Det var en meget tidlig forårsmorgen, da Sol rejste. Hun medbragte en masse skind og pelse - nogle at give til Liv og andre til at sælge i Dianthos - samt tre af sine mager, inklusiv Ada, som havde fået en lille bule på maven. Sol ville ikke risikere, at der skete Ada noget, mens hun var væk, så hun tog hende med sammen med to af de mandlige mager, Eivor og Halla. De var unge og stærke og kunne bære skind og pelse. Bare for en sikkerheds skyld havde Sol givet alle tre mager et sort læderhalsbånd på med hendes symbol brændt ind i læderet, bare så der ikke var nogen tvivl om, at de tilhørte hende. Der skulle ikke være nogen tvivl, når de kom til hovedstaden, og de sikkert ville blive gloet på, for det var de smukkeste mager, man kunne finde sig. Det syntes Sol ihvertfald.
Eivor og Halla gik og snakkede og grinede foran, mens Sol gik lidt længere tilbage med Ada. Der ventede en vogn på dem for foden af bjerget, men vejen ned var for stejl til vogne, så de måtte gå. Normalt ville Sol ridde på Balder, men han var jo blevet tilbage. Da de var kommet halvvejs ned, løftede Sol Ads op i sine arme og bar hende resten af veje for at skåne hende. Det var Adas første graviditet, og selvom det var meget længe siden, kunne Sol godt huske, hvor træt kroppen blev under en gradivitet.
Rejsen tog næsten fire uger, og midt i den tredje uge fik Sol besked med Sakses ugle, at Liv var nedkommet med tvillinger. Det passede Sol fint, at de ankom efter fødslen. Hun var ikke interesseret i den slags, og egentlig heller ikke i babyerne. Hun kom mest for at besøge sin mor og se Sakse, som hun altid havde haft et godt forhold til på trods af deres forskelligheder.
Det var noget af et syn, da de endelig kom til Dianthos. En næsten to meter høj og meget sort kvinde kom gående iført en kulsort pels og lange, sort gevanter, efterfulgt af tre mennesker af normal højde, alle med det samme lange, glatte, sorte hår og hvide pelsdragter på trods af den milde forårssol. Ligesom Sol havde ventet, var der flere folk, der stoppede op og gloede efter dem, men hun forstod dem godt. Det var ikke hver dag, man fik lov til at se på en levende gud, så Sol lod dem glo.
"Nu fryser du vel ikke?" spurgte Liv og klappede Sols kind, mens hun så vældig bekymret ud. Det var typisk, irriterende, og også lidt rart.
"Jeg fryser aldrig, mor," svarede Sol roligt. "Det ved du jo godt."
"Ja ja, men derfor må man godt bekymre sig," sagde Liv med et lille smil fra sengen, hvor hun lå med begge tvillinger i favnen. "Det finder du snart ud af." Hun nikkede med Adas mave.
"Hm," gryntede Sol til svar og udvekslede blikke med Sakse.
"Kommer du ikke med mig tilbage?" spurgte Sol Sakse, da de havde ladet Liv alene om at amme de små. "Jeg vil gerne vise dig, hvordan jeg bor. Du har jo aldrig besøgt mig."
"Senere måske," sagde Sakse. "Mor, hun... hun havde det meget dårligt lige op til fødslen. Jeg vil sikre mig, at hun ikke får det dårligt igen."
"Dårligt hvordan?"
Sakse sukkede. "Der var en mand... Jeg tror, han er far til den ene eller begge tvillingerne. Han afviste hende på en meget ondsindet måde, og du ved, hvordan hun bliver..."
Sol nikkede med et grumt blik i sine mørke øjne.
"Han sårede hende virkelig," fortsatte Sakse. "Jeg har aldrig set hende sådan før."
"Hvem er han?"
"Det ved jeg ikke, endnu. Mor vil ikke tale om ham."
"Heldigt for ham."
Sol og Sakse tog afsked ved døren. Sol og hendes følge havde indlogeret sig på en nærliggende kro, så de kunne sælge deres ting på markedet over de kommende dage. Den aften holdt Sol hof i pejsehjørnet af krostuen, hvor hun havde installeret sig i en lænestol, som hun havde dækket med sin sorte pels. Gulvet ved hendes fødder var også dækket af pelse på hvilke Ada, Eivor og Halla sad. De grinede, pjattede, spiste og drak, for Sols fødder, og Sol beskuede dem blot med et lille smil på læberne. Hun havde hverken brug for mad eller drikke lige nu, så hun nød blot at se sine elskede mager have det sjovt med hinanden.
De andre gæster i kroen holdt sig på behørig afstand, og normalt ville krofatter nok have smidt gæster ud, der opførte sig, som om de ejede det hele, men Sol betalte godt i fine skind, og desuden var han dødeligt angst for den sorte kvinde.