke oprigtig interesseret i hvad han havde at fortælle. Den tredje tår nåede aldrig at blive taget, for selvom hun inderst inde havde forudset at skulle høre sin mor nævnt, ændrede det ikke på at hun endte med at kløjes i den første tår. Øjnene trak vand, den ene arm hævede sig, så det blev den bøjede albue der tog imod de mange kredsende host.
”Und.. Undskyld bare..-” host
”-..snak..-” host
”- videre jeg..” host "-..lytter." bfik hun klemt ud med en stemme der kun blev mere ru for hvert nyt ord. Da hosten endelig slap sit tag, var det med en lavmælt rømmen, for ikke at forstyrre yderligere.
Inderst inde blev Chance forbandet langt væk, for hvilket besynderligt pus hun skulle spille
lige nu. For engangs skyld sad Sedna i selskab med en mand,
et menneske, som hverken var helt dårlig for øjnene og som lod til at kunne give hende et passende modspil.
Naturligvis skulle han ikke alene tilhøre lyset, men den tidligere torturmester,
hendes mor, skulle da som kirsebærret på toppen også lige havde udsat
hans far for grusomheder.
Hvad ved Zaladin’s forgård var det for en humor?!
Hun burde have rejst sig, kastet en dårlig undskyldning af sig og søge ud i den våde, kolde aften der ventede udenfor kroen.
Alt i hende skreg at det var dumt at blive siddende, dumt at lade deres i forvejen sammenbundne livslinjer knytte sig endnu tætter. Burde blev ikke fulgt. Hun blev siddende og lyttede til ord det ramte hendes hjerte dybt, som talte han direkte til det, fordi han kendte den krig hun selv kæmpede i både sind og hjerte.
Et ryk i bordet, da en forbi passende ramte ind i det, rev hende fri af det tankespind der havde trukket hende ind. Stilhed havde fyldt luften mellem dem, bare mens ordene fik lov til at synke ind. De fleste ville vel alligevel skulle bruge noget tid på at lade dem resonere, før der blev kommenteret på dem. Det kunne vel altid være hendes undskyldning, ikke?
Den ene hånd lagde sig oven på hans
”Det gør mig ondt at din far har måttet lide under mørket, under en af mine artsfæller og det gør mig ondt at du har måttet lægge øre til hvilket grumme påfund han har måttet udholde.” forsigtigt tillod hun sig at klemme om hånden under sin, før den fjernede sig igen. Blikket var fuldt af medfølelse, men på ingen måde ynkende. Hun ville selv hade at blive mødt af sådan et blik
”Men kun den mest interessante kvinde i denne by? Skal jeg tage det som du smigrer mig eller forsøger med en svag fornærmelse?” smilet burde udvaske enhver tvivl der måtte lægge an til rod hos Treston. Der var ikke skyggen af fornærmelse at spore hos hende. Da bordet igen blev ramt i sådan en grad at bordkanten kom faretruende tæt på hans mellemgulv, skubbede Sedna sit krus længere ind på bordets midte, væk fra kanten
”Tag plads på min stol.” bød hun ham mens hun flyttede sig op at sidde på kanten af bordet. Fulgte han hendes ordre, ville han ende med at sidde foran hende, med et ben på hver side, men helt ude af ’farezonen’.
It’s a rare enough thing to find someone who can see me the way I am,
no less to peer down into dark parts of my heart, the parts of me even I don’t want to look at.