"Jeg går alt for lidt på bar!" proklamerede han. "Lige siden jeg blev ridder, har jeg sgu ikke haft tid. Havde jeg vidst, hvor hårdt arbejde, det var, ville jeg være blevet gartner lige som mor!"
"Vi kan tage hen på Gåsefjeren?" foreslog Zirra. "Den ligger kun et par gader herfra."
Treston sendte hende et meget overrasket blik, men Ersten kom ham i forkøbet. "Jeg vil ikke vide, hvorfor min lillesøster er mere bekendt i områdets barer, end jeg er. Vi skal til at finde dig en mand, kan jeg høre!"
Zirra sukkede og rullede med øjnene, men hun havde et halvt smil på læben. Det var altid godt ment, og deres forældre var ikke i nærheden til at tage det alvorligt.
Det var nær gået galt for hende med i aften. Ersten havde uden hendes kendskab fået taget fri på hendes vegne, men kun til sekretariatet, så da hun havde hørt det, havde hun været en større omvej igennem systemet for at melde fri på sit rigtige arbejde. Det var heldigvis gået, og Cal havde taget en opgave for Zirra - så måtte hun skylde til en anden gang. Det var så sjældent, hun havde tid til at hænge ud med sine brødre efterhånden, så det var et velkomment afbræk at bruge aftenen i selskab med dem og god øl.
Hun ledte dem ned mod Gåsefjeren. Hun kendte næsten alle barer i området, fordi hun lige havde været igennem en omgang træning i at vurdere, om det trak op til kamp, og hvilke bedre sted at gøre det end der, hvor fulde mennesker samlede sig.
Man følte sig altid en smule lille ved siden af Ersten og Treston. De var begge høje, bredskuldrede og med det karakteristiske enormt blonde hår, som Zirra af en eller anden grund ikke havde arvet. De to brødre var ikke i uniform, men det kunne de lige så godt have været. Selv i deres afslappede tøj med ærmerne smøget op i varmen, udstrålede de indbegrebet af en Lysets Kriger. Zirra havde altid en fornemmelse af at blegne i deres nærvær, men lige i aften, fordi det kun var dem, følte hun sig velkommen. Hun havde ladet håret sidde løst, så det fik lov til at have det i længden, det savnede i den skinnende farve, og i den nedgående sol fik det et ekstra skær i sig, hun nød, når små totter blæste ind foran hendes ansigt. Fordi vejret havde været så godt hele dagen, havde hun vovet sine ben og taget en kort kjole på, det kun gik til lige over knæene. Den var blå med hvide kanter og små broderier, og hun havde fået den af sin mor, men havde aldrig fået den brugt, fordi den var så fin, og hun altid kunne blive kaldt på arbejde. Men lige nu, lige nu vidste hun, at hun havde fri, og det ville hun nyde.