Tid: Tidlig eftermiddag
Vejr: Overskyet og blæsende, men ingen regn
Hesten under Thanos skridtede roligt frem med ørerne lagt lidt tilbage for at holde vinden ude af dem. Der var åbent her i Medanien og vinden fik frit spil. Thanos havde slået kraven op jakken op og holdt armene ind til siden for at holde på varmen. Han var på vej ud for at udføre et job. En fattig familie havde sparet op og solgt ud for at kunne betale en lejesoldat for at hævne sig på deres døde døtre. To søstre, der aldrig vendte hjem fra et arbejde, de havde taget hos en mand et par dagsrejser væk. En anden pige, der var stukket af derfra, havde besøgt dem, for at fortælle, at manden var et monster og slog sin tjenestestab ihjel som en svineavler slog svin ihjel.
På en eller anden måde, havde den stakkels familie fundet ud af, at Thanos var en af de bedste, og hans kontakt havde sendt bud efter ham.
Familiens sorg og pigernes skæbne rørte ham ikke. Han havde kun sagt ja til jobbet, fordi det var godt betalt og han var i nærheden alligevel. Havde der ikke været krystaller, ja, så havde han sagt nej og var rejst videre. Det var ikke medlidenhed eller hjerte, Thanos var i besiddelse af.
Gården dukkede op foran ham, som han nåede toppen af en bakke og han stoppede hesten for at betragte bygningerne lidt. Pigen, der havde advaret familien, var blevet ved dem, mens hun kom sig, og Thanos havde afhørt hende. Jo mere han vidste, jo bedre. Manden, der hed Marad, kunne åbenbart bedst lide at omgås børn, for de ældste på gården var et par healere, der stadig ikke havde nået voksenalderen. Ingen voksne, ingen vagter, ingen soldater. Det lød næsten for nemt.
Han satte hesten i gang igen og red ned mod gården. Han havde ikke tænkt sig at snige sig ind midt om natten, det så han ikke nogen grund til. Så han red helt åbenlyst ind på gårdspladsen og svingede benet over ryggen på hesten. Han var lige ved at overveje, om han skulle lade den stå ude, da der kom en staldknægt ud og så lidt skræmt på ham. Først var han modvillig til at tage i mod hesten, når Herren ikke havde godkendt det, men da Thanos sagde, at det skulle han ikke bekymre sig om, og havde set på ham med sit følelsestomme blik, trak drengen alligevel af med hesten med lovning på, at den ville få en boks og noget mad. Thanos så efter ham. Han havde lovet sine arbejdsgivere, at han ville sende så mange børn som muligt i deres retning. Besværligt. Men han ville gøre som betalt for.
Ved hoveddøren bankede han pænt på. Endnu et barn, denne gang en pige, åbnede døren og så lidt skræmt på ham.
"Jeg er her for at se Marad. Du behøver ikke at spørge ham, om han vil se mig." Han skubbede sig forbi hende og skrækken voksede i hendes ansigt. Flere børn dukkede op, alle med et permanent udtryk af skræk og rædsel på deres ansigt. Thanos kunne genkende det fra sin egen opvækst, men derfor fik han ikke ondt af dem. Men han havde lovet, så han udvalgte sig en af pigerne og satte sig på knæ for at virke mindre skræmmende.
"Jeg skal sige fra Thit og Ydins forældre, at de gerne vil hjælpe jer." Han gav dem en kort instruks i, hvor de skulle tage hen - Thanos havde faktisk haft en finger med i spillet der, da han havde anbefalet dem ikke at få dem direkte hjem, men lave et mellemstop, så Marad ville have sværere ved at finde dem - og sikrede sig, at de forstod. Han forventede ikke, at de alle ville tage af sted, han havde set den her form for psykisk tilfangetagelse før, men nu gjorde han, hvad han kunne.
"I bør nok være ude inden solen står op. Og vi vil ikke forstyrres. Forstået?" Der var intet venligt, intet varmt i hans stemme, og pigen han havde holdt øjenkontakt med, nikkede hurtigt. Han rejste sig.
"Godt. Hvor finder jeg Marad?" Han gik den vej en finger og et par hviskende ord om biblioteket ledte ham. Så snart han var drejet om et hjørne, kunne han børnene sætte i løb i hver deres retning. Godt. Han kunne ikke gøre mere.
En dør stod på klem, nok til at han kunne skimte en reol med bøger. Roligt skubbede han den op og trådte ind. Så på manden i stolen. Så det var denne Marad? Han så ikke ud af meget, men selvom Thanos udadtil virkede afslappet, var han spændt som en fjeder, klar til kamp.
"Marad? Mit navn er Thanos. Jeg er her for at udføre hævn for to piger, du har slået ihjel, for deres familie." Det arrede ansigt udtrykte ikke noget. Hans øjne tomme for følelser. Det var bare et job.