”Og der er stadig ingen forbedring?”
”Ingen. Han ligger bare og sveder, mumler…”
”Jeg har hørt, at han forsøgte at lege soldat.”
”Nogle gange prøver han at rejse sig, ja… hvad han forsøger, ved jeg ikke…”
For blot et øjeblik faldt tavsheden over de fem unge mænd, hvis tilskuer alle svedte af nervøsitet. Ingen af dem turde adskille deres læber, eller gøre indsigelse mod den plan, der var under opsejling, for siden deres leders tilbagekomst, var mange ting hændt i skyggerne. Et magtspil var igangsat og Kongen stod – i hvert fald for den lille forsamling i undergrundens mørke – alene tilbage på skakbrættet, kun omgivet af nytteløse og patetiske bønder, men måske vigtigst af alt, således også uden en Dronning ved sin side. Det havde næsten været for godt, til at være sandt, havde de hvisket til hinanden i krogene, men langsomt begyndte planen at tage form. Det var nu eller aldrig, havde den nye anfører bekræftet, og derved sømmet den sidste, summende tvivl til jorden. Derefter var rekrutteringen sat i gang og den havde haft fatale konsekvenser. Den flok, Pax havde efterladt, var smuldret for næsen af ham, og ikke længere stod den som en enhed – men derimod som to, oprørende med et sparsomt mindretal til trods.
Edward lod sine gamle hænder væde kluden for endnu engang, hvorefter han lagde det kølige stof på den gråhårede mands ansigt. Der var stille i udhulingen, anså man ikke manden i halmens hvæsende, overfladiske åndedrag eller de uforstående kvæk, der forlod hans sprukne læber, som en lyd, der var værd at anerkende. Sådan havde bandelederen af Ulvens Flok ligget i to dage, men først nu var han omsider bukket under for den uundgåelige sygdom, der havde spredt sig fra hans betændte sår i hovedet, til resten af hans forslåede, udsultede krop. Det havde trods alt været nemt, havde Edward tænkt adskillelige gange, for der var ikke noget i Pax’s krop, der kunne bekæmpe infektionen – faktisk var det et vidunder, en gave skænket af Isari selv, at den yngre mand overhovedet var vendt hjem.
”Hun… hun er her igen! Hun er tilbage!”, lød det i et lavmælt udbrud, hvilket fik Edward til at fare sammen, så han, siddende på hug, nær var faldet så lang han var – eller måske snarere ikke var, med sin krumme og fordrejede ryg.
Edward vendte rundt mod stemmen, synderen, med øjne, der havde potentiale til at dræbe. Det syntes dog ikke at hæmme den indestængte begejstring, fra den rødhårede og kortklippede kvinde der stod placeret i udhulingens indgang. De mørkebrune øjne lyste af den slags lettelse, kun de magtesløse kunne mønstre, og Edward ville ikke være den, der for endnu engang tog den følelse fra hende. De havde, blot få timer forinden, haft netop sådan et møde, og instinktivt vidste den gamle helbreder, at det snart blev tid til endnu et.
Med et lavmælt fnys og en irettesættende kommando, rettet mod en af de utallige mennesker i udhulingen, der alle stod og vogtede over manden i halmen, forlod Edward Pax tilbage og skridtede hastigt igennem undergrundens snoede gangtunneller – naturligvis med Edna lige i hælene.
De to usammenlignelige skikkelser nåede næsten hele vejen op til overfladen, i det en forslået og blond kvindeskikkelse trådte dem i møde. Brat gjorde Edward holdt, som han tog Evlyn i nærmere øjesyn og med en næsten rødlig glød i hans ansigt, hvæsede han uforstående ord under et tungt suk. Velvidende at tiden var knap, viftede han gestikulerende med sin rynkede hånd, hvorefter han drejede rundt på hælen og forsvandt tilbage til, hvorfra de var kommet.
”Der… der er sket noget… vi har ikke megen tid”, begyndte han stakåndet at fortælle, imens de tre mennesker søgte ned i de dybere lag af sten og jord. ”Pax kom tilbage for to dage siden… han, ja, jeg… jeg ved sgu ikke, hvordan jeg skal sige det, Evlyn, så du får det direkte! Du bliver nødt til at forberede dig, for… for den er helt gal med ham og der er et oprør under opsejling. Det ligner Zaladins forgård dernede, så vi tager bagvejen frem og tilbage nu…”
Edward gjorde ikke holdt i løbet af deres korte vandring i mørket, men satte farten op, så snart han havde genvundet pusten. Omsider nåede de ned og tilbage til det så velkendte territorium, og da Edward, Edna og Evlyn trådte ind i udhulingen, så alskens øjne op på dem. Instinktivt hævede Edward begge hænder, hvilket fik utallige muskuløse skikkelser til at sænke deres våben, der alle lå gemt væk i hoser og skjulte tyvelommer. Dernæst ledte Edward – det var nu ganske nemt, for Evlyn var vadet trodsigt forbi ham – den blonde kvinde hen til den feberramte Pax, hvis hoved var indbundet i rene og kridhvide forbindinger.
For blot et øjeblik lod Edward Evlyn tage sin partner i nærmere øjesyn, men momentet var knapt, før også han satte sig tilbage på hug med knirkende knæ. ”Nogle har taget hans ene øje”, begyndte Edward at forklare, i det han overtog afvaskningen af den unge mand, i håb om det ville afkøle ham blot en smule. ”Infektionen er… ja, den har et godt tag i ham, som du kan se… jeg ved ikke, Evlyn… jeg ved ikke, om han klarer sig igennem dagen…”